کد خبر : 168142 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت - 19:47
نگاهی به فیلم درساژ نخستین ساخته پویا بادکوبه بدون ادعا و تماشایی گلسا دختری 16 ساله است که به همراه خانواده‌اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می‌کند. او بیشتر اوقات خود را با گروهی از دوستانش می‌گذراند. یک روز آنها تصمیم می‌گیرند تا دست به اقدامی هیجان‌انگیز بزنند؛ اقدامی که پیامدهای غیرمنتظره‌ای در پی خواهد داشت و از کاری صرفاً سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز، به دردسری پیچیده تبدیل می‌شود آنها از روی شیطنت و ماجراجویی دست به سرقت از سوپرمارکتی زده‌اند اما فراموش کرده‌اند که فیلم ضبط ‌شده را بردارند و حالا یکی از آن‌ها باید خود را به خطر بیندازد و به صحنه جرم بازگردد تا کل گروه به دردسر نیفتد و گروه در یک حرکت دسته‌جمعی با هم علیه یکی از خودشان متحد می‌شوند تا او به جای همه تاوان پس بدهد. اتفاقاتی که رخ می‌دهد، از اساس دیدگاه گلسا نسبت به زندگی را تغییر می‌دهد.

نوآوران آنلاین- دِرِساژ (dressage) یا خَرامِش رشته‌ای در ورزش سوارکاری است که در آن سوار اسب خود را به اجرای مجموعه‌حرکات دقیق و هماهنگ با ترتیب و زمان‌بندی مشخصی وامی‌دارد تا میزان هماهنگی خود با اسب و آزمودگی حیوان را نشان دهد.

این توضیح را به همراه خلاصه داستان از این جهت نوشتم تا تصریح کنم که پویا بادکوبه در نخستین ساخته اش، سوژه و اسم مناسبی را برای فیلمش انتخاب کرده که اتفاقا همین اسم همخوانی و نزدیکی بسیار زیادی با کلیت داستان و روح حاکم بر آن دارد و از این جهت که این اسم با اسامی مالوف آثار سینمای ایران تفاوت دارد ستودنی است اما از دیگر سو شاید درک آن و معنای آن و حتی تلفظ آن برای عامه مردم سخت باشد. سوژه نیز جالب است چرا که به موضوع جوانان امروز با یک داستان امروزی می پردازد که بارها به اشکال مختلف اتفاق افتاده و از این منظر جذابیت های خود را در مواجهه با نسل جوان سینمارو که درصد بالایی از تماشاگران سینما را تشکیل می دهند برخوردار خواهد بود.

فارغ از برخی اشکالات جزیی در ساختار و محتوای فیلم که می بایست و بدون تردید همه آنها را به پای تجربه نخست پویا بادکوبه در مقام کارگردان گذاشت و البته امیدوار بود که وی در ساخته های بعدی خود پخته تر عمل کند، درساز فیلمی بدون ادعا است که ارزش دیدن دارد از فیلمنامه دارای چفت و بست محکم تا شخصیت پردازی ها مناسب تا بازی های خوب و روان  تا فیلمبرداری و تدوین و موسیقی مناسب همه و همه سبب شده تا اثری تماشایی با ضرباهنگ مناسبی را شاهد باشیم و آرزو کنیم این کارگردان جوان سینمای ایران در ادامه مسیرش نیز همینگونه عمل کرده و البته با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوتش در سینمای ایران بدرخشد.

 

نویسنده: علی دهباشی