کد خبر : 123800 تاریخ : ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي - 15:04
آینده بانکداری با بانکداری الکترونیکی مسعود ارادتمند - بانکداری الکترونیکی به مشتریان امکان می‌دهد که سطح گسترده از نقل و انتقالات وجوه و اطلاعات را به شیوه الکترونیکی و ازطریق وب سایت بانک عامل، انجام دهند.

نوآوران آنلاین- در آغاز، بانکداری اینترنتی به شکل گسترده‌ای تنها به عنوان واسطه اطلاعات در بانکهایی به کاربرده می‌شد که محصولات و خدمات خود را از وب سایت‌ها ارائه می‌دادند و برای آنها بازاریابی می‌کردند. با پیشرفت فناوری و رواج استفاده از اینترنت در صنعت بانکداری، بانک‌ها، دامنه فعالیتهای اینترنتی خود را گسترش دادند به طوری که امروزه مبادلات چک، پرداخت حساب، نقل و انتقال وجوه، ارسال گزارشها یا اسناد مورد نیاز مشتریان و تراز حسابهای مشتریان به صورت الکترونیکی و لحظه‌ای فارغ از مکان و زمان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که هم به نفع مشتری است و هم به نفع بانک. از دید مشتری هزینه‌های خدمات بانکی با این سیستم کاهش می‌یابد از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های اتلاف وقت در صفهای طولانی بانک اشاره کرد و از دید بانک هزینه عرضه خدمات بانکی با استفاده از این سیستم بانکداری در حد بالایی کاهش می‌یابد. چرا که دیگر نیازی به کاغذهای اضافی، کارمند اضافی، هزینه‌های فرصتی سرمایه گذاری و اشتغال در بخش‌های دیگر برای بانک وجود نخواهد داشت.

امروزه صنعت بانکداری دامنه وسیعی از فعالیتهای اقتصادی را شامل می‌شود و بدون تحول و دگرگونی در این صنعت بزرگ‌ترین بخش محرک اقتصادی جامعه فلج می‌شود.

منظور از وسایل الکترونیکی در این تعریف این است که زمانی با وسایلی چون ارائه فیزیکی تراز حساب‌ها، وصول چک، حواله و… یا به طورخلاصه حضور فیزیکی مشتری و متصدی بانک در مکانی مشخص ارائه خدمات صورت می‌گرفت. امروزه بانک‌ها از وسایلی چون تلفن، اینترنت، تلفن همراه، وب و… در ارائه خدمات استفاده می‌کنند. و منظور از اصطلاح بودجه الکترونیکی‌‌ همان تامین مالی و پولی توسط موسسات شرکت‌ها دولت‌ها و… است که امروزه در قالب درخواست‌های اینترنتی وام ارائه اسناد اعتباری ازطرف وب اختصاصی بانک عامل و… انجام می‌شود.

تعریف واضح‌تر آشکار تر و ملموس تر از بانکداری الکترونیکی این است که: بانکداری الکترونیکی عبارت است از بکارگیری ابزار و وسایل الکترونیکی از جمله اینترنت، شبکه‌های بی‌سیم، دستگاه‌های خود‌پرداز، تلفن و تلفن همراه در ارائه خدمات و محصولات بانکی که این محصولات و خدمات بخشی ازتامین‌های مالی درسیستم پولی و مالی کشور است برای مثال موبایل بانک را می‌توان عرضه خدمات و محصولات بانکی از طریق تلفن همراه دانست.

در این راستا می توان به خدمات بانک سینا در این حوزه اشاره نمود.بانک سینا دارای سه نوع از خدمات در  حوزه فناوری اطلاعات است. در این زمینه  می توان به همراه بانک نسخه ios، کد بانک و سامانه رمز یک بار مصرف (OTP)  اشاره نمود.

همچنین پس از انتشار نسخه جدید همراه بانک سینا ویژه گوشی‌های اندرویدی، نسخه iOS همراه بانک سینا با قابلیت‌های بیشتر و جلوه‌های گرافیکی جذاب‌تر برای دارندگان کارت‌های شتابی و دارندگان سپرده در بانک سینا ارائه شد.در این نسخه از همراه بانک سینا، کاربری نرم‌افزار برای مشتریان بسیار آسان‌تر و دسترسی سریع به قابلیت‌های نرم‌افزار نیز برای انجام بهینه خدمات مورد نیاز فراهم شده است.