کد خبر : 168627 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت - 10:47
امضاي تفاهم‌نامه همكاري‌هاي حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و يونان تفاهم‌نامه همكاري‌هاي حمل و نقلي بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و يونان با حضور مسئولان وزارت زيرساخت و حمل و نقل يونان در محل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به امضاء‌رسيد.

نوآوران آنلاین-

 
 
 
 
به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي اين سازمان كه رياست اجلاس دو روزه كميسيون مشترك حمل و نقل جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و يونان را در تهران برعهده داشت، اظهار داشت: اجلاس كميسون مشترك همكاري‌هاي حمل و نقل جاده‌اي في‌مابين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري يونان به منظور توسعه هرچه بيشتر روابط حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين برگزار و در زمينه بررسي مسائل و مشكلات حمل و نقل كالا و مسافر بين دو كشور و ساير موارد مذاكره شد كه طرفين به توافقاتي دست يافتند.
نفيسي با بيان اين كه در اين تفاهم‌نامه بر تسهيل عمليات حمل و نقل براي رشد اقتصادي در دو كشور تأكيد شد، افزود:
طرفين براي رفع هرگونه موانع در عمليات حمل و نقل دوجانبه تاكيد نموده و آمار مربوط به حجم تجارت دو طرف و حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي را مبادله و رضايت خود را نسبت به روند رو به رشد همكاري مابين دو كشور ابراز كردند. 
وي با اشاره به بندهايي از موافقت‌نامه‌ در بخش حمل و نقل جاده‌اي كالا افزود:
در اين زمينه طرف ايراني خواستار اجراي كامل بخش از ماده 4 از موافقتنامه حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي في‌مابين مورخ سال 1990 مبني بر اجازه كامل بدون هيچ محدوديت يا انحصاري در مورد امكان حمل و نقل كالا از يا به كشور ثالث شد و مقرر شد طرف يوناني در كارگروه مشترك بعدي رسيدگي نمايد. 
وي خاطرنشان كرد: طرف ايراني برخي از مشكلات به وجود آمده براي رانندگان كاميون ايراني در قلمرو يونان از جمله توقيف وسايل‌نقليه را مورد اشاره قرار داد و طرف يوناني در زمينه رسيدگي به اين موارد از طريق مقامات ذي‌ربط قول مساعد داد.
مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي در زمينه دستيابي بر توافق‌هايي در بخش حمل و نقل جاده‌اي مسافر، اظهار داشت: هر دو طرف علاقه خود را براي گسترش حمل و نقل بين‌المللي جاده‌‌اي مسافر بين دو كشور ابراز كرده و بر اجراي كامل ماده سوم جلسه اول كارگروه مشترك در آتن سال 2015 تأكيد نمودند.
وي خاطرنشان كرد: طرف ايراني پيشنهاد گسترش حوزه همكاري در ساير بخش‌هاي مرتبط با حمل و نقل را مطرح كرد از جمله سامانه‌هاي هوشمند (ITS)، برنامه‌هاي آموزشي ايمني جاده‌اي، راهداري و ساير بخش‌هاي حمل و نقل جاده‌اي و تبادل تجربيات و ارايه الگوهاي موفق بين‌المللي كه مورد استقبال طرف يوناني قرار گرفت.
نفيسي با بيان اين كه براي تسهيل حمل و نقل كالا بين دو طرف توافق شد كه براي به حداقل رساندن زمان صدور ويزا براي رانندگان و متصديان حمل و نقل اقدامات لازم به عمل آيد، افزود: باتوجه به اهميت حمل و نقل چندمنظوره طرف ايراني اعلام كرد كه همكاري چندجانبه براي پيگيري راه‌اندازي راهگذار حمل و نقل بين‌المللي خليج‌فارس – درياي سياه بين كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، آذربايجان‌، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و يونان ضرورت دارد. 
اين گزارش اضافه مي‌نمايد اين اجلاس در فضاي دوستانه و سرشار از درك متقابل برگزار شد و موافقت‌نامه در 18 بند تنظيم و به امضاي رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي و تريانتافيلوس رئيس اداره‌كل روابط خارجي و امور بين‌الملل وزارت زيرساخت و حمل و نقل كشور يونان رسيد.