کد خبر : 168482 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت - 12:03
موقع خرید و فروش خودرو مواظب کلاهبردارها باشید شاید برای شما هم پیش آمده که خودرویی را بخرید یا بفروشید. وقتی در موقعیت خریدار یا فروشنده قرار می گیریم سؤال ها و ابهام های زیادی برایمان ایجاد می شود اینکه چه کار کنیم سرمان کلاه نرود یا متضرر نشویم.

نوآوران آنلاین-بی تردید آگاهی از برخی دانستنی های ضروری می تواند از وقوع بسیاری کلاهبرداری ها پیشگیری کند. این مطلب به برخی از شگردهای کلاهبرداری اشاره دارد: 

دو قسمت کردن قبض پارکینگ

یکی از مشکلاتی که برای فروشنده ایجاد می شود دو قسمت کردن قبض پارکینگ است. یعنی خریدار به فروشنده مراجعه و با قبول شرایط و تنظیم قرارداد درخواست می کند که خودرو را در پارکینگ مشخصی که اغلب خریدار هماهنگ می کند پارک کنند سپس قبض پارکینگ را دو قسمت می کنند. یک قسمت به خریدار و قسمت دیگر به فروشنده تحویل می شود تا هیچ یک در نبود دیگری نتوانند خودرو را تحویل بگیرند. اما بعد از این اتفاق است که مشکلات فروشنده آغاز می شود. خریدار با بهانه جویی و ایرادات مختلف اعم از اینکه «خودرو رنگ دارد»، «خوردگی دارد» و «خودرو مشکل فنی دارد» و... از خرید خودرو طفره می رود و قیمت را پایین می آورد. از آنجا که پارکینگ نیز با خریدار هماهنگ است و خودرو را بدون ارائه قبض دوم تحویل نمی دهد، فروشنده به دلیل بی اطلاعی از قوانین و نداشتن حوصله برای تنظیم شکایت و پیگیری قضایی به قیمت تحمیلی که اختلاف قابل توجهی با مبلغ اولیه دارد نسبت به فروش خودرو اقدام می کند. این در حالی است که فروشنده می تواند با ارائه مدارک خودرو و پرداخت مبلغی ناچیز بدون دردسر خودرو را از پارکینگ بیرون ببرد.

دوره کردن خریدار

خریدار از طریق آگهی یا سایت های مختلف خودرویی را انتخاب و برای بازدید آن با فروشنده هماهنگ می کند. در بعضی موارد افراد برای سوءاستفاده آدرسی غیر از محل کار یا سکونت خود را به خریدار می دهند اما به گونه ای وانمود می کنند که آنجا محل سکونتشان است.پس از چند دقیقه تعدادی خریدار نما نیز که از دوستان فروشنده هستند به محل بازدید خودرو می روند و با وانمود کردن به اینکه خودروی مناسبی را شکار کرده اند، با صحنه سازی سعی در رد کردن شما از محل بازدید دارند. در این زمان است که اگر غفلت کنید و بر خرید خودرو پافشاری کنید کلاهبرداران به هدف خود رسیده و پیش از پی بردن شما به اشکالات خودرو آن را به بهایی بالاتر از ارزش واقعی آن به شما خواهند فروخت. کلاهبرداران در این گونه مواقع حتماً جمله «مورد معامله عیناً به رؤیت خریدار رسید» را در قرارداد قید می کنند و کار شما در پیگیری های قضایی سخت شده و لازم خواهد بود از مقام قضایی درخواست قیمت گذاری و بازدید کارشناسی را کنید که هزینه و زمانبر خواهد بود.

سند نمره

کلاهبرداران با پرداخت مبلغی ناچیز، خودروهایی که بر اثر سوانح دچار آسیب دیدگی شدید شده اند (چپ کردن، سوختن، تصادف شدید و...) را خریداری کرده و اقدام به بازسازی خودرو با استفاده از قطعات خودروهایی که سرقتی هستند می کنند و با حک کردن شماره شاسی یا شماره موتور اقدام به بازسازی خودرو می کنند که تشخیص آن توسط عموم مردم کار سختی بوده و افراد عادی متوجه این موضوع نمی شوند. کلاهبرداران این قبیل خودروها را اغلب به صورت وکالتی فروخته و خریدار در هنگام مراجعه به تعویض پلاک برای دریافت پلاک خود متوجه می شوند که خودروی خریداری شده فاقد اصالت بوده و امکان دادن خدمات به این خودروها در تعویض پلاک وجود ندارد، خودرو نیز برای سیر مراحل قانونی توقیف می شود.