کد خبر : 174897 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر - 15:50
عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با نوآوران آنلاین : نمی توان به ورود ارز از عراق و افغانستان خوش بین بود/مبادلات کالایی با این دو کشور بر اساس ریال است صبح امروز غلامرضا پناهی ، معاون ارزی بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد : صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان نیز باید ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند . این در حالی است که گفته می شود عمده مبادلات کالایی ایران و کشورهای فوق نه بر اساس ارز بلکه بر اساس ریال صورت می پذیرد و فقط معاملاتی که در زمینه پتروشیمی انجام می شود بر اساس ارز صورت می گیرد که آن نیز متعلق به بخش دولتی است و ارز حاصل نیز مستقیما به کشور باز می گردد لذا بخش خصوصی هیچ نقشی در آن ندارد .

نوآوران آنلاین- محمد حسین برخوردار ، عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با نوآوران آنلاین گفت : عمده  مبادلات کالایی ایران و عراق ،  ایران و افغانستان به غیر از مبادلات پتروشیمی که بر عهده ی بخش دولتی است و ارز آن مستقیما به کشور باز می گردد  ،  بر اساس ریال صورت می پذیرد و درصد کمی از این مبادلات بر اساس ارز انجام می شود .

وی افزود : حجم مبادلات ارزی با این کشورها حجم زیادی از بازار ارز را شامل نمی شود و نمی تواند در تعدیل نرخ ارز اثر گذاری ویژه ای را داشته باشد .

برخوردار ادامه داد : اتاق بازرگانی باید زودتر به بانک مرکزی اعلام می کرد که عمده  معاملات کالایی ایران و کشورهای فوق بر حسب ارز صورت نمی گیرد و ابهامات موجود در این زمینه را از بین می برد .