کد خبر : 171788 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد - 10:02
درجلسه علنی امروز مجلس؛ اسحاق جهانگیری برای دفاع از وزیر کار وارد صحن مجلس شد استیضاح کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای جلسه استیضاح حاضر به سخنرانی در مخالفت با علی ربیعی نشدند و هیچکدام به جایگاه هیات رییسه مجلس نرفتند.

نوآوران آنلاین-برای دفاع از وزیر کار

اسحاق جهانگیری وارد صحن مجلس شد

 معاون اول رئیس جمهور برای دفاع از علی ربیعی وارد مجلس شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای دفاع از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد مجلس شد.

فراکسیون نمایندگان ولایی به استیضاح ربیعی رای مثبت می‌دهد

 اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه 17 مرداد 97) رای مثبت می‌دهند.

در جلسه امروز صبح این فراکسیون موضوع استیضاح وزیر کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رای‌گیری در خصوص این موضوع انجام شد که در نهایت رای فراکسیون بر این شد تا به استیضاح وزیر در جلسه علنی مجلس رای مثبت دهند.

نعمتی: عدم صحبت استیضاح کنندگان اقدام زشتی بود

 بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز  در جمع خبرنگاران، درباره استیضاح ربیعی وزیر کار اظهار داشت: اینکه استیضاح کنندگان در جلسه صبح امروز اقدام به سخنرانی نکردند کار زشتی مرتکب شدند.

وی افزود: در قضیه استیضاح چند اتفاق افتاد ؛ اول اینکه در کمیسیون اجتماعی رسیدگی قرار بود این موضوع رسیدگی شود که باید باید جلساتی در این خصوص برگزار می کردند البته رئیس کمیسیون اعلام کرد کمسیون نتوانسته سر وقت جلسه برگزار شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس بر هین اساس اضافه کرد: طبق مواد 212 و 213 آیین نامه داخلس مجلس، اگر ظرف مدت مقرر تعیین شده توسط هیأت رئیسه، کمیسیون مربوطه باید طی یک هفته جلسه استیضاح را برگزار کند که به دلیل برگزار نشدن این جلسه و اعتراض متقضیان استیضاح، جمعی از نمایندگان خواستار برگزاری این استیضاح در صحن شدند.

نعمتی ادامه داد: حتی دیروز هم در جلسه هیأت رئیسه این موضوع بررسی شداما به دلیل شفافیت آیین نامه مجلس در جلسه استیضاح باید برگزار می شد که امروز در جریان قرار گرفت.

وی عنوان کرد: صحبت نکردن هم اتفاق بدی است که درخواست کنندگان استیضاح باید در مخالفت و موافقت صحبت می کردند اما آقایان کار درستی نکردند.

نعمتی عنوان کرد: زمانی که نماینده به حجت شرعی رسید باید استیضاح انجام شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و بعد از آن هیأت رئسیه 15 دقیقه تنفس داد و بعد مجددا جلسه استیضاح مجددا آغاز شد و به این نتبجه رسیدیم استیضاح برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: 24 نفر اعلام کردمد استییضاح انجام شود لذا اگر یک نفر هم بر استضاح باقی بماند جلسه برگزار می شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در خاتمه گفت: روند قانونی بسیار صریح و شفاف است و در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

سلیمانی(موافق استیضاح):عوامل پشت پرده برای اخلال در استیضاح وزیر کار معرفی شوند

حسن سلیمانی نماینده کنگاور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده از امضاء کنندگان استیضاح آقای ربیعی هستم ولی قرار نبود صحبت کنم. اکنون می‌خواهم برای صحن مجلس و دولت توضیح دهم که چه اتفاقی افتاد تا در نهایت صحبت درباره استیضاح با تاخیر مطرح شد.

وی اضافه کرد: در فضای مجازی گفته شده که نمایندگان به دلیل نرسیدن به مطالباتشان درخواست استیضاح کردند که چنین چیزی درست نیست.

«کسی که مسئولیت استیضاح را داشته امروز در مجلس شورای اسلامی مانع صحبت نمایندگان شد. این افراد سعی کردند وقت را بگیرند تا در مجلس شورای اسلامی صحبت نشود. باید مشخص شود چه عواملی باعث این افتضاح در مجلس شورای اسلامی شدند. باید روشن شود چه کسی وقت را گرفت تا ما صحبت نکنیم.»

سلیمانی اضافه کرد: بنده به عنوان یک استیضاح‌کننده اعلام می‌کنم که از طرف وزیر و معاونانش برای صحبت نکردن مورد مراجعه قرار نگرفتم این برخی از نمایندگان بودند که آمدند و به ما گفتند که درباره استیضاح صحبت نکنید. باید روشن شود که آنها چه کسانی بودند که می‌خواستند قانون در مجلس شورای اسلامی اجرا نشود آن هم وقتی که رییس مجلس شورای اسلامی اصرار بر عمل به قانون را داشت. استیضاح‌کنندگان براساس تشخیص‌شان طرح را امضاء کرده و هر چیز دیگری غیر از این واقعیت ندارد.

سلیمانی با اشاره به محورهای ۱۰گانه استیضاح گفت: آقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای پرداختن به حواشی درباره این محورها توضیح دهند. از جمله این‌که چرا مدیریت آقای ربیعی اینگونه شده است؟ چقدر برای اطمینان در ساختار ستادی این وزارتخانه تلاش شده است؟ چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؟ چرا در این وزارتخانه سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا این‌که برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان چه کار کردید؟ درباره شستا هم توضیح دهید که چرا به این وضعیت رسیده است.

اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه 17 مرداد 97) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- علی جلیلی نماینده مردم مراغه

2-محمدصادق حسنی نماینده مردم رشت

3- احمد حمزه نماینده مردم کهنوج

4-محمد دهقان نماینده مردم چناارن

5- احمد سالک نماینده مردم اصفهان

خدری: نمایندگان درباره استیضاح ربیعی شبهه دارند/ برای حفظ شان مجلس استیضاح نباید انجام شود

عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز که با دستور بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، طی تذکری اظهار داشت: آقای لاریجانی ! شما متشرع، متعهد ودقیق در الفا‌ظ آئین‌نامه هستید.

وی با استناد به ماده 223 قانون اساسی افزود:‌ یک بدعتی در مجس در حال پایه‌گذاری است که این بسیار خطرناک است.

وی عنوان کرد:‌همکاران ما در بحث استیضاح ربیعی شبهه دارند. در کمیسیون اجتماعی هم باید توضیح داده می‌شد که از وزیر کار در جلسه دعوت شده یا خیر چرا که بر اساس این ماده تصریح شده است بر پایه فکر موارد معین شده، درخواست استیضاح باید به صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌شد.

خدری ادامه داد: به این موضوع عمل نشده است‌ بنابراین کمیسیون اجتماعی موظف است طی یک جلسه با وزیر مورد استیضاح جلسه برگزار کنند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: برای حفظ و حرمت و شان و جایگاه مجلس نباید اجازه دهید این استیضاح انجام شود.

خدری خاطرنشان کرد: شما یک مورد ذکر کنید که وزیر بدون حضور در کمیسیون مربوطه برای استیضاح به صحن وارد شود.

لاریجانی: استیضاح کنندگان یا باید همه انصراف دهند یا استیضاح برگزار شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 17 مرداد 97) مجلس در پاسخ به تذکر عبدالحمید خدری مبنی بر دعوت نشدن وزیر کار در نشست کمیسیون اجتماعی اظهار داشت: مطابق اصل 89 قانون اساسی 10 نفر از نمایندگان که طرح استیضاحی را امضا کنند باید حتما این استیضاح مطرح شده و ظرف 10 روز وزیر در صحن مجلس حاضر شود.

وی افزود: بر اساس ماده 223 قانون اینگونه آمده است که وزیر باید بر این اساس حتما باید در جلسه علنی حاضر شود. و از آنجا که برخی اعضای کمیسیون طی نامه‌ای درخواست استیضاح خود را به هیأت رئیسه مطرح کردند روز گذشته هم جلسه‌ای بر این اساس طی جلسه‌ای روز گذشته در هیأت رئیسه در این خصوص بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به ماده 223 قانون اساسی عنوان کرد: چند هفته قبل این استیضاح مطرح شده و یک ماه گذشته هم به کمیسیون برای بررسی ارائه شده است.

لاریجانی ادامه داد: روال این است که اگر کمیسیون این موضوع را در داخل جلسات خود حل کرد دیگر بحث استیضاح مطرح نشود. اما چنانچه استیضاح کنندگان پیگیری کنند ما به کمیسیون می‌گوییم این مسئله مطرح شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بنده مطابق آئین‌نامه موظفم این موضوع را اجرا کنم و استیضاح هم انجام شود.

 در این هنگام و با بیان این جمله اعتراض نمایندگان با صدای بلند در صحن شروع شد و در واقع استیضاح کنندگان نسبت به برگزاری استیضاح به نوعی اعتراض کردند که لاریجانی در پاسخ گفت اگر استیضاح کنندگان همگی درخواست خود را پس بگیرند که عدم برگزاری استیضاح امکان پذیر است در غیر این صورت باید حتما استیضاح برگزار شود.

 استیضاح ربیعی مجددا آغاز شد

استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از تنفس 30 دقیقه‌ای مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان وارد بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

در ابتدای استیضاح علیرغم اعلام اسامی متقاضیان استیضاح نماینده‌ای پشت تربیون برای بیان اظهاراتش حاضر نشد.

همین مسئله باعث شد که رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کند.

هم اکنون بعد از تنفس 30 دقیقه‌ای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح ربیعی با صحبت‌های علی رستمیان یکی از متقاضیان استیضاح آغاز شده است.

 استیضاح کنندگان ربیعی حاضر به صحبت نشدند

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در ابتدای جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس در تذکری با استناد به ماده 223 آیین نامه داخلی گفت: احساس می کنم در مجلس بدعتی بسیار خطرناک درحال پایه گذاری است. 

وی افزود: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس باید پنج دقیقه توضیح دهد که آیا وزیر تعاون را به این کمیسیون دعوت کرده است یا خیر، زیرا برطبق آیین نامه داخلی تقاضای استیضاح ابتدا باید در کمیسیون اجتماعی بررسی شود.

پس از این تذکر، علی لاریجانی رییس مجلس اسامی مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی از سخنرانان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را چندین بار اعلام کرد و از آنان خواست که در موافقت با استیضاح سخن بگویند ولی هیچکدام از آنها به جایگاه نرفتند.

رییس مجلس نیز خطاب به این استیضاح کنندگان گفت: هر کدام از شما که می خواهد بیاید و صحبت کند اما بازهم هیچ نماینده ای نرفت.

لاریجانی تاکید کرد: آیا استیضاح را پس گرفتید که استیضاح کنندگان اعلام کردند خیر ، پس رییس مجلس از آنها سوال کرد که چرا به جایگاه نمی آید و صحبت نمی کنید.

در این زمان سخنگاه (محل سخنرانی نمایندگان) مجلس بسیار شلوغ شد اما هیچکدام از آنها حاضر به سخنرانی درموافقت با استیضاح نشدند.

در ادامه رییس مجلس از نمایندگان خواست که به صندلی های خود بازگردند و خطاب به خبرنگاران گفت: لطفا جلسه را ترک کنید.

در این زمان لاریجانی اعلام تنفس کرد و از خبرنگاران که جلسه را ترک کنند.

مجلس هم اکنون برای دقایقی اعلام تنفس کرد.

قرار بود مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی، امیر خجسته، اکبر رنجبرزاده، محمود شکری،محمود نگهبان سلامی،محمدرضا پورابراهیمی، علی رستمیان امروز در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کنند.

تقاضای استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه گذشته با 40 امضا در مجلس اعلام وصول شد،

وی پیش از این در 22 اسفند 96 نیز با تقاضای 24 نماینده در مجلس استیضاح شد اما وی باردیگر موفق به کسب رای اعتماد مجلس شد.

ربیعی در 11 ماه گذشته سه بار است که استیضاح می شود.

 جلسه علنی بررسی طرح استیضاح وزیر کار در مجلس آغاز شد

نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار ، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز شد.

 جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.در نشست علنی امروز مجلس ۲۰۱ نماینده حضور دارند و ۸۹ صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد.

بررسی طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دستور کار نشست علنی امروز پارلمان است.