کد خبر : 117878 تاریخ : ۱۳۹۶ جمعه ۳ آذر - 12:50
فریدون مجلسی در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: تروریسم نابود نمی‌شود تا زمانی که تروریسم‌پرورها هستند «تروریسم از بین نمی‌رود تا زمانی که منابع اصلی تامین مالی آن‌ وجود داشته باشد»؛ این جمله‌ای است که فریدون مجلسی، دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با نوآوران در بیان وضعیت آینده تروریست‌ها در منطقه و جهان عنوان کرد.

نوآوران آنلاین- او منبع اصلی تامین مالی این گروه‌های افراطی را کشت خشخاش در کشورهای همسایه دانست. گفت‌وگوی نوآوران با فریدون مجلسی درخصوص آینده داعش را با هم می‌خوانیم:

سردار سلیمانی طی نامه‌‌ای به رهبر معظم انقلاب خبر از پایان داعش دادند. پاکسازی شهرهای سوریه و عراق از لوث داعشی‌ها تا چه حد سایه درگیری نظامی را از ایران و منطقه دور می‌کند؟                       

آزادسازی مناطق از دست داعش در تمامیت ارضی کشور ما تأثیر مستقیمی ندارد اما حالت عکس آن را نیز باید تصور کنیم؛ به این معنا که اگر داعش به همان شکلی که تجهیز و تقویت و ایجاد شده و با همان نیروهایی که شکل گرفته بود موفق به دستیابی به اهداف‌ می‌شد خطر بزرگی کشور ما و همچنین منطقه را تهدید می‌کرد و این گروه تروریستی از پشتیبانی مستقیم عربستان و کشورهای تحت‌الحمایه برخوردار می‌شد. خوشبختانه این خطر اکنون رفع شده است و در عراق، دولتی با تجربه بر سر کار آمده است که می‌داند چگونه حقوق اقلیت‌ها را رعایت کند. در سوریه نیز ضمن این‌که داعش و رفتارهای افراطی شکست خورده است در آن کشور نیز تجربه‌ای حاکم شد و بعد از این پیروزی باید توجه داشته باشند که به موفقیت‌شان مغرور نشوند و بتوانند با یک رفتار همراه با سازگاری و سازش آینده‌ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی به اتفاق کشورهای اصلی منطقه یعنی ایران و عراق و ترکیه فراهم کنند که بار گران هزینه‌های جنگ تا حدی از دوش‌شان برداشته شود و شاهد توسعه اقتصادی منطقه در سایه ایجاد امنیت شویم. این بزرگترین دستاورد برقراری امنیت در منطقه خواهد بود.

 تروریسم از بین نمی‌رود و پایانی برای رفتارهای تندرو و متعصبانه نمی‌توان متصور شد. کشورها باید چه اقداماتی در زمینه از بین بردن زمینه‌های گرایش به تفکر  تروریستی انجام دهند؟ در این میان با توجه به نقش مهمی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد چه دیپلماسی باید در پیش گیرد؟

تروریسم از بین نمی‌رود تا زمانی که منابع اصلی تامین مالی آن وجود داشته باشد. منبع مالی اصلی اکنون به شرق ایران منتقل شده و از طریق کشت خشخاش است که درآمدهای میلیارد دلاری را نصیب تروریست‌ها می‌کند. در عراق نیز سیاست منطقی اعتدالی توسط دولت اکثریت برقرار است و شاهد رعایت حقوق اقلیت‌های سنی و همچنین کردها هستیم. اگر چنین سیاستی در سوریه تداوم یابد قطعاً زمینه برای از میان رفتن تحرکات افراطی از بین می‌رود. البته باید این نکته را خاطرنشان کنم که اقدامات تروریستی با گروه‌های تروریستی تفاوت دارد.

 شما چه آینده‌ای را برای داعش تصور می‌کنید؟
داعش گروه تروریستی نیمه جان در حال مرگی است که به دلیل شکستی که خورده‌اند بازماندگانش از روی استیصال به اقداملات مذبوحانه دست می‌زنند اما دیگر شاهد فعالیت گسترده آن‌ها نخواهیم بود. تروریسم‌پرورها همواره وجود خواهند داشت و نتیجه هر حمایتی از گروه‌های تروریستی به صورت درازمدت و راهبردی به زیان خود حامیان آن‌ها نیز خواهد بود. بزرگترین خطر اکنون در پاکستان و افغانستان قرار دارد و کشت خشخاش تامین کننده اصلی هزینه‌شان است.