کد خبر : 168726 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد - 09:50
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان: مسمومان قارچ در زنجان به 94 نفر رسید سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان اظهار کرد: ۹۴ نفر تا پایان 31 اردیبهشت‌ماه، دچار مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو شده‌اند.

نوآوران آنلاین-اصغر جعفری ، با اشاره به اینکه آمار مراجعین کل بیمارستانی مسمومیت با قارچ در استان زنجان ۹۴ نفر بوده است، گفت: این آمار در شرایطی است که آمار بیماران تحت نظر استانی دو نفر بوده است که یکی از این بیماران در بیمارستان ولیعصر و یک نفر در بیمارستان ماه‌نشان بستری شده‌ است.

وی ادامه داد: همچنین بیماران تحت نظر خارج استانی ۵ نفر بوده که ۴ نفر در بیمارستان نمازی شیراز و یک نفر در بیمارستان لقمان تهران بستری شده‌اند.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: سایر بیماران به صورت بستری و سرپایی تحت درمان قرار گرفته و ترخیص شده‌اند. خوشبختانه تاکنون هیچ بیمار فوتی و مستعد پیوند کبد گزارش نشده است.

به گفته وی، شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و باتجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ‌ها را دارا هستند.

جعفری تاکید کرد: از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان به‌طور قطعی سمی و غیرسمی بودن قارچ‌ها را تشخیص داد و کوچک‌ترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به کبد و سایر اعضای بدن شود، لذا توصیه می‌شود افراد غیرمتخصص در این زمینه، به هیچ وجه از قارچ خودرو استفاده نکنند.

وی در ادامه، استفراغ، اسهال شدید، سردرد، سرگیجه و تب را از جمله علائم مسمومیت با قارچ سمی عنوان کرد و افزود: این علائم به طور معمول دو ساعت بعد از مصرف قارچ سمی بروز پیدا می‌کند. همچنین در موارد شدید مسمومیت نیز تشنج رخ داده و احتمال مرگ افراد وجود دارد.

این مسئول افزود: اکیداً توصیه می‌شود از تماس پوستی و تست چشایی رستنی‌های ناشناخته جداً خودداری کنید و ذکر این نکته ضروری است که با جوشاندن و یا حرارت دادن انواع گونه‌های گیاهی سمی و قارچ‌ها، سمیت و خطر آن‌ها رفع نمی‌شود.