کد خبر : 170835 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۷ تير - 10:42
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد: آمادگی بندر چابهار برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرح جامع بنادر با هدف استفاده از ظرفیت بنادر و فعال سازی کریدورهای شمالی و جنوبی در حال تدوین است.

نوآوران آنلاین- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس درباره تدوین طرح جامع بنادر، افزود: سازمان بنادر طبق برنامه های قبلی خود طرح توسعه بنادر را در قالب طرح جامع بنادر در دستور کار دارد. با طرح توسعه بنادر می توان از ظرفیت های خالی که بنادر کشور دارند، استفاده کرد.

وی درباره برنامه‌های سازمان بنادر در توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد که فاز اول آن با افزایش ۶ میلیون تن ظرفیت برای ترانشیپ کالا از بنادر هند به چابهار و سپس ترانزیت به افغانستان آماده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت بندر چابهار  از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسیده است و با این افزایش ظرفیت، طبیعی است که از بخش عمده‌ای از آنها، هند و افغانستان نیز استفاده می‌کنند.

حق شناس ادامه داد: با تکمیل فاز ۴ بندر چابهار ظرفیت آن بندر به ۷۷ میلیون تن می‌رسد و اگر تقاضا وجود داشته باشد این آمادگی وجود دارد تا فازهای بعدی بندر چابهار آماده شود و که فعلا فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است. اگر تقاضا باشد حتما فازهای دیگر در دستور کار قرار می گیرد که در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه بنادر شمالی کشور و رونق گردشگری در آنها و همچنین بهره مندی بیشتر از ظرفیت بنادر شمالی در دستور کار قرار دارد، گفت: در امیرآباد، انزلی و نوشهر بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت داریم که در حال حاضر از یک پنجم تا یک ششم آن استفاده می شود و ظرفیت های خالی داریم که باید برای آنها ظرفیت سازی کنیم