کد خبر : 127279 تاریخ : ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي - 20:04
یاسر هاشمی در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی همواره دغدغه معیشت مردم را داشتند یک سال از نبودن آیت‌الله هاشمی در میان‌مان می‌گذرد و جای خالی ایشان هر روز بیشتر احساس می‌شود؛ جای خالی که به نظر می‌رسد هیچ‌گاه پُر نمی‌شود و شخصیتی نظیر هاشمی را تاریخ ایران به خود نخواهد دید. آیت‌الله هاشمی از جمله یاران نزدیک امام خمینی(ره) بودند و قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بهبود وضعیت اقتصادی مردم را در نظر داشتند و بعد از انقلاب نیز در دوران ریاست‌جمهوری‌شان در این راستا اصلاحاتی انجام دادند. اکنون نخستین سالروز وفات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است و به همین مناسبت به گفت‌وگو با یاسر هاشمی، فرزند ایشان پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

نوآوران آنلاین- * آیت‌الله هاشمی نزدیکی خاصی به امام‌خمینی‌(ره) داشتند و با وجود شرایط امروز جای خالی ایشان به خوبی احساس می‌شود. «امیر کبیر زمان» عنوانی است که بسیاری بر ایشان اطلاق می‌کنند. چه ویژگی آیت‌الله هاشمی موجب شد تا ایشان را امیرکبیر زمان بنامند؟

 

امیرکبیر در زمان خویش مؤلفه‌هایی را دنبال می‌کرد که در نهایت به اعتلای ایران منجر شد. آیت‌الله هاشمی نیز در دوران جوانی و طلبگی مطالعاتی درخصوص امیرکبیر داشتند و کتابی در این خصوص نیز به رشته تحریر درآوردند. شخصیت امیرکبیر به جهت توسعه ایران در حوزه‌های زیرساختی و گسترش آموزش و علوم و فنون همواره مورد توجه آیت‌الله هاشمی بود و در تمام مسائل زیرساختی کشور ایشان تلاش‌های جدی در زمینه توسعه کشور انجام دادند. چه زمانی که در دولت حضور داشتند و چه زمانی که شخصاً مسائل را دنبال می‌کردند. پرواضح است شخصی که همواره در راستای اعتلای ایران فعالیت کند، می‌توان شخصیت امیرکبیر را در آن احساس کرد. آیت‌الله هاشمی همواره در پی سازندگی و تقویت زیرساخت‌ها بودند و اصلاحاتی نیز در این زمینه انجام دادند و از این روست که ایشان را امیرکبیر زمان نامیدند. آیت‌الله هاشمی در جریان سفر به دیگر کشورها به بازدید از مترو می‌پرداختند و تلاش کردند تا در ایران نیز با هدف پیشگیری از کاهش آلودگی هوا مترو را ایجاد کنند. در زمانی که بسیاری در آن زمان به فکر ساخت مترو نبودند، ایشان تاکید داشتند که می‌توانیم متروی بومی در کشور ایجاد کنیم و از زمان طلبگی و جوانی در راستای پیشرفت ایران و بهبود وضعیت زندگی مردم اقداماتی را انجام دادند. ایشان در راستای توسعه علمی کشور، همچنین اقدام به تأسیس دانشگاه آزاد کردند و به این ترتیب زمینه تحصیل و پژوهش بسیاری از افراد را در این سیستم آموزشی فراهم ساختند. در مجموع تفکر ایشان درخصوص توسعه مترو و ایجاد دانشگاه آزاد را می‌توان از جمله اصلاحاتی دانست که به واسطه آن‌ها آیت‌الله هاشمی را امیرکبیر زمان لقب دادند.

 

* آیت‌الله هاشمی اعتقاد داشتند که دو مقوله ولایتمداری و ولایت‌معاشی تفاوت‌هایی دارند. ایشان برخلاف تهمت‌های ناروایی که درخصوص‌شان مطرح می‌شود، نه تنها از سفره انقلاب نصیبی نبردند، بلکه از خود نیز برای انقلاب گذاشتند. درخصوص این بُعد از شخصیت ایشان بفرمایید.

 

آیت‌الله هاشمی همواره دغدغه معیشت مردم را داشتند و در هر جایگاهی که بودند، چه در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه در انجام اصلاحات بعد از پیروزی انقلاب در راستای رفاه مردم فعالیت می‌کردند. آیت‌الله نه تنها هیچ‌گاه اعتقاد نداشتند که از نظام و انقلاب برای خود بهره‌ای ببرند و خوشه‌چینی کنند، بلکه در بسیاری از مواقع از خود در راه پیروزی انقلاب هزینه کردند. درحقیقت آیت‌الله هاشمی، مردم را اصل و اساس قرار و هر اقدامی در راستای اعتلای کشور انجام می‌دادند.

 

* اخیراً تجمعاتی را در شهرهای مختلف کشور شاهد بودیم که در برخی موارد به اغتشاش تبدیل شد، به نظر شما اگر امروز آیت‌الله هاشمی در بین مردم بودند، تا چه حد سخنان‌شان در ایجاد آرامش در میان مردم مؤثر بود؟

 

اگر امروز آیت‌الله هاشمی در میان ما حضور داشتند، قطعاً سخنان‌شان همچون همیشه در کاهش ناآرامی‌ها مؤثر بود؛ چراکه ایشان همواره دیدگاه‌هایی مبتنی بر دوری افراط و تفریط داشتند، اما متأسفانه اکنون در میان ما نیستند و جای خالی‌شان احساس می‌شود. آیت‌الله هاشمی اعتقاد داشتند که برای جلوگیری از بروز ناآرامی و حفظ انسجام ملی و وحدت در کشور باید ارتباط نزدیکی میان مسؤولان و مردم برقرار شود و اگر به صورت جدی این اتفاق بیافتد و در راستای کاهش دغدغه‌های مردم تلاش شود، دیگر شاهد اعتراض در خیابان‌ها نخواهیم بود. مردم ایران هوشمند و منطقی هستند و اگر احساس کنند مشکلات‌شان شنیده می‌شود و در زمینه رفع آن‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد، آن‌ها نیز محدودیت‌ها و مشکلات موجود را می‌پذیرند. از این رو ضروری است که مسؤولان همواره از نزدیک با مردم در ارتباط باشند و صدای‌شان را بشنوند.