کد خبر : 121063 تاریخ : ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر - 17:13
قطر « 6B »؛ سياره کشف شده توسط دانشجویان قطری طرح قطر برای تحقیقات سیاره‌ای با حمایت صندوق تحقیقات ملی قطر و دانشگاه حمد بن خلیفه انجام شد که توانسته‌اند یک سیاره جدید و از گونه‌های بسیار نادر را کشف کنند.

نوآوران آنلاین-سرویس ترجمه نوآوران – بخش زبان عربی (محمدرضا حمیدی): اتحادیه بین‌المللی نجوم ( IAU )، در ارتباط با محققان، این سیاره را براساس مقررات موجود در این اتحادیه به نام صاحب اکتشاف کننده و با عنوان سیاره ششم قطر شناخته شده است. این کشف در مجله جهانی نجوم، یکی از مشهورترین نشریات جهان در علوم نجوم منتشر شده است.
این تیم علمی تحت رهبری ستاره‌شناس قطری « دکتر خالد السبیعی »، پس از مطالعه هزاران تصویر گرفته شده توسط لنزهای رصدخانه‌های تخصصی کشف شد. این رصدخانه‌ها در شهرهای نیومکزیکو در ایالات متحده، جزایر قناری در اسپانیا و شهر ارومچی چین بودند که این تصاویر را رصد کردند. سیاره ششم قطر هر سه و نیم روز به دور خود می‌چرخد. در مقایسه با زمین و مشتری در یک مدار کم ‌و بیش بیضی شکل به دور خورشید می‌چرخد. هر دور سياره مشتري، نزدیک به 12 سال زمینی به درازا می‌کشد. همچنان که سیاره به دور خورشید می‌گردد. این سیاره در فاصله‌ای 330 سال نوری از خورشید قرار گرفته است. (سالگرد نور، فاصله‌ای است که نور طی یک سال تمام به آن سفر می‌کند و معادل حدود 10 تریلیون کیلومتر است ).
مشتری تقریباً 13 برابر قطر زمین است. چرخش مشتری به دور خود تندتر از هر سیاره دیگری در سامانه خورشیدی است. تنها 9 ساعت و 56 دقیقه نیاز است تا مشتری یک بار به دور خود بچرخد به همین دلیل دمای آن به 1300 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با وجود این‌که سیاره ششم قطر یکی از سیاره‌های در حال حرکت است این تیم علمی توانسته است که آن را شناسایی کند. دشواری در شناسایی‌هایی که در مدار قرار دارند نادیده گرفته شده شدن از سطح دید ما از زمین است. با این حال این‌گونه سیارات به دانشمندان اجازه این را می‌دهند که بتوانند آن‌ها را شناسایی کنند. شناسایی این سیاره که از سیاره‌های انفجاری است باعث شد که قطر را به لیست كشورهايي كه توانسه‌اند سیارات کشف شده جدید اضافه کند. برنامه قطر برای جست‌وجوی سیارات « آستروسیت » در صفوف پنج برنامه تحقیقاتی در جهان است.

 

منبع: ( الجزیره )
13 دسامبر 2017 برابر است با 22 آذر 1396