کد خبر : 168399 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت - 13:36
در دیدار وزیر اقتصاد بلغارستان: جهانگیری: آماده گسترش همکاری در همه زمینه‌ها با بلغارستان هستیم معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران از اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه بین الملل، اتخاذ عکس العملی قاطع و جدی در این خصوص است تا جامعه بین الملل از این مساله درس بگیرد.

نوآوران آنلاین-اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در دیدار وزیر اقتصاد بلغارستان که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، گفت: خروج آمریکا از برجام که توافقی مهم و چندجانبه و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد است، خلاف مقررات بین المللی و سنتی خطرناک است و این واقعیت را نمایش می دهد که راه مذاکره و دیپلماسی برای حل و فصل مسایل بین المللی مسدود است. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ تخلفی نداشته است، اظهار داشت: تصمیم اتحادیه اروپا در برابر تصمیم یکجانبه آمریکا برای برهم زدن برجام نشان خواهد داد که در عرصه بین الملل می توان به گفت و گو و سیاست تکیه کرد و یا باید کشورها مسیری دیگر در پیش بگیرند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به موضوع تروریسم در منطقه حساس خاورمیانه و شکل گیری داعش و تروریست ها توسط آمریکاییها و تامین منابع آنها توسط برخی کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی، خاطرنشان ساخت: ایران کشوری بود که بطور واقعی در میدان مبارزه و در کنار مردم کشورهای منطقه ایستاد تا ریشه های تروریسم در منطقه از بین برود.

 جهانگیری تصریح کرد: تهران اعتقاد دارد راه حل مسایل سوریه و یمن راه حل سیاسی است و باید همه کمک کنند مشکلات مردم این کشورها سریعتر مرتفع شود.

وی سپس به موضوع ترانزیت مواد مخدر از مسیر ایران به کشورهای اروپایی اشاره کرد و با بیان اینکه هرساله تعداد زیادی از نیروهای نظامی کشور برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به اروپا به شهادت می رسند،‌ افزود: ما انتظار داریم اتحادیه اروپا در قبال مسایل مرتبط با تروریسم،‌ قاچاق مواد مخدر و حل و فصل مسایل منطقه ای موضع و حضوری فعال تر داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود روابط کهن و تاریخی دو کشور و نیز اشتراکات فرهنگی دو ملت را یادآور شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همکاری ها با بلغارستان در همه زمینه هاست و باید تلاش کنیم حجم مبادلات دو کشور را به اندازه تاریخ مناسباتمان افزایش دهیم.

جهانگیری با اشاره به سفر دو سال قبل نخست وزیر بلغارستان به تهران و تلاش دو کشور برای ایجاد گروه های سرمایه گذاری با هدف دسترسی فعالان اقتصادی دو کشور به بازارهای بزرگ منطقه، ‌گفت: در زمینه گردشگری دو کشور از ظرفیت های بالایی برخوردار هستند و ما از برقراری خط مستقیم هوایی میان دو کشور استقبال می کنیم.

وی تکمیل طرح کریدور خلیج فارس به دریای سیاه را محور توسعه کشورهای حاضر در این طرح دانست و بر برگزاری منظم کمیسیون مشترک دو کشور برای رفع موانع بانکی و مشکلات بر سراه فعالیت بخش خصوصی برای توسعه بیش از پیش همکاریها و رسیدن سطح مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارد دلار تاکید کرد.

وزیر اقتصاد بلغارستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران در سیاست خارجی کشورش،‌گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک راهبردی بلغارستان و اتحادیه اروپاست و ما تمام مساعی خود را برای پیشبرد روابط دو کشور بکار خواهیم بست.

«امیل میکارا کلف» با بیان اینکه موقعیت ایران در منطقه موقعیتی ژئوپلتیک و راهبردی است، گفت: این سفر با توجه به جایگاه بلغارستان به عنوان رییس دوره ای اتحادی اروپا و با توجه به مسئولیت بنده به عنوان رییس شورای تجارت خارجی و شورای رقابت اتحادیه اروپا، نشانه بارزی از این واقعیت است که ایران یکی از شرکای اصلی اتحادیه اروپاست.

وی با بیان اینکه در هیات همراه خود نمایندگان بانک ها و بیمه ها و بخش خصوصی بلغارستان حضور دارند، اظهار داشت: یکی از اولویت های ما حل و رفع موانع در روابط بانکی دو کشور است و اطمینان می دهم که در سال آینده مناسبات فیمابین بسیار مثبت خواهد بود.

وزیر اقتصاد بلغارستان با تاکید بر اهمیت گسترش همکاریهای دو کشور در بخش های مختلف گفت: فعالان اقتصادی ایران می توانند از طریق بلغارستان به بازار 500 میلیونی اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند.