کد خبر : 127655 تاریخ : ۱۳۹۶ جمعه ۲۲ دي - 23:32
در زمستان چیکار کنیم؟ با این‌که الان فصل مدارس است و خیلی خانواده‌ها امکان و عزم سفر ندارند، اما زمستان زیبا برای گروه بزرگی از افراد آغاز فصلی جذاب برای گردشگری است که شاخه «گردشگری زمستانی» را می‌سازد.

نوآوران آنلاین-

بارش برف در کشور چهار فصل و رنگارنگ ایران باعث می‌شود مناطق مختلفی از کشور در زمستان مستعد پذیرش گردشگران شده و حتی به طور فصلی شغل‌های زیادی را ایجاد کند.

با این حال کارشناسان معتقدند گردشگری زمستانی آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و برنامه‌ریزان شناخت چندانی از مزیت‌های آن ندارند.

از همین رو نیز سرمایه‌گذاری بایسته و مناسبی روی آن انجام نشده و در نتیجه فقط گردشگران حرفه‌ای به فکرشان می‌رسد که ایران در زمستان سرد نیز زیبایی‌ها و جذابیت‌های منحصر به‌فردی دارد.

با این حال اگر شما هم می‌خواهید در زمستان تازه آغاز شده امسال به جمع گردشگران زمستانی بپیوندید، «چمدان» نقاطی از کشور را به این منظور به شما پیشنهاد می‌کند.

غرب و شمال‌غرب ایران

استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان و کرمانشاه که دارای کوه‌ها و ارتفاعات سردسیری و زیبا هستند، با آن قله‌های معروفش هدف مهمی برای گردشگری زمستانی محسوب می‌شود البته اگر سرمایی نیستید، می‌توانید با سفر به این مناطق هم از دیدن مناظر بکر و زیبا و چشم‌نواز برخی ارتفاعات لذت ببرید و هم برف بازی کنید البته اگر مقداری حرفه‌ای‌تر بخواهید رفتار کنید یخ‌نوردی و اسکی هم پیشنهادهای جالبی خواهد بود.

درباره اسکی هم با این‌که بسیار گفته می‌شود این ورزش مخصوص پولدارهاست، چندان درست نیست، چرا که تجهیزات کامل برای اسکی کردن را به جای خرید، می‌توان در محل پیست‌ها با حداکثر روزی 50 تا 100هزارتومان کرایه کرد و از اسکی کردن لذت برد.

در کنار این آبشارهای یخ‌زده و مناطقی از این دست نیز در شمال و غرب کشور وجود دارد که بازدید از آن به گردشگران زمستانی اکیدا توصیه می‌شود!

لاسم

در شمال کشور و استان مازندران نیز مصادیقی ناب از گردشگری زمستانی وجود دارد که یکی از آنها منطقه لاسم است.

لاسم نام روستایی از توابع شهرستان آمل و واقع در 14 کیلومتری حاشیه جاده هراز است. این منطقه در موقعیت مکانی به ارتفاع بیش از 2000 مترمربع بالاتر از سطح دریا و در نزدیکی کوه و منطقه برفگیر قرار دارد. 180 روز از سال در این منطقه برف و یخبندان وجود داشته و دمای هوا به منفی 11 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

لاسم دیدنی‌های دیگری از جمله مجموعه هفت‌آبشار نیز دارد که به «آب مراد» معروف است. همچنین در این منطقه غاری وجود دارد که بر ورودی غار، دو بیت از ناصرالدین‌شاه قاجار با تصاویر بدیع و زیبای شکار و شکارچی روی سنگ‌ها حک شده است.

آلوارس

استان اردبیل نیز با آن طبیعت کوهستانی و قله‌های سرافرازش مقصدی بدیع برای گردشگری زمستانی محسوب می‌شود.

یکی از این مقاصد، پیست اسکی «آلوارس» در 30 کیلومتری شهر سرعین است. این پیست مجهز به امکاناتی چون بالابر است. سردی این مکان به حدی است که حتی در گرمای 30 تا 35 درجه‌ای تابستان اردبیل، می‌توان به وضوح برف را در این مکان دید و لمس کرد.

دریاچه زریوار

حتما در فیلم‌ها دریاچه‌های یخ‌زده زیادی را دیده‌اید، اما یکی از زیباترین و خاص‌ترین آنها در استان کردستان و شهر مریوان قرار دارد. این دریاچه تا قبل از توسعه شهر مریوان چند کیلومتر با آن فاصله داشت، اما حالا تقریبا به آن چسبیده است.

در زمستان تقریبا تمام سطح دریاچه یخ می‌زند و بعضی جاهایش جان می‌دهد برای سرسره بازی. البته یخ روی دریاچه در بعضی جاها استحکام لازم را ندارد و باید با احتیاط و نظارت اهل فن و بومی‌ها از این دریاچه زیبای یخ‌زده استفاده کنید.

آبشار پریشان

این آبشار زیبا در استان کرمانشاه قرار دارد و واقعا می‌توان نام آن را زیبای پریشان سفیدپوش گذاشت. این آبشار در یکی از سردسیرترین نقاط استان کرمانشاه قرار دارد و باید برای رسیدن و اقامت در آن تمام تجهیزات لازم را همراه داشته باشید.

برای تماشای این آبشار یخ‌زده باید به روستای «چرمه علیا» در 23 کیلومتری شمال‌شرق سنقر و جاده سنقر به قروه بروید.