کد خبر : 151668 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ بهمن - 18:58
اگر حس میکنید حافظتان ضعیف شده بخوانید تحقیقاتی که در دانشگاه سن‌دیگو و آریزونا و لوئیزیانا صورت گرفته نشان می‌دهد حافظه رویدادی در هیپوکمپ انسان به وسیله دسته‌ای از نورون‌های مشخص و مجزا کدگذاری می‌شوند.

نوآوران آنلاین-

اما حافظه رویدادی چیست؟ حافظه رویدادی یادآوری مجموعهای از وقایع گذشته است که در زمان و مکان مشخصی رخ دادهاند. برای مثال یک سفر در زمان برای بهخاطرآوردن جشن تولد یا گفتوگو با یک دوست است. دانشمندان معتقدند کدگذاری این نوع حافظه در هیپوکمپ ـ یک جفت ناحیه کوچک به شکل اسب آبی که در عمق قسمت مرکزی مغز قرار دارد ـ انجام میشود، اما مراحل انجام این فرآیند تاکنون نامشخص بوده است.

پروفسور ویکستد، استاد دپارتمان روانشناسی دانشگاه در این رابطه میگوید: دانشمندان در این مورد علاقهمندند، نه فقط بهخاطر نقش آنها در دستیابی به مدلهای حافظه، بلکه بهدلیل اثری که آنها بر سلامت میگذارند.

ویکستد همراه لری اسکوایر و دیگر همکارانش، عملکرد مغزی 20 بیمار صرعی را که تحت مانیتورینگ داخل جمجمهای قرار گرفتند، بررسی کردند. آنها عملکرد یکنورون منفرد را در حالی که افراد مورد تحقیق، رشتهای از کلمات را که تعدادی از آنها تکرار میشدند، به صورت پیوسته میخواندند ثبت کردند. از آنها خواسته شد بیان کنند آیا واژه موردنظر جدید است یا قدیمی. عملکرد عصبی قوی در مورد واژههایی که تکرار میشدند در هیپوکمپ به چشم میخورد، که مشابه آن در مورد واژههای جدید دیده نمیشد. این شواهدی از فعالیت مرتبط با حافظه رویدادی را نشان میداد.

دانشمندان دریافتند حافظههای رویدادی افراد به وسیله فعالیت قوی قسمت کوچکی از (کمتر از 2/5 درصد) نورونهای هیپوکمپ که معمولا با قسمتهای دیگر اشتراکی ندارند، کدگذاری و بیان میشوند. مغز با استفاده از این قسمت است که میتواند به خاطر بیاورد شما دیشب شام چه خوردهاید.

به صورت همزمان، عملکرد دیگر قسمتهای هیپوکمپ (حدود 97/5 درصد باقیمانده) سرکوب شد، پدیدهای که تیزشدن عصبی (مهار قسمتهای جانبی یک مجموعه عصبی برای افزایش تمرکز روی فعالیت نورونهای اصلی) نامیده میشود.

محققان همچنین بهدنبال فعالیتهای مرتبط با این فرآیند در آمیگدال بودند؛ قسمتی در مغز که با احساسات و حافظه احساسی مرتبط است. مدلهای پیشین پیشبینی نمیکردند که همانند هیپوکمپ، مجموعه مشخصی از نورونها مسئول کدگذاری حافظه رویدادی باشند و در عمل همچنین فعالیتی یافت نشد.