کد خبر : 120591 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر - 11:17
مدیتیشن؛ تکنیکی برای کاهش سرعت پیری مغز

نوآوران آنلاین- سرویس ترجمه نوآوران – بخش زبان فرانسه (گلنوش محب‌علی): مطالعه مؤسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی ( I.N.S.E.R.M )، نشان می‌دهد که مدیتیشن باعث کاهش استرس، اظطراب، احساسات منفی و در نتیجه کاهش پیری مغز می‌شود. در حال حاضر و با شرایط زندگی کنونی پیر شدن به سهولت امکان‌پذیر است. مؤسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی جدیداً مطالعه‌ای را در مورد آزمایشی در مجله « ساینتیفیک ریپورت » منتشر کرد که نشان می‌دهد افرادی که تمرین مدیتیشن انجام می‌دهد در مناطق خاصی از مغز با دیگران تفاوت دارند که درنتیجه مانع از پیری مغز می‌شود.

15000 تا 30000 ساعت مدیتیشن

محققان مؤسسه ( I.N.S.E.R.M ) در لیون 73 نفر را با میانگین سن 65 سال بررسی کردند و به چند گروه تقسیم کردند. گروه اول شامل 6 کارشناس مدیتیشن با 15 هزار تا 30 هزار ساعت تمرین بود. گروه دوم شامل 67 شاهد بود که در آن تمرین حضور نداشتند. گروه سوم نیز متشکل از 186 نفر در محدوده سنی 20 تا 87 ساله بود که به منظور بررسی اثرات پیری روی مغز آنجا بودند. همه شرکت‌کنندگان تصویربرداری مغناطیسیM.R.I )  ( و توموگرافی مغز ( P.E.T )  را انجام دادند. نتایج تفاوت در حجم مواد خاکستری مغز و متابولیسم گلوکز را نشان می‌داد. « گائل شتلات » یکی از نویسندگان این تحقیق توضیح می‌دهد: « مناطق مغزی که با حجم یا متابولیسم بیشتر تشخیص داده شده‌اند در افرادی بود که تمرینات مدیتیشن انجام داده بودند به‌ویژه کسانی که بیشترین سن را داشتند ». با آمدن پیری، حجم مغزی و متابولیسم گلوکز به طور مداوم کاهش می‌یابد که سبب کاهش عملکرد شناختی مغز می‌شود. این تغیرات به همراه استرس و کیفیت خواب ضعیف تقویت می‌شوند. این‌ها از جمله عوامل اصلی خطر بیماری آلزایمر هستند.
« گائل شتلات » ادعا می‌کند که نتایج اولیه نشان می‌دهد مدیتیشن می‌تواند استرس، اضطراب، احساسات منفی و مشکلات خواب را کاهش دهد که این مشکلات با بالا رفتن سن افزایش می‌یابند.
مدیتیشن از سنت‌های مختلف بودایی از جمله بوداییسم ذن کره‌ای، بوداییسم تبتی و ویپاسانا گرفته شده است. همه این تمرینات مدیتیشن مربوط به آگاهی کامل از عشق و محبت است. محققان می‌خواستند نشان بدهند که آگاهی و عشق و دلسوزی می‌توانند بر جنبه‌های توجه، احساسات و تنظیم استرس و نیز عوامل مؤثر بر پیری مغز تأثیر می‌گذارد. دانشمندان معتقدند که مدیتیشن ممکن است تغیرات مغز مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. البته هنوز هم می‌خواهند که این نتایج را بر روی نمونه افراد بزرگتری امتحان کنند.

 

منبع:( M.S.N )
10 دسامبر 2017 برابر است با 19 آذر 1396