کد خبر : 168703 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت - 14:43
در کارخانه‌های سوسیس و کالباس چه می‌گذرد؟+تصاویر شایعه‌های زیادی درباره محتویات سوسیس و کالباس و نحوه تولید آن‌ها در جامعه وجود دارد به همین دلیل شاید بازدید از هیچ خط تولیدی به‌اندازه خطوط تولید سوسیس و کالباس جذاب نباشد.

نوآوران آنلاین-تولید سوسیس و کالباس از آن دست صنایعی است که همیشه حرف‌وحدیث و شایعه پشتش زیاد شنیده می‌شود به همین دلیل وقتی بناست از یک کارخانه سوسیس و کالباس بازدید کنید تصورات عجیب‌وغریبی از ذهنتان عبور می‌کند و منتظر تصاویر وحشتناکی از ریختن تاج‌خروس و امعاء و احشاء گربه و گاو در سوسیس و کالباس هستید.این تصوراتی ست که وزارت بهداشت پس از داستان پرفرازونشیب خمیر مرغ در اذهان جامعه ایجاد کرد و پس از چند سال با تعیین ضوابطی استفاده از آن را مجاز اعلام کرد اما ذهنیت شکل‌گرفته در جامعه باعث شد تا برندهای شناخته‌شده سوسیس و کالباس دیگر از خمیر مرغ استفاده نکنند.

برای بررسی این موضوع به سراغ یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌ها سوسیس و کالباس در تهران رفتیم که زیر نظر بنیاد مستضعفین فعالیت می‌کند و سالانه حدود ۷هزار تن سوسیس و کالباس در کشور تولید می‌کند با بازدید ازخطوط تولید این کارخانه و رعایت کامل ضوابط بهداشتی ذهنیتتان  کاملا نسبت به سوسیس و کالباس تغییر خواهد کرد.

 باوجود تمام شایعات و ذهنیت‌های منفی زمانی که وارد کارخانه تولید سوسیس و کالباس می‌شوید با ضوابط سفت‌وسخت بهداشتی مواجه می‌شوید که به هرکسی به‌راحتی اجازه ورود به بخش تولید را نمی‌دهند.در محیطی کاملاً تمیز کارگران با دستکش،کلاه و لباس مخصوص در حال کار هستند.

سوسیس و کالباس به دلیل ساختاری دارد محتویات آن کمتر مشخص است به همین دلیل همواره ترکیب مواد مصرفی و کیفیت آن‌ها مورد سوال اذهان جامعه است.به همین دلیل بخش قصابی و پاک کردن گوشت و مرغ مهم‌ترین و پرحاشیه ترین بخش تولید است.در این بخش که اولین مرحله تولید است گوشت‌ها که اغلب گوشت برزیلی هستند به‌طور کامل از استخوان جدا می‌شوند و تمام امعاء و احشاء گوسفند دور ریخته می‌شود.

در بخش مرغ نیز کارگران به‌صورت کامل استخوان‌ها و امعاء و احشاء مرغ را خارج کرده و تنها گوشت‌های لخم را به بخش تولید می‌فرستند و پس از شست‌وشو وارد چرخه تولید می‌کنند.

در بخش دوم گوشت‌های قرمز و سفید در دو مرحله چرخ می‌شود. در مرحله اول  گوشت‌ها با سایز بزرگ چرخ و سپس در دستگاه دیگری مجدد به شکل ریز چرخ می‌شوند.

 در این بخش ادویه‌ها و مواد لازم دیگر  برای هر دیگ اندازه‌گیری و بسته‌بندی می‌شود.

 در این بخش مایه اصلی سوسیس و کالباس که حاوی آرد، ادویه و فلفل دلمه‌ای،ذرت و... است با گوشت‌های آماده مخلوط و ترکیب اصلی تولید سوسیس و کالباس آماده می‌شود.

پس از هر مرحله دیگ‌های آماده‌سازی با محتویات داخل آن توسط این دستگاه ضدعفونی می‌شود.

پس از آماده‌سازی ترکیب اصلی سوسیس و کالباس متناسب با نوع هر محصول در دستگاه‌های مختلف بسته می‌شوند.در این مرحله سوسیس و کالباس‌ها هنوز خام هستند.

در این مرحله سوسیس‌های ریسه بندی شده و کالباس‌ها در فرهای بزرگ به‌صورت نیم‌پز پخته می‌شوند.

پس از پخت به‌سرعت وارد سردخانه می‌شوند و در دمای بسیار پایین نگه می‌شوند.

 در این مرحله کالباس‌های برش خورده وزن‌کشی و وکیوم می‌شوند.

 

 در تصاویر زیر نیز خطوط تولید ناگت را نیز مشاهده می‌کنید که پس از قالب‌گیری و پخت به‌سرعت توسط منجمد می‌شوند تا ارزش غذایی آن‌ها از بین نرود.