کد خبر : 173400 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۲۳ شهريور - 11:41
در جلسه مشترک هماهنگی موافقتنامه چابهار عنوان شد: چابهار؛ مسیر دسترسی افغانستان به آبهای آزاد جلسه مشترک هماهنگی اجرایی نمودن توافقنامه ایران، هندوستان و افغانستان (موافقتنامه چابهار) با حضور معاونین وزرای امورخارجه سه کشور ایران، هند و افغانستان در کابل برگزار شد.

نوآوران آنلاین- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در جلسه مشترک هماهنگی اجرایی نمودن توافقنامه ایران، هندوستان و افغانستان (موافقتنامه چابهار) گفت: بندر شهید بهشتی چابهار موقعیت و جایگاه منحصر به فردی در کریدورهای بین المللی حمل و نقل و ترانزیت کالا دارد.

 

وی افزود: هزینه های حمل و نقل به عنوان عامل تعیین کننده در قیمت نهایی کالا است که در تصمیم صاحبان کالا در انتخاب کریدور و مسیر عبور کالا نقش تعیین کننده ای دارد. بندر چابهار  در موقعیتی است که می تواند هزینه های حمل و نقل را برای صاحبان کالا کاهش دهد.

 

آقایی خاطرنشان کرد: بندر چابهار مسیر دسترسی امن افغانستان به آب های آزاد با کمترین هزینه و کوتاهترین فاصله است و هدف نهایی موافقتنامه چابهار "ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان از طریق این بندر" در راستای اجرایی نمودن این موافقتنامه خواهد بود.

 

وی گفت: امکان سرمایه گذاری تجار افغان در زمینه ترانزیت سنگ آهن و تولید محصولات زنجیره فولاد، ساخت سیلو و انبار نگهداری غلات، احداث کارخانه های آرد، تصفیه شکر، ترانزیت سوخت و گاز مایع و ایجاد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی در چابهار فراهم است.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه حذف روادید رانندگان ناوگان حمل و نقل زمینی، یکسان سازی اسناد حمل و نقل، بیمه و امور ارزی سه کشور و ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین سه کشور را بعنوان پیشنهادات کاربردی تسهیل ترانزیت و رونق اقتصادی کشور و منطقه در راستای اجرایی سازی موافقتنامه چابهار برشمرد.