بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/01/29
شماره 2450 - تاریخ 1403/01/29
آخرین اخبار
اجرای طرح نفس های تازه شهر در ناحیه۵
جمع آوری روزانه 5 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در شمال شرق شهر
جمع آوری 78 تن پسماند خشک از عوامل تفکیک و حمل غیر مجاز پسماند در منطقه2
طرح ویژه جلوگیری از فعالیت زباله گردها در منطقه ۳
اختصاص تسهیلات ویژه برای دارندگان وسایل نقلیه برقی
کوچه پشت شهرداری ساماندهی می شود
استمرار طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۱۶
اجرای طرح تحول ۲۰گانه خدمت در منطقه، رضایتمندی شهروندان را همراه دارد
ملاقات مردمی حبیب کاشانی با بیش از 70 نفر از شهروندان منطقه 17
آغاز هرس و به‌زراعی بهاری درختان در بزرگترین پهنه سبز تهران
بهره برداری از رینگ جنوبی مروارید شهر
نصب بیش از ۶ هزار متر مربع کفپوش گرانولی و تزریقی در بوستان های منطقه ۲۱
برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل غیرقانونی زباله گردی
نیم نگاهی به عملیات عمرانی ناحیه۷ از ابتدای سال ۱۴۰۳
با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت :
شناسایی و ساماندهی 559 معتاد متجاهر و جمع آوری 195 تن پسماند در منطقه 19
آغاز نصب تله های فرمونی در بوستان جنگلی سرخه حصار
سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب نهاد‌های دولتی زیر‌ذره‌بین
افتتاح بلوک دوم گازی نیروگاه قدس سمنان
اجرای بیش از ۷ هزار و ۹۸۰ متر مربع بهسازی آسفالت در منطقه۱۳
بوستان پرواز میزبان جشنواره گل و گلاب تهران
47کیلومتر راه‌سازی در منطقه 22در سال جدید
آغاز تجهیز کارگاهی احداث سرای محله آبشار تهران
کاشت بیش از ۲۸ هزار و ۲۵۴ اصله درخت و درختچه و انواع درختان در میادین، بلوارها و بوستان های منطقه ۲۱
بازارچه دستفروشان تهرانسر، توسعه می یابد
اجرای150 برنامه نمایشی آموزشی با بهره مندي بيش از 5 هزار كودك در منطقه 19
آغاز عملیات لایروبی و کف شکنی چاه های آب خام فضای سبز منطقه 19
چهره بخش مرکزی شهر از معضلات اجتماعی زدوده می شود
اجرای عملیات لکه گیری و ترمیم آسفالت معابر سطح ناحیه۳
تداوم پاکسازی و رنگ آمیزی دیوار نوشته های غیرمجاز در منطقه ۴
۱۶۰ تقاطع اصلی و فرعی منطقه ۴ بهسازی و مناسب سازی می شود
سرعت‌بخشی به پروژه‌ها با رعایت شاخص‌های کیفی انجام می‌شود
پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید توسط آینده پویا
پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید توسط آینده پویا
سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است/ متقاضیان وام بخوانند
سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است/ متقاضیان وام بخوانند
برگزاری کمیته انتصابات اداره امور شعب شرق تهران با حضور قائم مقام مدير عامل
برگزاری کمیته انتصابات اداره امور شعب شرق تهران با حضور قائم مقام مدير عامل
پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402
پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402
تقدیر از نیروهای مسلح كشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویكردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانك است
تقدیر از نیروهای مسلح كشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویكردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانك است
تقدیر از نیروهای مسلح كشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویكردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانك است
تقدیر از نیروهای مسلح كشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویكردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانك است
اعطای ۲۴ هزار و 941 فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و 497 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
اعطای ۲۴ هزار و 941 فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و 497 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است
شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است
با ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری ایران؛ پست بانک ایران در محورهای کارایی و اثربخشی اهداف سازمانی، رتبه برتر را کسب کرد
با ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری ایران؛ پست بانک ایران در محورهای کارایی و اثربخشی اهداف سازمانی، رتبه برتر را کسب کرد
مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی
مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی
تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات ایران در حضور وزیر اقتصاد
تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات ایران در حضور وزیر اقتصاد
ارایه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت
ارایه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت
بازدید شهردار منطقه ۱۲ از روند پیشرفت ۵ پروژه عمرانی شاخص منطقه
اجرای ۱۲۵۰ تن روکش مکانیزه آسفالت در معابر منطقه
بدنه بزرگراه های منطقه2 با گل های بهاری فرش شد
اتمام خط کشی محوری جنوب به شمال خیابان ولیعصر (عج)
نصب یکهزار و ۲۳۲ شعله پرژکتور در بوستان های منطقه ۲۱
تداوم اجرای طرح نگهداشت شهر در منطقه ۵
کد خبر: 237699 | تاریخ : ۱۳۹۹/۱/۱۹ - 10:31
گام موثر بانک مهر ایران در پایین نگاه داشتن مطالبات غیرجاري

گام موثر بانک مهر ایران در پایین نگاه داشتن مطالبات غیرجاري

مطالبات غیرجاری از منابع اصلی به وجود آورنده ریسک در ارائه تسهيلات از سوي بانک‌ها محسوب مي‌شود. افزايش مطالبات غيرجاري بانک‌ها در سال‌هاي اخير رشد قابل ملاحظه‌اي داشته که به عنوان يكي از مشكلات اصلي نظام بانكي كشور، نگراني خاطر صاحب نظران و مسئولان را موجب شده است. با اين همه، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران موفق شده تا با اتخاذ سياست‌ها و روش‌هاي صحيح مديريت منابع، مطالبات غيرجاري خود را براي سه سال متوالي حول و حوش يك درصد نگاه دارد.

نوآوران آنلاین-به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مطالبات غیرجاری شامل تمامي مطالباتي است که ذيل عنوان‌هاي سررسيد گذشته (۲ تا کمتر از ۶ ماه از موعد پرداخت آن گذشته)، معوق (۶ تا کمتر از ۱۸ ماه از موعد پرداخت آن گذشته) و مشكوك‌الوصول (بيش از ۱۸ ماه از از موعد پرداخت آن گذشته) قرار مي‌گيرد.

نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۶ تنها ۱.۱ درصد بوده که در سال‌هاي بعد با سير نزولي، حتي از اين عدد نيز کمتر مي‌شود. اين نسبت در سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به‌ترتيب يک و ۰.۷۵ درصد بوده است.

اهمیت پایین بودن مطالبات غیرجاري
بانکی که مطالبات غیرجاری کمتری داشته باشد مي‌تواند با اتکا به منابع آزاد شده خود، تسهيلات بيشتري نيز پرداخت كند كه اين امر علاوه بر اينكه موجب تحصيل درآمد بيشتر براي بانك خواهد شد، باعث بهره‌منده تعداد بيشتري از مشتريان بانك از تسهيلات نيز مي‌شود. در مقابل، افزايش مطالبات غيرجاري بانكي منجر به مشكلات شديد در مديريت بانكي، نه فقط به دليل كاهش كيفيت دارايي‌ها، بلكه به دليل كاهش سود بانك‌ها و همچنين ايجاد مشكلات بين بانكي و كانال‌هاي تأمين سرمايه خواهد شد. اصلي‌ترين دليلي كه بانك مهر ايران موفق شده به تعداد قابل توجهي از مشتريان خود تسهيلات اعطا كند، پايين بودن نسبت مطالبات غيرجاري اين بانك است. تعداد مشترياني كه از اين بانك در طول سال‌هاي گذشته تسهيلات دريافت كرده‌اند، سير صعودي قابل توجهي داشته كه آن را بايد ناشي از افزايش منابع و در عين حال پايين نگاه داشتن نسبت تسهيلات غيرجاري دانست.

چرا مطالبات بانک‌ها معوق می‌شود؟
عوامل متعددی در معوق شدن بازپرداخت تسهیلات اعطایی نقش دارند که برخي از آن‌ها عوامل بيروني و مربوط به متغيرهاي کلان اقتصادي نظير نرخ رشد اقتصادي، نرخ بيکاري، بحران‌هاي مالي، تغيير نرخ ارز و ... هستند. برخي ديگر عوامل ماهيتي تسهيلات نظير نرخ بهره، ميزان و کيفيت وثايق دريافتي، كيفيت رفتاري و اعتباري مشتري و مواردي از اين قبيل است. البته عواملي نيز معطوف به كيفيت اعتبارسنجي بانك، حجم تسهيلات اعطايي، تغيير در دارايي‌ها و سرمايه بانك است.
به‌طور کلی مطالبات غیرجاری از طرف دریافت‌کنندگان تسهيلات، ناشي از دو بخش است: يکي بخش ارادي و اختياري فرد تسهيلات‌گيرنده و بخش ديگر تحت تأثير عوامل خارج از اختيار تسهيلات‌گيرندگان است که مي‌تواند ناشي از شرايط كلان اقتصادي و مالي باشد. اين عوامل در كنار برخي عوامل ديگر نظير عملكرد بانك در اعطاي تسهيلات، چگونگي اعتبارسنجي بانك، حجم تسهيلات اعطايي بانك، تغيير در دارايي‌هاي بانك و ساير عوامل مختص بانكي مهمترين عوامل مؤثر بر مطالبات غير‌جاري بانك‌ها را تشكيل مي‌دهند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.