کد خبر : 168747 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد - 12:06
عضو كميسيون عمران راه آهن تاكيد كرد: افزايش صادرات با استفاده از ظرفيت ترانزيت ريلي عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ظرفيت بالاي ترانزيت ريلي در كشورمان گفت: افزايش ترانزيت كالا به صادرات محصولات ايراني كمك مي كند.

نوآوران آنلاین-

 
 

به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، سيد ابوالفضل موسوي بيوكي، نماينده مردم ، يزد، اشكذر، بخش ندوشن و دهستان، با اشاره به نامگذاري سال و تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر حمايت از كالا و توليدات ايراني درباره نقش راه آهن در اين باره گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه و تاكيد براين ‌كه بايد سهم راه‌آهن در جابه‌جايي بار تا پايان برنامه ششم به ۳۰ درصد از كل آمار ترانزيت كشور برسد، اولين كار در راستاي حمايت از توليد داخلي افزايش ترانزيت كالا و كمك به صادرات محصولات ايراني است.
وي با بيان اينكه حمل و نقلي ريلي در همه جاي دنيا در زمره كم هزينه ترين و ايمن ترين نوع حمل و نقل به شمار مي رود افزود: با حمل و نقل ريلي بار بخش اعظمي از ترافيك جاده اي به ريل منتقل مي شود و اين امر علاوه بر مزاياي ياد شده باعث كاهش مصرف سوخت در كشورمان مي شود.
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه درحال حاضر كشورمان از زير ساخت هاي ريلي مناسبي برخوردار است، تصريح كرد: براي افزايش حمل ونقل ريلي لازم است كه زير ساخت هاي ريلي توسعه يابد و در اين زمينه نياز به تامين ريل داريم.
موسوي بيوكي با اشاره به اينكه در گذشته بيشتر ريل هاي مورد نياز كشور از كشورهاي خارجي تامين مي شد، اظهار داشت: در حال حاضر توليد كنندگان كشورمان معتقد هستند كه صنعت كشور جوابگوي توليد ريل است و مي توانند در توليد لكوموتيو و واگن با صنعت گران خارجي رقابت كنند از اين رو نگاهمان براي تامين ريل بايد به توليدات داخلي باشد.
نماينده مردم يزد، با يادآوري اينكه متاسفانه هنوز در تكنولوژي ساخت لكوموتيو و واگن با كشورهاي ديگر فاصله داريم،اظهار داشت: كيفيت توليدات داخلي نقش بسيار مهمي در بهره گيري از آنها دارد و بايد توجه داشت كه حفظ ايمني در راه آهن بسيار مهم است و لازمه اين موضوع استفاده از كالاهاي با كيفيت و مطمئن است.
وي يكي ديگر از مشكلات توليد كنندگان داخلي صنعت ريلي را تامين سرمايه دانست و تصريح كرد: بايستي شرايط استفاده از فاينانس هاي خارجي براي توليد كنندگان داخلي مهيا شود. در عين حال بانكها نيز مي توانند با ارائه تسهيلات خاص، تمهيداتي براي سرمايه گذاري در بخش توليدات ريلي فراهم آورند.
عضو كميسيون عمران مجلس، با اشاره به برنامه هاي شركت راه آهن براي افزايش حمل بار و ترانزيت كالا خاطر نشان كرد: بر اساس آمارهاي منتشره، نسبت به زير ساخت هاي موجود در راه آهن، نيمي از اين ظرفيت مغفول مانده و تنها از ۵۰ درصد اين ظرفيت استفاده مي شود.
وي افزود : اين درحالي است كه استاندارد جهاني استفاده از ظرفيت هاي ريلي ۷۰ درصد است و شاهد هستيم كه در بسياري از كشورها بيشترين حمل بار با خطوط ريلي صورت مي گيرد.
موسوي بيوكي تاكيد كرد: اگر مديريت و برنامه ريزي درست در بهره برداري از شبكه ريلي صورت گيرد ، آمارهاي مسئولان راه آهن مبني بر حمل ۳ ميليون تن كالا در سال ۹۷و هدفگذاري ۷.۵ ميليون تن كالا در سالهاي پيش رو ميسر خواهد بود.