کد خبر : 170776 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۶ تير - 10:43
سخنگوی دولت خبر داد: بررسی راهکارهای مقابله با مشکلات بنادر در شرایط تحریم در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی سخنگوی دولت گفت: جلسه فوق العاده ای را امشب با وزیر راه در سازمان برنامه و بودجه خواهیم داشت تا بتوانیم برای اتصال خطوط ریلی جنوب مخصوصا چابهار به شبکه سراسری، تدابیری را اتخاذ کنیم.

نوآوران آنلاین- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد باقر نوبخت در تشریح جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به نظارت و ارزیابی عملکرد گذشته بر اساس تقسیم کاری که بین دستگاه ها صورت گرفته، معطوف شده بود و امروز عمدتا به بازبینی بسته ها و برنامه هایی که برای مقابله با تحریم‌های آتی داریم، متمرکز شدیم.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث تحریم مبادی ورودی و خروجی کشور است. واردات و صادرات ما از بنادر بویژه بنادر جنوب انجام می شود. امروز گزارش ویژه ای از وضعیت بنادر در شمال و جنوب مطرح شد که در آن گزارش دقیقی از اینکه چگونه حجم گسترده واردات و صادرات کشور در شرایط تحریم عبور دهیم ارائه شد.

نوبخت اظهار داشت: در این جلسه درباره اینکه وقتی بنادر ما دچار مشکل شود از کدام یک از بنادر جایگزین استفاده کنیم بحث شد البته باید گفت خوشبختانه کشور ما ظرفیت بزرگی از نظر بنادر دارد. کشور ما ظرفیت بزرگی در حوزه بنادر دارد و می توانیم بگوییم کل جنوب ایران با توجه به اتصال به دریای عمان و خلیج فارس به دریاهای آزاد متصل است.شاید تنها کشوری باشیم که این همه ظرفیت دارد. ضمن اینکه ما در شمال هم راه آبی و هم راه دریایی داریم.

وی با بیان اینکه برخی از بنادر ما برای فعال شدن نیاز به شبکه ارتباط داخلی به خصوص ریلی دارند، اذعان داشت: قرار است امشب جلسه فوق‌العاده‌ای با وزیر راه و شهرسازی در سازمان برنامه و بودجه داشته باشیم تا بتوانیم خطوط ریلی جنوب کشور را به شبکه ریلی سراسری متصل کنیم.

نوبخت بیان داشت: خوشبختانه امکانات کشور ما وسیع است و برخی از کشور‌ها بیشتر از یک معبر ندارند؛ که اگر آن گلوگاه بسته شود راهی برای واردات و صادراتشان باقی باشد خوشبختانه ما از غرب و از شرق و از جنوب و شمال بنادر مختلف و مبادی ورودی و خروجی متنوع داریم.

سخنگوی دولت با اشاره به سایر مباحث مطرح شده در این جلسه بیان داشت: همچنین در این جلسه مقرر شد تا بخش خصوصی دولت را در جریان سیاست اقتضایی درک کند. چرا که با توجه به شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم مجبوریم در سیاست‌هایمان به اقتضا عمل کنیم و شاید در پاره موارد باید حضور دولت در اقتصاد بیشتر به چشم بخورد و این نمی‌تواند به معنای عدم اعتماد به بخش خصوصی باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنان به بخش خصوصی نیازمندیم و بخش خصوصی هم دراین شرایط حساس نقش تعیین‌کننده‌تری بر عهده دارد