بانک آینده
تامین اجتماعی
روزنامه نوآوران - 1399/04/18
شماره 1533 - تاریخ 1399/04/18
آخرین اخبار
راهکار قدرت های بزرگ برای غلبه بر بحران اقتصادی
کشف راهی برای کاهش درد مبتلایان به روماتیسم
“خودرایانی” چیست؟
کرونا هنوز اوج نگرفته است
«بیهوده نمیر!» منتشر شد
تأثیر کرونا بر ذائقه کتابخوانی روس‌ها
افزایش فروش کتاب با بازگشایی کتابفروشی‌های بریتانیا
دسترسی رایگان به انتشارات کتابخانه ملی بدون نیاز به عضویت
شرکت‌کنندگان«عصرجدید»تست کرونا می‌دهند
تجربه «هم‌گناه»؛ از بازی تا ممیزی
تماشاخانه مهرگان میزبان «اتاق عروس» می‌شود
«این سو، آن سو» به جشنواره «براتیسلاوا» راه یافت
درگیری ذهنی یک مهاجر در «و همیشه پاییز»
«تئاتر عروسکی» و یک سکوت سنگین
انصراف اولین فیلم کودک سال ۹۹ از اکران
تمامی دستگاه‌های دولتی موظف به عرضه سهام شرکت‌های خود در بورس هستند
درباره سند همکاری با چین هیچ چیز محرمانه و مخفیانه‌ای وجود ندارد
حقوق نمایندگان ۱۱ میلیون تومان و متناسب با قانون خدمات کشوری است
درست "ماسک" بزنید/ کرونا تغییر ماهیت نداده است
نقش هیپوکامپ در رویدادهای تخیلی انسان در زمان و مکان مختلف
آلزایمر دیگر درد بی درمان نیست!
مدیریت کارها را به تلویزیون‌تان بسپارید
بانک سپه به کربنکینگ جدید مهاجرت می‌کند
رفع ممنوعیت واردات موبایل فراتر از ۳۰۰ یورو
بورس؛ راهی برای جلوگیری از کسری بودجه
افزایش حقوق و کاهش نرخ بیکاری در آمریکا!
رادیو از این پس شورای نمایش دارد
لمس کعبه در مراسم حج امسال ممنوع شد
ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو منتفی شد
200 میلیارد تومان حق بیمه هنرمندان چه شد
تسلیت برای درگذشت تاجماه آصفی
انتشار «شیروانی قرمز» و «یخبندان آفتابی»
شوخی با نویسندگان حوزه کودک در رادیو صبا
«تماشاخانه‌های خصوصی» در معرض تعطیلی
وزیر ارشاد از تالار وحدت بازدید
برد پیت به فیلم اکشن دیوید لیچ پیوست
امیر جعفری به «گشت ارشاد ۳» پیوست
حمیدرضا نعیمی مقابل دوربین رفت
«سککوک» تحولی شگرف در بخش اعتباری سیستم بانکداری کشور ایجاد می کند
اعمال ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای 300 یورو به گمرکات ابلاغ نشده است
خبری از ۳ بر صفر نیست/ مهدی، کرونای فولاد و استقلال را تایید کرد
تکرار سناریوی ویلموتس برای اسکوچیچ!
مشکل بزرگ برای لیگ برتر فوتبال ایران
شرایط خاص AFC برای اعطای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷
مورینیو به رکورد ۲۰۰ برد در لیگ رسید/ پیشتازی فرگوسن
آدرس‌ سایت‌های کلاهبردار را گزارش دهید
قیمت ۸۹ قلم کالا در دوره کرونا افزایش یافت
بانک مرکزی مجوز افزایش سهم گواهی سپرده ۱۸درصد را داد
قیمت سکه 785 هزار تومان افت کرد / کاهش 200 تومانی نرخ دلار (+جدول)
آمار تسهیلات بازسازی مسکن در سال ۹۸
کد خبر: 249079 | تاریخ : ۱۳۹۹/۳/۱۰ - 12:51
نقدینگی قطعه‌سازان تامین می‌شود

نقدینگی قطعه‌سازان تامین می‌شود

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی ایران، چهار مشکل اصلی قطعه‌ سازان مطرح شد که سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوراتی برای رفع آن ها، همچون اصلاح قراردادهای خودروسازان و قطعه سازان و همچنین تامین ارز و نقدینگی مورد نیاز صنعت قطعه سازی را صادر کردند.

نوآوران آنلاین-با توجه به اینکه عملا از پایان سال گذشته ارز نیمایی به قطعه سازان و خودروسازان تعلق نگرفته است و جهش عجیب قیمت ارز نیمایی که البته به قطعه‌سازان و خودروسازان نمی‌رسد، مشکلات عدیده ای برای قطعه سازان ایجاد کرده است. ضمن اینکه با وجود افزایش نرخ ارز، هنوز نرخ آن در قراردادهای مالی قطعه‌سازان با خودروسازان به دلیل مشکلاتی که پیش از صلاح قیمت‌ها وجود داشته، اصلاح نشده است که این موضوع باتوجه به افزایش هزینه‌های صنعت قطعه‌سازی هم فعالان این صنعت را با مشکل روبرو کرده است.

در این زمینه در بعد از ظهر روز پنجشنبه هفته اخیر(هشتم خردادماه)، اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو و همچنین انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازی، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و چند قطعه ساز بزرگ با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ای برگزار و به ابراز مشکلات اخیر صنعت قطعه سازی کشور پرداختند.    

در رابطه با جزئیات این جلسه، مازیار بیگلو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این جلسه پیرامون چهار مشکل اصلی این صنعت برگزار شد که یکی از موضوعات مطرح شده مسائل ارزی بود که هم به لحاظ کمبود و عدم تخصیص  آن از ابتدای سال جاری و هم به لحاظ قیمت‌گذاری که افسار گسیخته شده و مدام افزایش می یابد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین مشکل اصلی بعدی که به آن پرداخته شده، موضوع مواداولیه داخلی بود که علاوه براینکه در تامین آن دچار مشکل هستیم، آن نیز از قیمت ارز تبعیت کرده و افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی داشته است. ضمن اینکه عرضه فولاد، آلومینیوم، مس و... در بورس کالا به سختی انجام شده و دائما هم معاملات آن ها ابطال می شود که بسیار دردسرساز شده است.

بیگلو مشکل سوم مطرح شده در این جلسه را نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان اعلام کرد و گفت: تا چندی پیش به دلیل بحث های یورو ۵، بسیاری از خودروها شماره گذار نشدند که به دنبال آن قطعه سازان با کمبود نقدینگی مواجه شدند. در حال حاضر هم کماکان به ویژه با وضعیت اخیر فروش هایی که دو خودروساز دارند و سیاست جدیدی که وزارت صمت اتخاذ کرده است، می دانیم که حداقل تا دو هفته آینده هیچ ورودی خودروسازان نخواهند داشت و این مجدد باعث خواهد شد که کمبود نقدینگی به صنعت قطعه سازی منتقل شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو ادامه اد: علاوه بر این‌ها، دیگر مشکل اصلی ما بحث قیمت‌گذاری‌هاست. متاسفانه قیمت گذاری دستوری که بر روی خودروها اعمال می شود، سبب شده خودروسازان نتوانند قیمت ها را در قرداد خود با قطعه سازان اصلاح کنند که باعث زیان شدید قطعه سازان شده است. این چهار موضوع به تفصیل به سمع سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. اتفاق مثبت اینجاست که باتوجه به اینکه ایشون از بدنه وزارت صنعت بوده اند، به بیشتر مسائل اشراف کامل  داشته اند. اصلاح قیمت در سطح قطعه سازی از همین هفته آغاز خواهد شد.

بیگلو اد امه داد: در رابطه با تامین ارز قطعه‌سازان، تمهیداتی را حاصل کردند که طی چند روز آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و ما نیز امیدوار هستیم که به میزانی که ارز مورد نیاز صنعت قطعه سازی و خودرو که البته رقم چندان بالایی هم نیست، تامین شود. به طور مثال سالیانه برای واردات ارزن برای جوجه ها ۲.۵ میلیارد دلار ارز تحخصیص داده می شود در حالی که برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تنها به دو میلیارد دلار ارز در سال نیاز داریم. وزارت صمت توافقاتی با ایدرو انجام داده است که طی آن سهم بسیار بالایی از ارز مورد نیاز تامین خواهد شد.

وی اعلام کرد: در رابطه با قیمت گذاری ها، علاوه براینکه به خودروسازان دستور دادند که قیمت قرداد قطعه سازان را اصلاح کنند و قرار شد که در رابطه با اصلاح قیمت خودروسازی، قطعه سازی کماکان در کنار وزارت صمت و خودروسازان حرکت کند و در تمام موارد و پارامترهایی که در بحث قیمت خودرو موثر هستند، قطعه سازان نیز ورود کنند. در بحث نقدینگی هم باتوجه به اینکه نقدینگی تابعیتی از قیمت گذاری ها دارد، به محض آنکه قیمت گذاری ها اصلاح شود، کمبود نقدینگی خود به خود از سوددهی که برای خودروسازان ایجاد می شود، جبران خواهد شد.

بیگلو تاکید کرد: در رابطه با مشکل تامین مواد اولیه داخلی  هم قرار شد  که سرپرست وزارت صمت کارگروهی را با حضور نماینده انجمن تشکیل دهند که در آن مشکلات مواداولیه به ویژه فولاد در وهله اول برطرف و سپس به سمت پتروشیمی‌ها، مس و آلومینیوم حرکت شود. این کارگروه با حضور دوستان فولادی از جلمه فولاد مبارکه، نمایندگان انجمن، معاونت معدنی وزاتخانه و زیر نظر خود جناب مدرس خیابانی تشکیل خواهد شد تا تامین مواداولیه حل شود.   

   

          

انتهای پیام

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.