کد خبر : 172602 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۵ شهريور - 12:32
استاد کمدی سرشناس در گذشت +عکس «نیل سایمون» نمایشنامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر و از بزرگترین نمایشنامه‌نویسان تاریخ آمریکا در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

نوآوران آنلاین-نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس مشهور آمریکایی که برای آثار کمدیش به شهرت رسیده بود و به عنوان یکی از موفق‌ترین نویسندگان تاریخ آمریکا شناخته می‌شود در طول درمان ذات‌الریه‌اش در بیمارستان پرسبیترین نیویورک درگذشته است. 

نیل سایمون به مدت شش دهه یکی از پایه‌های سرگرمی Hobby در آمریکا بود. از اولین موفقیتش در برادوی با «در بوق خود بدم» (1961)، کمتر زمانی را می‌توان یاد داشت که آثار او روی صحنه یا بر پرده نقره‌ای ظاهر نشده باشد. او به همراه وودی آلن فعالیت خود را با نوشتن در گروه سید سزار آغاز کرده بود.

در اواخر دهه شصت او همزمان چهار نمایش در برادوری روی صحنه داشت. فهرستی جزیی از آثار او نشان از اهمیت او بر تاریخ تئاتر آمریکا دارد. پابرهنه در پارک، زوج ناجور، هتل پلازا، عاقبت عشاق سینه‌چاک، زندامی خیابان دوم، خاطرات ساحل برایتون، گمشده در یانکرز و خندیدن در طبقه بیست و سوم مهمترین آثار این نویسنده بزرگ است. سیمون در طول دوران حرفه‌ایش بیش از 30 نمایشنامه نوشت و فیلمنامه‌هایی برای آثاری چون خارج از شهرها،‌ دختر خداحافظی و درست شبیه دوران قدیم را نگاشته است.

سایمون در 1991 برنده جایزه تونی شد و برای «گمشده در یانکرز» جایزه پولیتزر را برنده شد.

اهمیت نیل سایمون در ایران نیز بسیار بوده به نحوی که در هر فصل تئاتری شهر تهران آثاری از این نویسنده طناز روی صحنه رفته است. هم‌اکنون اشکان خطیبی نمایش «پزشک نازنین» سایمون براساس داستان‌های کوتاه چخوف در تماشاخانه دیوار چهارم در حال اجرا دارد.