کد خبر : 168007 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت - 19:28
نقد کوتاه فیلم های سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر یادداشتی بر فیلم "آن سوی ابرها" ساخته مجید مجیدی لیلا محمودی شرق / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- شاید دیگر وقت آن رسیده که ما و سینمای ایران خود را برای حضور جدی تر در عرصه سینمای جهان آماده کنیم. بعد از اصغر فرهادی فیلمسار پرآوازه ایران که دومین فیلمش را در خارج از ایران و با حضور عوامل بین المللی کلید زد، اینک مجید مجیدی نیز اولین ساخته بین المللی خود را روانه پرده سینما کرده. البته ذکر این نکته لازم است زمانی که از حضور بین المللی و سهم خواهی سینمای ایران در عرصه جهانی صحبت می کنیم منظور ساخت آثاری با حضور چهره های مطرح در سطح جهانی در جلو و پشت دوربین است.

بگذریم. واپسین ساخته مجید مجیدی داستان امیر (ایشان خاطر)، پسری لاابالی، است که همراه تارا (مالاویکا موهانان) خواهر بزرگتر خود، در حاشیه شهر زندگی میکند. جایی که زیر پوست اتوبانهای شیک بمبئی و در فاصله اندکی با برجهای مدرن آن، تجارت مواد مخدر، فحشا و جنایت در جریان است میر و تارا، هر دو، از جبر فقر و تنگدستی به سوی خلاف و فحشا کشیده شده‌اند. تا این که بر اثر اتفاقی پس از سال‌ها دوباره سر راه همدیگر قرار می‌گیرند. از همین نقطه‌ است که جهانِ مبتنی بر خودِ نفسانی امیر و تارا شروع به تغییر می‌کند. آن‌ها برای فرار از تنهایی و تجدید پیوندهای خونی، اعمالی را خارج از روال عادی زندگی خود انجام می‌دهند که در نهایت سرنوشتی تازه برای آن‌ها رقم خواهد زد. این برادر و خواهر در مواجهه با موقعیت جدید خود در معرض امتحاناتی سرنوشت‌ساز قرار گرفته و هر دوی آن‌ها در موقعیت کمک به هم‌نوعان خود قرار می‌گیرند؛ موقعیتی که برای تارا آزمون صبر و برای امیر آزمون شرافت است.

مجیدی در این اثر نیز نشانه هایی از خلاقیت و حرکت رو به جلوی خود را بروز می دهد که این نشانه ها را قاب های تصویری زیبا، تدوین خوب، فیلمبرداری هوشمندانه و تدوین مناسب فیلم شاهد هستیم. و صد البته وفاداری فیلمساز به مفاهیم همچون انسانیت، توجه به معنویات و حضور قوی خداوند در لحظه لحظه جریان زندگی همچنان در این فیلم نیز وجود دارد به گونه ای که برآیند این مسائل تکنیکی و محتوایی به طرز عجیبی " باران" عاشقانه پیشین مجید مجیدی را در بسیاری لحظات در ذهن تداعی می سازد.

تاکید بر سفر درونی برای رسیدن به آرامش و پویایی شخصیت های داستان، یکی دیگر از محورهای اصلی آن سوی ابرهاست که به شکلی هنرمندان در بطن فیلم نهفته شده و سبب می شود تا بیننده همراه این شخصیت ها لحظه به لحظه از زندگی و تعلقات زمینی فارغ شود و بار دیگر نگاه خود را به لطف و مرحمت خداوند بدوزد. مرحمتی که با بارش باران حاصل خواهد شد.

در مجموع به نظر می رسد فیلم اخیر مجیدی پتانسیل زیادی در جذب تماشاگران در زمان اکران عموی داشته باشد و در این وانفسای اکران در سینمای ایران که اجبارا انبوهی از کمدی های نازل و دست چندم پرده سینماها را به تسخیر خود درآورده اند، موفقیت آن سوی ابرها سبب بارش رحمت و آمرزش برای سینمای ما باشد.