کد خبر : 139697 تاریخ : ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن - 13:14
« بدر » ارتباطی با زلزله ندارد پس از آمدن تعدادی از زمین‌لرزه‌های بزرگ در جهان که شایعه ارتباط با ماه به‌نظر درست می‌آمد و زمین لرزه ها با ماه کامل ( بدر ) همراه بود، اما یک مطالعه جدید در یک ژورنال معتبر نشان داد که ماه هیچ تاثیری بر زمین لرزه ها ندارد.

نوآوران آنلاین- سرویس ترجمه نوآوران بخش زبان عربی ( محمدرضا حمیدی ) : برای رسیدن به این نتیجه، « سوزان هو » زمین‌شناس در سازمان لرزه نگاری ایالات متحده، 204 زمین لرزه با شدت 8 ریشتر و بالاتر در طی چهار قرن بررسی کرد و سپس آن‌ها را با منازل قمری مطابقت داد و متوجه شد که زمین لرزه ای که در پایان ماه به وقوع پیوست، بیش از هر روز دیگر ماه نبود.

با این حال، برخی علوم وجود دارد که ارتباطی بین لایه های زمین و ماه برقرار می کنند، این به این خاطر است که هنگام متولد شدن ماه، زمین، خورشید و ماه در یک خط قرار می گیرند و این هماهنگی نجومی نیروی جاذبه ای ایجاد می کند که موجب پدیده جزر و مد در اقیانوس ها و زمین جامد می شود‌، اما این تاثیر بسیار ضعیف است و نمی‌تواند باعث زلزله شود.

این مطالعه ممکن است با مطالعه سال گذشته ای که توسط دانشمندان دانشگاه توکیو انجام شده است مغایرت داشته باشد؛ چراکه آن‌ها گفته بودند که ماه باعث زمین لرزه و خشونت شدید می‌شود. دانشمندان پس از مطالعه 12 زمین لرزه خشونت آمیز در قسمت های مختلف زمین به این نتیجه خود رسیدند و خاطرنشان کردند که 9 زمین لرزه در ارتفاع حرکت جزر و مدی رخ داده و باعث فشار زیادی روی سطح زمین شده و همزمان با تولد ماه رخ داده است.

در میان زمین لرزه هایی که در موقع ماه کامل رخ داد می توان به زلزله « سوماترا » در 26 دسامبر سال 2004 میلادی (  برابر با 6 دی سال 1383 هجری شمسی ) اشاره کرد که قدرتی 9/1 ریشتری داشت و موجب ایجاد سونامی شد و 230 نفر را در 14 کشور ناپدید کرد.

 

منبع: ( الجزیره )

20 ژانویه 2018 برابر با 30 دی 1396