کد خبر : 174854 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۳ مهر - 12:06
یک کارشناس بانکی در گفت و گو با نوآوران آنلاین : در شرایط عدم اعتماد افزایش سود بانکی کفایت نمی کند/ لزوم اعتماد سازی توسط بانک مرکزی نرخ سود سپرده های بانکی طی سال های اخیر روند نزولی به خود گرفت و در جریان انحرافاتی که برخی بانک ها داشتند بانک مرکزی طی دستور العملی نرخ بهره بالا را حذف کرد . حال زمزمه هایی مبنی بر این که قرار است نرخ سودسپرده بانکی مجددا افزایش یابد به گوش می رسد . برخی کارشناسان بر این باورند یکی از راه حل های موجود در شرایط بحرانی افزایش نرخ سود سپرده ها و حرکت نقدینگی موجود به سمت بانک هاست .

نوآوران آنلاین-یک کارشناس بانکی  در گفت و گو با نوآوران انلاین گفت : یکی از راه حل های خروج از بحران فعلی افزایش سود سپرده های بانکی است ولی  این که این سیاست تا چه اندازه می تواند اثر گذاری مثبتی داشته باشد به درصد افزایش سود بانکی و سایر عواملی چون بازگشت اعتماد عمومی به سیاست های نظام بانکی دارد .

وی افزود : در حال حاضر ما در شرایط بحران اقتصادی قرار داریم و خروج از بحران فعلی نیازمند اقذامات جامع تری می باشد . باید این نکته را در نظر گرفت که ممکن است حتی درصد افزایش نرخ سود بانکی نیز جوابگوی انتظارات مردم در شرایط فعلی نباشد .

این کارشناس بانکی ادامه داد : آن چه که در شرایط بحران اتفاق می افتد باعث برگشت ناپذیری رفتارهای سرمایه گذاران و مصرف کنندگان می گردد به عبارتی ساده تر یعنی ما نوسان قیمتی داریم ولی شرایط قیمتی به حالت قبل از بحران باز نمی گردد و  این تلاطم ها موجب از بین رفتن اعتماد عمومی به سیاست های بانک مرکزی می شود  . لذا ممکن است بانک ها سود تسهیلات را بالا ببرند و در این فضا رقابتی نیز صورت بگیرد ولی چون پایه اعتماد ضعیف است ممکن است کفایت نکند .

وی اظهار داشت : بانک مرکزی باید قبل از هر اقدامی اعتماد سازی نماید جرا که اقتصاد ما وارد فضای جدیدی شده است و اقدامات و سیاست های جامع تری را طلب می کند .