کد خبر : 174965 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر - 13:04
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین: دولت باید از چالش های ارزی سال های گذشته درس می گرفت / کارشناسان با بخشی از سیاست های ارزی دولت مخالف هستند روز گذشته رئیس‌جمهور در ملاقاتی که با اقتصاددانان داشتند با قدردانی از حمایت ها و ارائه دیدگاه‌ها و طرح‌های دلسوزانه کارشناسان اقتصادی کشور برای کاستن از مشکلات اقتصادی، ضرورت تقویت امید در جامعه جهت شکست دشمنان در جنگ روانی و اقتصادی را مورد تاکید قرار داد

نوآوران آنلایندر همین راستا هادی حق شناس در گفت و گو با نوآوران آنلاین گفت : باید صراحتا به این نکته اشاره کرد که مسائل اقتصادی ایران کاملا مشخص است و زمانی ما می توانیم به حل یک مشکل بپردازیم که مسئله را بدانیم و در صورت دانستن یک مسئله حتما می توانیم در مورد راه حل های آن به یک جمع بندی نهایی برسیم .

وی افزود : امروز در اقتصاد ایران بیکاری ، عدم سرمایه گذاری مناسب ، چالش هایی مانند صندوق های بازنشستگی ، مسائل زیست محیطی ، مشکلات آب و خاک و غیره  را داریم . در سال جاری نیز چالش جدی نوسانات ارزی را به آن اضافه کنید .

حق شناس ادامه داد : برای حل مشکلات اقتصادی ایران راه حل های مختلفی وجود دارد . اگر یک راه حل وجود داشت ، طبیعتا هم دولت و هم اقتصاددانان بر روی آن اجماع می کردند و آن را به کار می گرفتند.  در واقع مشکل علم اقتصاد این است که برای حل یک مسئله راه حل های مختلفی وجود دارد . علت وجود راه حل های مختلف نیز این دلیل ساده می باشد که زیر ساخت ها و دیدگاه های مختلفی درباره ذینفعان اقتصادی وجود دارد .

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت : منظور از صحبت های رئیس جمهور مبنی بر این که در طول دوره ریاست جمهوری جلسات هفتگی با اقتصاددانان داشته ، اقتصاددانان و کارشناسان بانک مرکزی ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی بوده است .

وی توضیح داد :  مبنای جلسه دیروز ملاقات اقتصاددانان با رئیس جمهور ، اقتصاددانان خارج و منتقد دولت بوده است . بخش عمده ی کسانی که در جلسه بودند منتقدین بیرونی و ناظر بر عملکرد دولت بوده است که هرکدام نیز دیدگاه های متفاوتی را داشته و ارائه داده اند . لذا جلسه دیروز نگاهی از بیرون به عملکرد اقتصادی دولت بود که یک تفاوت ساختاری با مسائل اقتصادی که دولت قرار است درباره آن تصمیم گیری نماید را دارد .

حق شناس اذعان کرد : اگر دولت از سال 93 به بعد یک نکته را رعایت می کرد شاید امروز با چالش های شاخصه پولی و ارزی در اقتصاد مواجه نبودیم . اتفاقاتی که در اواخر سال 96 و نیمه اول سال 97 افتاد ، دقیقا همان اتفاقاتی بود که در سال 91 و 92 افتاده بود . اگر دولت از چالش های ارزی سال 91 و 92 درس می گرفت حتما امروز شاهد این چالش ها نبودیم . همچنین اگر دولت های آینده از چالش های امروز درس نگیرند مجددا این چالش ها می تواند در اقتصاد ایران تکرار شود .