بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 227384 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - 17:59
از قرنطینه غول بی‌شاخ و دم ساختند
فرمانده مدیریت کرونا در کلانشهر تهران:

از قرنطینه غول بی‌شاخ و دم ساختند

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر ضرورت تحقق الزامات در خانه ماندن مردم و با تاکید بر اینکه اگر سطح مداخلات افزایش نیابد اپیدمی تا پایان خردادماه به طول می‌انجامد، گفت: ما با یک رخداد بسیار پیچیده بیولوژیک روبرو هستیم که تقابل با آن مانند یک جنگ تمام عیار فرسایشی است که ممکن است مدت آن هم طولانی‌تر از چیزی باشد که انتظار می‌رود.

نوآوران آنلاین- دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه باید بیش از گذشته بحث کرونا و کویید ۱۹ در تهران جدی گرفته شود، اظهار کرد: ایران متاسفانه در شرایطی به استقبال این مهمان ناخوانده رفت که در عرصه جهانی این بیماری به پاندمی تبدیل شد. در سال‌های اخیر کمتر با واژه پاندمی و یا همه گیری جهانی رو به رو بودیم و این مسئله ابعاد موضوع را خیلی پیچیده‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه در روزهای آغازین این بیماری برخی حرف‌ها و اظهار نظرها متاسفانه باعث شد که مردم با سطح غیر متعارفی از تساهل با بیماری برخورد کنند و فکر کنند که کویید ۱۹ یک بیماری ساده مثل آنفولانزای فصلی است،  تاکید کرد: متاسفانه این طور نیست و آماری که در کشور ایتالیا و کره جنوبی به دست آمده نشان می‌دهد که مرگ و میر این بیماری با آنچه در چین اعلام شد متفاوت است.

وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر در ایتالیا ۱۰ درصد و در کره جنوبی ۷,۹ درصد گزارش شده است، گفت:  آمار با ۳.۴ و ۲.۷ درصدی که در روزهای اول در چین گزارش شد، متفاوت است.

زالی با بیان اینکه باید منتظر استخراج آمار جهانی ماند تا بر اساس آن سیمای بیماری مشاهده شود، گفت: ۲۰ درصد افرادی که دچار این بیماری می‌شوند فرم شدید آن را می‌گیرند و در افراد پرخطر و مسن این بیماری خیلی بی‌رحم‌تر عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کروناویروس، ویروس بی رحمی است و بسیار هم سمج و فرصت طلب است، گفت: در کمترین فرصتی می‌تواند همه افراد را مبتلا کند، زیرا سرایت پذیری بالایی دارد و بسیاری از ابعاد بیولوژیک آن برای بشر ناشناخته است.  ما با یک ویروس نوپدید بسیار عجیب غریب رو به رو هستیم که با بسیاری از ویروس‌های قبل از خودش متفاوت عمل می‌کند.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: به نظر می رسد برخی از مسئولان اجرایی و اداری ما در کشور و در برخی از موارد مردم، جدیت و حساسیت موضوع را در نظر نگرفته‌اند و برخی از اظهارنظرها حاکی از آن است که شاید ما نتوانستیم مفاهیم مهم و حساسیت‌زای این بیماری را به سمع و نظر  همه اعم از مردم و مسئولان برسانیم.

زالی با بیان اینکه در رفتارشناسی اپیدمی‌ها آنچه که بسیار مهم بوده و راهبرد قابل اتکا برای گذر از این معبر است، خدشه دار نشدن اعتماد عمومی است، درباره یکی از مواردی که اعتماد عمومی را دچار کاستی می‌کند، توضیح داد: اخبار متناقض از منابع رسمی و غیر رسمی و حجم بالای این تناقضات برای اعتماد عمومی مشکل ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید حتما با مردم در مورد اپیدمی‌ها صادقانه صحبت کرد، گفت: شفافیت کمک می‌کند که بهتر و سالم‌تر از اپیدمی‌ها عبور کنیم، این رفتار توصیه شده در برابر اپیدمی هاست، یعنی نباید مردم را بیش از حد ترساند و در آن ها تشویش ایجاد کرد و نه با کتمان حقایق و در واقع با پنهان‌کاری‌های بی مورد مردم را از واقعیت‌ها دور نگه داشت.

زالی با اشاره به وضعیت ترددها در شهر تهران، گفت: آیا واقعا ریتم زندگی ما در تهران با شرایط یک اپیدمی همخوانی دارد؟ مطلقا نه.  این نشان می‌دهد که هنوز نه مردم و نه مسئولان اهمیت موضوع را درک نکرده‌اند، اپیدمی تعارف ندارد، فقیر و غنی نمی‌شناسد و شوخی ندارد. ما نباید مردم را دچار تناقض کنیم باید حتما افزایش اعتماد عمومی صورت بگیرد.  برای مثال ما به مردم می گوییم در خانه بمانید که راهبرد درستی هم است، اما مردم گلایه می‌کنند و می گویند برای ماندن در خانه یک الزاماتی وجود دارد و این الزامات در جامعه محقق نشده و چون این الزامات محقق نشده ممکن است مردم به پیام های هشدارآمیز ما توجه کمتری کنند.

وی با اشاره به نتایج افکارسنجی گفت: مردم به ما گلایه می‌کنند و می‌گویند که شما از ما می‌خواهید در منزل بمانیم اما وقتی که اداره تعطیل نیست چگونه در خانه بمانیم؟ این حرف درستی است و اگر ریتم ادارات مانند ماه‌های گذشته ادامه یابد، الزامات لازم محقق نمی‌شود.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه سه هفته پیش در تهران تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که بخشی از آن اجرا نشد،  افزود: در مورد ادارات پیشنهاد ما این بود که ۱۵ گروه از جمله زنان سرپرست خانواده، زنان باردار، افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند معاف شوند، اما خیلی‌ها با ما تماس گرفتند و گفتند مسئولان ما در ادارات با مرخصی استعلاجی موافقت نمی‌کنند.  خیلی از مسئولان ادارات مستقر در تهران به کارکنان خود گفتند ما به شما مرخصی نمی‌دهیم و باید کار کنید، در حالی که این افراد جز ۱۵ گروه معاف شده محسوب می‌شدند.

وی با تاکید بر لزوم شفافیت در این موارد و رفع تناقضات گفت: مداخلات جدی در تهران توسط برخی از مسئولان و برخی از مردم اعمال نشده است و این می‌تواند کار را سخت کند. البته هنوز هم دیر نشده و می‌توان با اقتباس از مدیریت موفق کشورهایی همچون هنگ کنگ، ژاپن و تایوان که خیلی سریع در هفته‌های اخیر توانستند این بیماری را کنترل کنند، این بیماری را مهار کرد.  این کشورها از نظر جغرافیایی به چین بسیار نزدیک‌تر از ایران بودند، اما توانستند خیلی سالم از این آسیب بزرگ قرن عبور کنند.

زالی با بیان اینکه باید یک بار برای همیشه الزامات ماندن در خانه برای مردم محقق شود، گفت: نمی‌توان با حفظ ریتم طبیعی شهر و حضور مردم در بازارها بیماری را مهار کرد. البته مردم هم باید همراهی کنند اما تناقضات در مورد الزامات ماندن در خانه باید بر طرف شود.

زالی گفت: در ذهن مردم از قرنطینه یک غول بی  شاخ و دم ساخته شده است، درحالی که قرنطینه چهار فاز مختلف دارد و حالتی که هیچ فردی در شهر تردد نمی‌کند فاز چهارم قرنطینه است و قبل از آن باید از فازهای پیشین قرنطینه عبور کرد. فرم‌های مختلفی از قرنطینه سازی را در کشورهای اروپایی و شرق آسیا دیده‌ایم. در این رابطه پیام روشنی که به مردم منتقل می‌شود نباید باعث حساسیت زدایی از این موضوع شود، زیرا بسیاری از مردم رفتارهای خود را با پیام‌هایی که از ما دریافت می‌کنند تغییر می‌دهند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم تصور می‌کنند این بیماری تنها افراد خاصی را قربانی می‌کند، تصریح کرد: واقعا این طور نیست و حتی اگر یک فرد سالخورده هم بر اثر این بیماری فوت کند تاسف انگیز است و چه کسی می‌خواهد پدر یا مادرش که ذخیره معنوی خانواده است بر اثر کووید ۱۹ فوت کند. البته علاوه بر افراد مسن، مشاهده شده که برخی از قربانیان این بیماری افراد ورزشکار و نیروهای ارزنده کادر پزشکی بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اگر می خواستیم که امروز ریتم متفاوتی از امور اداری، اجرایی و مدنی را شاهد باشیم باید الزامات آن را هم فراهم می‌کردیم.

وی با طرح این سوال که آیا برای شاغلانی که با مردم بسیار زیاد سر وکار دارند وسایل حفاظتی فراهم شد؟، گفت: زمانی که نمی‌توانیم این تجهیزات را فراهم کنیم، استمرار این روش می‌تواند خطر آفرین باشد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.