کد خبر : 154298 تاریخ : ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن - 13:25
هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد: پرهیز از شتاب‌زدگی در برخورد با تنش‌های منطقه پس از بیرون راندن داعش از سوریه اما مشکلات این کشور همچنان پابرجاست. اکنون سوریه وارد مرحله جدیدی از بحران شده است که در صورت تداوم کل منطقه استراتژیک خاورمیانه را درگیر خود می‌کند.

نوآوران آنلاین- در‌حالی‌که این کشور باید به بازسازی پس از داعش بپردازد اما با تحرکات رژیم صهیونیستی علیه خود مواجه شده است. پُرواضح است که در چنین شرایطی شاهد معادله‌ای سخت در منطقه خواهیم بود. در همین خصوص به گفت‌وگو با حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل پرداختیم که مشروح ان تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 

* اخیراً شاهد تنش میان سوریه و رژیم اشغالگر قدس هستیم. به نظر شما این تنش که موجب بحرانی شدن اوضاع سوریه در دوران پساداعش شده است، اوضاع منطقه را به سمت بحرانی شدن سوق نمی‌دهد؟

 

باتوجه به پیشروی اخیر نیروهای مسلح سوریه در ادلب و اطراف حلب در سوریه و همچنین سرکوب گروه تروریستی داعش در شرق سوریه فاز جدید از بحران‌سازی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان علیه دولت سوریه و محور مقاومت آغاز شده است. به نظر می‌رسد که اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به تأسیسات نظامی سوریه در اطراف دمشق که منجر به واکنش دولت سوریه شد، قواعد بازی را در آینده در سوریه تغییر خواهد داد و این احتمال وجود دارد که محور مقاومت ناچار شود عملاً علیه اسرائیل ورود یابد. اتفاقی که اخیراً رخ داد، نشان می‌دهد که محور مقاومت در حقیقت در حوزه دفاع هوایی سوریه عملاً ورود یافته است و با تغییراتی که بر سامانه موشک‌های سام 7 سوریه ایجاد کرد، کارآیی این سامانه را افزایش داد و در حقیقت بومی‌سازی سامانه دفاع هوایی سوریه تأثیر خود را گذاشت و موجب شد که یک فروند هواپیمای «اف16» رژیم صهیونیستی که به حریم هوایی سوریه تجاوز کرده بود، سرنگون شود و یکی از دو خلبان آن کشته شوند. این درواقع پیام مهمی از سوی دولت سوریه و محور مقاومت به آمریکا و رژیم صهیونیستی است که اگر از این دست حوادث در آینده رخ دهد و اسرائیل همچنان به تجاوزات خود ادامه دهد، واکنش تندی از سوی محور مقاومت به وجود خواهد آمد؛ لذا اخیراً نوعی پارادوکس در رفتار سیاسی و نظامی این رژیم مشاهده می‌شود. بعد از سرنگونی هواپیمای اسرائیلی نیز نوعی نگرانی در میان فرماندهان نیروی هوایی اسرائیل ایجاد شد؛ چراکه هواپیمای اسرائیلی برای نخستین بار در طول سال‌های اخیر توسط پدافند هوایی سوریه سرنگون می‌شود و از دیگر سو بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که مأموریت نیروی هوایی اسرائیل در سوریه پایان یافته است و از سوی دیگر تهدید کرده است که ایران سعی می‌کند که جنگ را گسترش دهد و اتهام‌زنی‌هایی علیه ایران داشت. مسأله ورود پهپاد ایرانی به اراضی اشغالی اتهام‌زنی علیه ایران است که با هدف تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران با شرکت آمریکا و عربستان و اردن و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و به همین دلیل رژیم صهیونیستی جریان‌سازی شدیدی علیه ایران آغاز کرده است، اما باتوجه به تجربه‌ای که محور مقاومت یافته است، اخیراً در داخل اراضی اشغالی بعد از سرنگونی این هواپیما به حالت آماده‌باش درآمدند و این نشان از آن دارد که اگر جنگی رخ دهد، اسرائیل آسیب جدی خواهد دید به این دلیل که اکنون جبهه خلق برای آزادی فلسطین و همچنین حماس و جهاد اسلامی فلسطین اتاق جنگ مشترکی تشکیل دادند که اگر اسرائیل به ماجراجویی‌های خود در سوریه و منطقه ادامه دهد از داخل ضربه شدیدی به اسرائیل وارد می‌کند و به همین دلیل رژیم صهیونیستی باتوجه به آمادگی مردم فلسطین برای دفاع از بیت‌المقدس و آماده‌باش جنبش‌های جهادی فلسطین اکنون دچار پارادوکس و در تصمیم‌گیری دچار سردرگمی شده است.  

 

* به نظر شما در این معادله کشور ترکیه چه موضعی را اتخاذ می‌کند؟

 

در شرایط کنونی ترکیه با ورود به خاک سوریه دچار اشتباه محاسباتی شده است؛ همچنان که عربستان سعودی در حمله به یمن دچار اشتباه شده ترکیه نیز همین اشتباه را در سوریه تکرار کرده است و با ورود به خاک سوریه درواقع وارد یک باتلاق شدیدی شده است و به همین دلیل اگر نیروهای ترکیه سریعاً از خاک سوریه خارج نشوند در آینده دچار فرسایش خواهند شد و نیروهای کل سوریه با عملیات پارتیزانی خود آسیب‌های جدی به ارتش ترکیه وارد خواهند کرد و به همین دلیل اکنون ترکیه نمی‌تواند در یک محور قرار گیرد. از یک سو اختلاف‌نظر میان ترکیه و آمریکا شدت گرفته است و از سوی دیگر حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه موجب شده است که به هر حال ترکیه به نوعی دچار فرسایش نیرو شود. لذا با احتیاط قدم برمی‌دارد. به نظر می‌رسد که ترکیه اکنون نمی‌تواند در یک جبهه قرار گیرد و به دلیل اختلافی که با آمریکا دارد به ایران نزدیک شده است و به این دلیل می‌توان گفت ترکیه بی‌طرف خواهد بود و اگر روسیه وارد میدان نشود و جلوی تجاوزات اسرائیل به سوریه را نگیرد، قطعاً شاهد جنگ منطقه‌ای در آینده خواهیم بود.

 

* باتوجه به این‌که ادامه روند به بروز بحرانی جدید در منطقه موجب می‌شود و ایران نیز نقش مهمی در منطقه دارد، در چنین شرایطی دیپلمات‌های کشور ما باید چه سیاستی را در پیش گیرند؟

 

قطعاً هدف بازیگران بزرگ جهانی همچون امریکا این است که ایران را وادار به عکس‌العمل شتاب‌زده کنند اکنون رایزنی‌هایی میان امریکا و عربستان و رژیم‌صهیونیستی و حتی مصر وجود دارد که بتوانند یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهند و باید ایران با ظرافت کامل و با دیپلماسی هوشمند این تحرکات را دنبال کند. سفر اخیر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به امریکا و گفت‌و‌گو با ترامپ و اظهارات ضد ایرانی او نشان‌دهنده این است که تحرکاتی از سوی امریکا و اسرائیل و اردن برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران و محور مقاومت در حال شکل‌گیری است که ایران باید هوشمندانه این تحرکات را دنبال کند و دست به عکس‌العمل شتاب‌زده نزند.