کد خبر : 125565 تاریخ : ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ دي - 20:58
ماجرای فیلترشکن های 50 هزار تومانی چیست؟ استفاده از روش‌های مختلف دور زدن نرم افزار فیلترینگ ایران، طی چند روز گذشته چندین برابر شده است.

نوآوران آنلاین-

آمار موتورهای جستجوی گوگل و بینگ نیز حکایت از آن دارد که ایرانی‌های در هفته جاری واژه‌های مرتبط با «فیلترشکن» را بیش‌از سایر واژه‌ها جستجو کرده‌اند.

علاوه بر این و با توجه به اینکه فروش نرم‌افزارها و روش‌های مختلف دور زدن فیلترینگ از نظر قانونی جرم تلقی می‌شود؛ اما برخی از فعالان بازار رایانه و تلفن‌همراه نیز از این فرصت استفاده کرده‌اند و انواع نرم‌افزارهای فیلترشکن را با قیمت  5 تا 30 هزار تومان به کاربران می‌فروشند که بیشتر آن‌ها بعد از مدتی از کار می‌افتند.

یکی از فعالان بازار تلفن‌همراه در این باره گفت: در حال حاضر مردم زیادی برای نصب فیلترشکن به ما رجوع می‌کنند و حاضرند هزینه زیادی برای دور زدن فیلترینگ بپردازند چون بسیاری از آن‌ها از تلگرام درآمدزایی دارند و اگر نتوانند به سرورهای این پیام‌رسان دسترسی پیدا کنند ، متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کاربران محصولات اپل بیشترین تقاضا برای نصب نرم‌افزارهای فیلتر شکن را دارند اظهار کرد: چون نرم‌افزارهای فیلترشکن برای اندروید و سیستم عامل ویندوز به راحتی در اینترنت پیدا می‌شود، به همین خاطر کاربران این سیستم‌عامل‌ها نسبت به اپلی‌ها مشکلات کمتری برای دور زدن فیلترینگ دارند و نیازی به خرید نرم افزار ندارند.

این فروشنده گوشی تلفن‌همراه درپاسخ به این سوال که آیا از غیرقانونی بودن فروش نرم‌افزارهای فیلترشکن خبر دارید؟ گفت: نرم‌افزارهایی که ما در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌دهیم برای حفظ امنیت کاربران در فضای مجازی ساخته شده‌اند و فکر نمی‌کنم فروش این نرم‌افزارها منع قانونی داشته باشد.

علاوه بر فروش انواع فیلترشکن‌ها در بازارهای تلفن‌همراه و رایانه، تبلیغات گسترده ای در اینترنت و به ویژه شبکه‌های اجتماعی برای فروش انواع VPN ها می‌شود که منابع ارایه دهنده خدمات آن‌ها نامعلوم است و مشخص نیست که کاربران برای انتقال اطلاعات خود به چه سرورهایی متصل می‌شوند و به گفته کارشناسان بسیاری از این VPNها ،جاسوس‌افزار هستند و می‌توانند اطلاعات انتقالی کاربران را رویت کنند و آن‌ها را در اختیار سودجویان بگذارند.

VPNها در فضای مجازی ، به طور مدت‌دار و با قیمت 3 تا 25 هزار تومان برای هر ماه، به فروش می‌رسند.