بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 45778 | تاریخ : ۱۳۹۶/۷/۲ - 00:03
تراکم‌فروشی در پایتخت جای خود را به درآمدهای پایدار دهد
تاجرنیا در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

تراکم‌فروشی در پایتخت جای خود را به درآمدهای پایدار دهد

بوروکراسی فاسد در بدنه شهرداری در کنار بدهی‌های کلان و پدیده‌های‌ تلخی همچون تراکم‌فروشی از جمله آفت‌هایی است که شهرداری تهران طی چهار سال گذشته با آن مواجه بود.

نوآوران آنلاین-  شاید علت این امر را بتوان در این دانست که قالیباف بیش از این‌که خود را یک مدیر شهری بداند که در راستای کاهش مشکلات این حوزه گام بردارد، خود را مدیر سازمان شهرداری پایتخت می‌دانست که سیاسی‌کاری را ارجح بر امور دیگر قرار می‌داد. همین امر موجب شد تا اکنون در حوزه شهری با مشکلات بسیاری مواجه باشیم. خوشبختانه نجفی، شهردار فعلی پایتخت با حرکت در راستای رفع معضلات شهری تلاش می‌کند خلأهای موجود را رفع نماید و شهر را به‌گونه‌ای که نیازهای شهروندان را پاسخ دهد اداره کند. این مهم را می‌توان از آغازین روزهای فعالیت او در شهرداری تهران دریافت. تأکید بر انتصاب افرادی شایسته در شهرداری و همچنین تلاش در زمینه برچیده شدن بساط فساد و تراکم‌فروشی در این سازمان از جمله اهدافی است که او مدنظر قرار داده است و تا پایان نیز با قوت ادامه خواهد داد. در همین خصوص به گفت‌و‌گو با دکتر علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
  خوشبختانه طی روزهای اخیر شاهد این هستیم که نجفی، شهردار تهران با عزمی راسخ در مسیر رفع برخی مشکلات موجود در زیرمجموعه‌های شهرداری و ساماندهی بسیاری از مشکلاتی که میراث واپسین روزهای شهرداری قالیباف بود، پرداخته است. این اقدام نجفی را که نشان از عدم تمایل او به سیاسی‌کاری در مدیریت شهر می‌توان دانست، چطور ارزیابی می‌نمایید؟
نجفی از همین ابتدای آغاز فعالیت به تحقیق و تفحص از درآمدهای شهرداری پرداخت و همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های افراد کارآمد و شایسته در زیر مجموعه‌های این نهاد تأکید کرده است. اکنون بعد از 14 سال اداره شهر تهران و همچنین شورای شهر بر عهده اصلاح‌طلبان قرار گرفته است و این‌طور که از عزم جزم نجفی برمی‌آید می‌توان شاهد رفع بسیاری از مشکلات شهری درنتیجه مدیریت شایسته او باشیم. نجفی از همین ابتدا به دور از سیاسی‌کاری در راستای رفع مشکلات شهری گام برداشته و این اقدامی شایسته است. درحالی‌که طی سال‌های اخیر اصولگرایان اداره شهر تهران را بر عهده داشتند و شاهد بودیم که آن‌ها به جای رسیدگی به معضلات شهری مسائل سیاسی را اولویت خود قرار داده بودند و به اصطلاح سیاسی‌کاری جای خود را به مدیریت شهری داده بود. از‌این‌رو می‌توان امید داشت که نجفی با مدیریتی قوی قادر به رفع بسیاری از مشکلات خواهد بود؛ مشکلاتی که رفع آن تنها نیازمند پرهیز از سیاسی‌کاری و احترام به حقوق شهروندان است.
 متأسفانه طی سال‌های اخیر با بوروکراسی فاسد در شهرداری تهران مواجه بودیم که این امر مشکلات بسیاری ایجاد کرد. باتوجه به این‌که بوروکراسی فاسد آفتی برای شهرداری پایتخت محسوب می‌شود، چه توصیه‌ای درراستای رفع این روند دارید؟
عمدتاً نظارت مردمی عامل بهبود روند فعالیت شهرداری‌هاست. شهرداری‌ها نهادی عمومی هستند که به نوعی درواقع منتخب غیرمستقیم مردم می‌باشند ازاین‌رو هدف قانون‌گذار از سپردن امور به شوراهای شهر و روستا به عنوان منتخب مردم این بوده که اولاً نظارت مردم در امور مربوطه بیشتر شود و مشارکت عمومی نسبت به اداره شهر افزایش یابد و همچنین بوروکراسی اداری که عمدتاً حاکم بر نهادهای دولتی است رفع شود. به اعتقاد من سیطره اندیشه و نگاه سیاسی بر شوراهای شهر و به کارگیری مدیرانی که در سه دوره گذشته نگاه  سیاسی داشتند موجب شد تا شوراهای شهر از کارکرد اصلی‌شان که بحث نظارت است خارج و خودشان نیز درواقع تبدیل به نهادی بوروکراتیک شوند که این خارج از فلسفه وجودی‌شان بود. در دوره قبل مسؤولان شهرداری عمدتاً تلاش کردند که به‌نوعی شورای شهر را درگیر مسائل بوروکراتیک کنند و بدون نظارت و به صورت قائم به فرد مسائل خود را جلو ببرند که این مسأله درنهایت منجر به این شد که متأسفانه شاهد فساد در درون شهرداری در بخش‌های مختلف بودیم و نهاد ناظر یعنی اعضای سابق شورای شهر به دلیل این‌که خودشان درگیر سیاسی‌کاری بودند موفق نشدند نقش نظارتی‌شان را به نحو احسن انجام دهند.
 طی سال‌های اخیر شاهد تعامل شهرداری پایتخت و دولت‌ منتخب مردم نبودیم و همین امر مشکلات بسیاری ایجاد کرده بود. از‌این‌رو به نظر شما تا چه حد ضرورت دارد که شهرداری در اداره شهر متناسب با دولت منتخب مردم عمل کند؟
همسویی شهرداری با دولت منتخب مردم یک امتیاز محسوب می‌شود. در چهار سال گذشته و حتی قبل از آن اختلافات شهرداری و دولت موجب شده بود تا شهرداری‌ها نتوانند از تمام ظرفیت‌هایی که توسط دولت در اختیارشان گذاشته شده بود بهره ببرند. به نظر من مدیریت نجفی بر پایتخت فرصت جدیدی برای کلانشهر تهران است تا با روند مدیریتی نامناسب پیشین خداحافظی کند. اعضای شورای شهر نیز باید بدانند که از نهادسازی‌های متعدد در درون شورا جلوگیری کنند چراکه این مسأله خلاف تسهیل امور مردم و نقش نظارتی‌شان است و حتماً تلاش می‌کنند که از درگیر شدن با مسائل اجتماعی اجتناب ورزند چون این مساله جدا از این‌که نقش نظارتی‌شان را به نحوی محدود می‌کند به نوعی آن‌ها را نسبت به مسائل نظارتی‌شان کاملاً آسیب‌پذیر می‌کند. از دیگر سو به نظر من شهرداری نیز باید سعی کند ضمن شفاف کردن قوانین مربوطه در مجموعه شهرداری به‌گونه‌ای اقدام نماید تا دیگر شاهد رانت نباشیم و مسائل به صورت شفاف مطرح شود و فرصتی برابر برای همه شهروندان ایجاد شود و این ترمیم رابطه با دولت نیز فرصت جدیدی است که می‌تواند به مدد شهر بزرگ تهران بیاید و مجموعه این مسائل به نظر من باید دست به دست هم دهد و تراکم‌فروشی در شهر جای خود را به درآمدهای پایدار دهد. تا به نوعی از رانت‌های منبعث از تراکم‌فروشی‌ها جلوگیری شود و هم این‌که شهروندان در سلامت بتوانند کار جدی انجام دهند. در غیر این صورت باز هم شاهد نابه‌سامانی‌هایی خواهیم بود که طی 14 سال گذشته با آن مواجه بودیم و چه بسا بحرانی جدید و پیامدهای بسیار ناگواری را در پایتخت تجربه خواهیم کرد. اقدامات نجفی در راستای کاهش رانت و فساد در اداره شهر تهران را می‌توان اقدامی مناسب دانست. او در جهت ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر تهران به جای تراکم‌فروشی اقداماتی انجام خواهد داد و امیدواریم که با حمایت‌های اعضای شورای شهر و مجموعه دولت شاهد روزهای خوشی برای کلانشهر تهران باشیم.

 

خبرنگار: آرزو قادری

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.