کد خبر : 168448 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت - 13:56
روابط‌عمومی با «نیم‌ماهی» گرفتار کوسه‌هاست؛ آن را دریابید! علیرضا کیهان‌پور * ارنست همینگوی در رُمان پیرمرد و دریا عبارتی را تعبیه کرده که چکیده و جان کلام و شاید کل روزمرگی‌های ما باشد. یک جمله تلخ و کشنده. پیرمرد بالاخره ماهی بزرگی را که سال‌ها آرزوی گرفتنش را داشت، با رنج و مشقت بسیار صید می‌کند، ماهی را به قایقش می‌بندد و رهسپار ساحل می‌شود. در راه کوسه‌ها به صیدش هجوم می‌آورند و آن را تکه ‌تکه می‌کنند.

نوآوران آنلاین-

پیرمرد در حدیث نفسی که خطاب به ماهی می‌گوید، حقیقت انکارپذیری را بر زبان می‌آورد، ای ماهی، ای نیم‌ ماهی، کاش هیچگاه نگرفته بودمت. روزمرگی‌های ما دچار چنین طلسمی است یک فراق و وصال ابدی. یک رسیدن و نرسیدن توامان. نوعی به دست آوردن و از دست دادن همیشگی. حرص و ولع به چنگ آوردن و ولنگارانه وا دادن، همیشه آنچه که به دست می‌آید، پیشاپیش از دست رفته است. همیشه این آن چیزی نبود که می‌خواستیم بر ذهن ما سیطره یابد. همیشه شور و حرارت ماهیی که صید می‌کنیم یک «نیم‌ماهی» لعنتی‌ است. در شهریور سال ۱۳۹۲ هنگامی که رئیس جدید مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی یک وزارتخانه مهم معارفه می‌شد پس از دو ساعت مراسم و سخنرانی و با پافشاری همکاران به عنوان آخرین نفر که اصلا بنای حرف زدن نداشتم مجبور به صحبت کردن شدم. در یک سخنرانی فقط سه دقیقه‌ای به استحضار همه همکاران و حضار که بیش از چهل نفر بودند عرض نمودم آقای رئیس جدید: اینکه نخست تکلیف ICT & IT را با روابط‌عمومی‌ها مشخص کنید و این پارادوکس را که در عمل اتفاق افتاده حل کنید چراکه روابط‌عمومی عرصه هنر و عشق است و آنگاه تخصص، در بحث زیرساخت‌های فناوری و فضای مجازی منجر به تشکیل پورتال‌ها و روابط‌عمومی الکترونیکی که همه جا را مسخّر سرعت، دقت و کیفیت خود نموده جمعی از متخصصان رایانه و مدیران ICT & IT هیچ سنخیت کاری با روابط‌عمومی‌ها نداشته و ندارند و کارهای ظریف و حساس روابط‌عمومی‌ها را مصادره به مطلوب می‌کنند؛ هرچند همکاری دوسویه مرزبندی شده هیچ منافانی با یکپارچگی توامان این دو ندارد.
دوم آنکه چارت تشکیلاتی یکسان برای یکایک روابط‌عمومی‌ها تابعه را طراحی و تصویب نمایید که به عنوان مثال مدیرکل یک حوزه ریاست چرا باید به روابط‌عمومی‌ها امر و نهی کند و سوم آنکه نه افزایش حقوق و مزایا بلکه همطرازی حقوق پرداختی مسئولین روابط‌عمومی‌های تابعه و خود وزارتخانه را با مسئولین و هم‌ردیفان خود در سطح وزارتخانه‌های دیگر در راستای پاسداشت عدالت‌ اداری و نظام هماهنگی پرداخت را پیگیری نمایید و در پایان تاکید هم کردم اگر فقط و فقط همین سه پیشنهاد و کار مهم را در طول خدمتگزاری خود که چون لحظه‌ای خواهد گذشت به سرانجام برسانید بزرگ‌ترین خدمت و ایثار را به یادگار خواهید گذاشت هرچند که ارزیابی این پیشنهادات و حتی تحقق نسبی آنها در عرصه اقدام و عمل را فقط بر عهده خوانندگان محترم گذاشته و خود شخصا هیچ قضاوتی نخواهم نمود.
در پایان به یک دیالوگ زیبا از سیلوستر استالونه بازیگر فیلم‌های «راکی بالبوآ» که بسیار برایم در حیطه کاری تاثیرگذار بود اشاره می‌کنم که می‌گوید:
موفقیت این نیست که
چقدر محکم می‌تونی ضربه بزنی
زندگی راجع به اینه که توش
چقدر می‌تونی ضربه بخوری
و با این حال، باز رو به جلو
حرکت کنی
این‌جوریه که تو بازی زندگی
برنده میشی …
چقدر در عرصه روابط‌عمومی‌ها حاضر به ضربه خوردن به خود بودیم و با این حال، باز رو به آینده سرشار از امید و آرزو حرکت کردیم؟ … شاید که در قضاوت مردم و با گذشت زمان عنوان برنده یا بازنده را نصیب خود کنیم!
فرا رسیدن ۲۷ اریبهشت‌ماه روز ملی روابط‌عمومی و روز جهانی ارتباطات بر طلایه‌داران اطلاع‌رسانی در کلیه عرصه‌های فعالیت خجسته باد.

*مدیر دفتر اطلاع‌رسانی و همکاری‌های بین‌الملل
اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران