کد خبر : 139711 تاریخ : ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن - 13:25
در کله‌ی مرد بد دهن چه می‌گذرد؟ خشونت خانگی، علت اولیه‌ی آسیب به زنان است که هر ساله یک میلیون زن را به اورژانس‌های بیمارستان‌ها راهی می‌کند. این خشونت از دست‌های یک غریبه نیست، بلکه از جانب مردی است که به همسرش گفته: «دوستت دارم»!

نوآوران آنلاین- خشونت خانگی، علت اولیه‌ی آسیب به زنان است که هر ساله یک میلیون زن را به اورژانس‌های بیمارستان‌ها راهی می‌کند. این  خشونت از دست‌های یک غریبه نیست، بلکه از جانب مردی است که به همسرش گفته: «دوستت دارم»!

این مطلب را از روی تجربیاتی که طی مشاوره با بیش از 1000 مرد که نسبت به همسران خود  رفتارهای خشونت آمیز داشته‌اند کسب کرده‌ام می‌نویسم. همه‌ی ما می‌دانیم و شنیده‌ایم که زنان و مردان زیادی در این حوادث کشته می‌شوند، آسیب می‌بینند و کودکان زیادی در خانه‌هایی پُر از خشونت و بدرفتاری رشد می‌کنند که آنها نیز بعدها یا متجاوز و ... خواهند شد یا خودشان قربانی می‌شوند.
 
خشونت خانگی چیست؟

خشونت خانگی زمانی است که یکی از همسران، با توسل به سلطه و قدرت، همسرش را به صورت کلامی، فیزیکی و جنسی مورد تهاجم، سوء استفاده و خشونت قرار می‌دهد. خشونت خانگی در تمام فرهنگ‌ها، نژادها، طبقات اجتماعی و ... وجود دارد. هم مردها عامل خشونت‌های خانگی‌اند و هم زنها، اما این میزان برای مردها 95 درصد و برای زنها 5 درصد گزارش شده است.

هر ساله پلیس آماری از این حوادث و شکایت‌ها ارائه می‌دهد اما این را هم فراموش نکنید که افراد بسیار زیادی هستند که مورد خشونت و تجاوز قرار می‌گیرند اما هرگز آن را به پلیس گزارش نمی‌دهند.

چرخه‌ی خشونت

فاز اول: تنش (Tension building)

در این مرحله معمولا فرد مهاجم عصبانی شده و بحث را شروع می‌کند، قربانی تلاش می‌کند تا فضا را آرام کند و مواظب رفتار و گفتار خود هست تا مهاجم را خشمگین‌تر نکند.

فاز دوم: بحران (Explosion)

فرد مهاجم، خشونت کلامی، جسمی یا جنسی را اعمال می‌کند و قربانی خود را در شرایطی تحقیر شده و غیرعادلانه می‌بیند.

فاز سوم: ماه عسل (Honeymoon)

مهاجم عذرخواهی می‌کند، درخواست کمک می‌کند و یا حتی صحبت از خودکشی به میان می‌آورد. قربانی به او فرصت دیگری می‌دهد و تلاش می‌کند با تغییر رفتارش به مهاجم کمک کند، اما در واقع قربانی با پذیرش اینکه رفتارش باید تغییر کند، بهانه را برای خشونت‌های بعدی ایجاد کرده و تدریجا در موضع ِ مورد خشونت واقع شدن، تثبیت می‌شود.

چرخه‌ی خشونت تا زمانی که یکی از طرفین زندگی رابطه را تمام نکند یا به دنبال درمان نرود، پایان نمی‌یابد. پنج نوع خشونت وجود دارد که در ابتدا چندان قابل توجه نیست اما تدریجا، خودش را بیشتر در رابطه نشان داده و تهاجمی‌تر می‌شود.

انواع خشونت

1. خشونت روانی

رفتار خشنی که سلامت روانی قربانی را تهدید کند؛ مانند فریاد زدنی که ترس و اضطراب به قربانی وارد کند، شک کردن، تهدید کردن، بی‌وفایی و خیانت، تحقیر و توهین و اهانت کلامی

2. خشونت کلامی

با اسامی و القاب بد و آزاردهنده قربانی را مورد خطاب قرار دادن

3. خشونت تکنولوژیکی

مانند خرابکاری‌های اینترنتی، دست کاری‌های سیستم GPS و ...