کد خبر : 119730 تاریخ : ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ آذر - 11:33
10 دلیل برای این‌که بیشتر بدوید

نوآوران آنلاین- سرویس ترجمه نوآوران – بخش زبان فرانسه (گلنوش محب‌علی): دویدن مادر ورزش‌های دنیاست و در این مطلب می‌خوانیم که چرا این ورزش فواید زیادی برای بدن و سلامتی افراد دارد. این ورزش ساده با درگیر کردن همه عضلات و قسمت‌های مختلف بدن، بهترین راه برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی شماست.

 

برای ایجاد حس خوب

چند دقیقه پس از دویدن، بدن ما « اندورفین » آزاد می‌کند که به آن هورمون لذت یا شادی می‌گوییم. این احساس شادمانی حاصل از دویدن، زمانی که باعث می‌شود ناراحتی‌های کوچک روزمره را به فراموشی بسپاریم به یک احساس رضایت بزرگ تبدیل می‌شود. بنابراین، عجیب نیست که دونده‌های بزرگ به دویدن عادت کرده‌اند و از آن به عنوان یک داروی شادی‌آفرین یاد می‌کنند.


از بین بردن استرس


همه ما نگرانی، ناراحتی، استرس و عدم اطمینان از وضعیت موجود را در زندگی خود داریم. با دویدن می‌توانیم برای مدتی هم که شده به مشکلات فکر نکنیم و دویدن به یک تمرین مدیتیشن تبدیل شود. به همین دلیل است که وقتی پس دویدن به محل کار یا خانه می‌رسید، احساس می‌کنید آرام‌تر هستید.

 

تحریک قوه تخیل

وقتی در حال دویدن هستیم، به تنهایی و با گوش دادن به یک موسیقی خوب، احساس می‌کنیم داخل حبابی هستیم و گویی برای مدتی در دنیای دیگری سیر می‌کنیم. در چنین وضعیتی، شما در بهترین حالت برای خلق ایده‌ها و فکر کردن به پروژه‌های جدید و خلاقانه قرار دارید.


جلوگیری از برخی سرطان‌های خاص


مطالعات زیادی نشان داده‌اند افرادی که به طور مداوم و منظم می‌دوند، احتمال ابتلا به سرطان « کولورکتال » در آن‌ها به مراتب کمتر است. این خطر حتی برای کسانی که تمرینات شدیدتری انجام می‌دهند، کمتر هم هست. براساس یک مطالعه بریتانیایی خطر ابتلا به این سرطان 30 تا 40 درصد در این افراد کاهش می‌یابد. همچنین، دویدن، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی را که در هفته چند بار می‌دوند، نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.


کاهش وزن

با حداقل سه بار دویدن در خفته و هر بار به مدت 30 دقیقه و رعایت یک رژیم غذایی مناسب، می‌توانید به خوبی وزن کم کنید. با این حال همیشه به خاطر داشته باشید که برای کم کردن وزن و از دست دادن چربی، باید کالری بیشتری مصرف کنید.

 

سلامتی کلی بدن

دویدن با تقویت سیستم ایمنی بدن، یک راهکار عالی برای جلوگیری از بروز بیماری‌هایی همچون یبوست، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت، دژنراسیون ماکولا، پوکی استخوان و افسردگی است. می‌بینیم که دویدن نه‌تنها برای جسم، بلکه برای روح و روان هم یک پادزهر فوق‌العاده است تا اندازه زیادی از افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند.


افزایش اعتماد به نفس

با دویدن به صورت منظم و مداوم، بعد از مدتی که ظاهر و فیزیک بدن ما بهبود می‌یابد و سطح انرژی‌مان افزایش می‌یابد، اعتماد به نفس بیشتری می‌گیریم. این اعتماد به نفس در نگرش و نحوه برخورد ما را در برخورد با چالش‌های زندگی به طرز فوق‌العاده‌ای کمک می‌کند.

 

خواب بهتر
به دلیل صرف انرژی هنگام دویدن در طول روز، در شب خواب بهتری خواهیم داشت. همچنین این تمرین با کاهش استرس در بهبود خواب اثر خواهد گذاشت. البته دویدن، دقیقاً قبل از خواب به دلیل ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی، خواب شما را به تعویض می‌اندازد، بنابراین میان دویدن و خواب فاصله زمانی را رعایت کنید.

 

ارزان است
برخلاف سایر ورزش‌ها مثل شنا، دوچرخه سواری، هاکی و غیره، دویدن نیاز به خرید تجهیزات خاصی ندارد و تنها با یک کفش مناسب می‌توانید در هوای آزاد شهر و بدون پرداخت هزینه باشگاه ورزش کنید.


محدودیت زمانی ندارد

هر زمان که اراده کنید می‌توانید بدوید. پیش از رفتن به محل کار، در راه بازگشت به خانه، روزهای تعطیل و غیرتعطیل، در سفر و خلاصه هر زمانی که بخواهید، کافی است کفش ورزشی خود را به پا کنید و بدون نیاز به رزرو مکان و زمان خاصی شروع به دویدن کنید. آزادی در این ورزش بسیار زیباست.

 
منبع:MSN
 6 نوامبر 2017 برابر با آذرماه 1396