کد خبر : 168478 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت - 12:03
نکاتی که در خرید تایر باید رعایت کنید اگر می‌خواهید خسارات مالی و جانی خودرویی ناشی از ترکیدن لاستیک‌ها را کاهش دهید با علائم اختصاری تایرها آشنا شوید.

نوآوران آنلاین-از آن جایی که یکی از مشخصه‌های مهم در انتخاب خودرو نوع لاستیک است؛ دقت در گزینش لاستیک و علائم اختصاری آن به هنگام خرید ضروری به نظر می‌رسد. شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که تمامی لاستیک‌ها به لحاظ ظاهری مشابه هم هستند اما در واقع چنین نیست و هر لاستیکی برای شرایط معین ساخته و استفاده می‌شود. این درحالیست که بسیاری از افراد به این موضوع توجه ندارند و نه تنها فرق لاستیک‌ها را با یکدیگر نمی‌دانند بلکه از علائم روی لاستیک نیز سر در نمی‌آورند.

از این رو برای هر لاستیک شناسه‌ای ایجاد شده که توجه به علائم اختصاری آن سبب می‌شود تا از استهلاک آن در کوتاه مدت پیشگیری کند. اگر رانندگان در هنگام خرید به این علائم توجه نکنند ممکن است تایری را انتخاب کنید که در وزن‌ و سرعت بالا نتواند از خود مقاومت مناسبی نشان دهد و در نتیجه بترکد. اتفاقی که تاکنون برای رانندگان مختلف زیادی رخ داده است و منجر به خسارات مالی و حتی جانی شده است. از این رو توجه و آشنایی با علائم اختصاری تایر‌ها در هنگام خرید بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

تاریخ ساخت تایر(لاستیک)

کلیه تایرها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند که با چهار رقم نشان داده می‌شود. دو عدد اول نشان‌ دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت تایر هستند. برای مثال عدد "۲۵۰۶" نشان می‌دهد این تایر(لاستیک) در هفته بیست و پنجم سال ۲۰۰۶ میلادی تولید شده است. در واقع لاستیک ۴ سال پس از این تاریخ، قابل استفاده نیست. پس دقت داشته باشید درصورتی که تاریخ مصرف لاستیک شما گذشته باشد، این احتمال که به دلیل ترکیدن ناگهانی آن باعث تصادف شده و یا حتی مرگ آور شود، بسیار زیاد است.

اندازه تایر(لاستیک)

 اندازه تایر(لاستیک) خودرو با علائمی همچونP۱۸۵/۶۰R۱۴

نشان داده می‌شود.

که بدین معنی می‌باشد:

 P = تایر(لاستیک ) خودروی سواری

 ۱۸۵= پهنای تایر(لاستیک ) (برحسب میلی­متر)

 ۶۰= نسبت ارتفاع دیواره تایر (لاستیک ) به پهنای آن (برحسب میلی­متر)

R = رادیال

 ۱۴= قطر رینگ (بر حسب اینچ)

۸۲-رده بار

سرعت تایرها

حداکثر سرعتی که تایر میتواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z بیان می‌شود. برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان می‌دهد هنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت ۲۱۰ کیلومتردر ساعت را داراست.

بهترین حرف مناسب در جایگاه این مولفه برای بیشتر سدان‌های ورزشی H است. اما S و T هم می‌تواند برای لاستیک‌های این دسته از خودروها مناسب باشد که اکثرا بسیار هم رایج‌اند. حداکثر سرعت منتسب به این حروف به ترتیب ۱۸۰ و ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

برای خودروهایی با رنج سرعتی بالا این حروف می‌تواند W (حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت ) یا حتی حرف محبوب و دوست داشتنی Y (حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت) باشد.\

حداکثر فشار باد

مطلب حائز اهمیت دیگری که غالبا آن را فراموش کرده و یا به آن اهمیتی نمی‌دهیم، میزان فشار باد مجاز لاستیک است. در صورتی که قصد سفر داشته باشید، فشار لاستیک‌ها را نسبت به فشار توصیه شده در شرایط عادی به مقدار ۴psi کاهش دهید، زیرا لاستیک‌ها به هنگام رانندگی طولانی در بزرگراه ها، گرم شده و فشار باد درون آنها بالا می‌رود.

میزان حداکثر فشار باد مجاز برای هر لاستیک را می‌توانید بر روی دیواره کناری آن مشاهده کنید. حداکثر فشار مجاز برای بعضی لاستیک‌ها ۳۲psi، برای برخی ۴۴psi و برای بعضی دیگر از انواع لاستیک‌ها حتی تا ۵۰psi در نظر گرفته شده است.

مقاومت حرارتی

مقاومت حرارتی تایرها با حروف مشخص می‌شوند.

مقاومت حرارتی تایرها به‌ترتیب از بالاترین تا پایین‌ترین درجه، با حروف A B یا C مشخص می‌شوند.

M+S درج شده بر لاستیک نشان دهنده چیست؟

دو حرف M و S مخفف دو کلمه «گِل» و «برف» هستند و درج آنها بر روی لاستیک نشان دهنده آن است که می‌توان از تایر در زمین‌های گل و لای و یا جاده‌های برفی نیز استفاده کرد.

کدام برند لاستیک را ساخته است؟

نام کارخانه سازنده لاستیک که اصطلاحاً برند نامیده می‌شود، معمولاً با حروف بزرگ بر روی لاستیک درج می‌شود و پیدا کردن آن زحمت زیادی نمی‌خواهد. نام سازنده، تنها یک یا دو کلمه است که قبل از شناسه لاستیک و در سمت چپ شناسه قرار می‌گیرد.