تامین اجتماعی
روزنامه نوآوران - 1398/11/02
شماره 1431 - تاریخ 1398/11/02
آخرین اخبار
اتحادیه ملی تعاونی ها ی روستایی زنان تشکیل می شود
حضور پررنگ شهرداری تهران در الکامپ مشهد
ارسال کمک های غیرنقدی همراه اول به مناطق سیل زده
حداقل حقوق کارمندان در سال آینده ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان تعیین شد
ربیعی: برای جبران خسارت سیل سیستان و بلوچستان تصمیم‌گیری شد
یونسی: کارگزاران انتخابات فراجناحی عمل کنند
تمام بخش‌ها باید به کج‌کاری‌ها در حوزه اقتصادی حساس باشند
حضور پرشور مردم در انتخابات نشانه پیوستگی با نظام است
90 درصد نمایندگان رد صلاحیت‌شده به‌ دلایل غیرسیاسی تایید نشده‌اند
موتورسیکلت‌ها سی ان جی می‌شوند
هنوز تصمیمی برای برگزاری نمایشگاه بهاره نگرفته ایم
حذف رمز دوم‌ قدیمی کارت‌های بانکی آغاز شد
به خاطر بنزین در صف نایستید
دلار را چند می‌خرند؟
با خیال راحت لبنیات بخورید!
سفر به خارج، هر روز گران‌تر از دیروز
چرا برخی افراد «فوبیا» دارند؟
افزایش سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده
روند تغییرات کیفیت هوای تهران در دی ماه‌های ۸ سال اخیر
چرا معاونت جوانان از افزایش مبلغ «وام ازدواج» نگران است؟
مدیران عامل چهار باشگاه آسیایی ایران به مالزی سفر می‌کنند
وزنه‌برداری رکوردار دوپینگ در بازی‌های المپیک
هشدار به استقلال؛ استرا تا دلار آخر پولش را می‌گیرد
برانکو: امنیت ایران؟ حضور چهار ساله‌ام بهترین پاسخ است
دایی، قلعه‌نویی و یک مربی خارجی گزینه‌های ما هستند/ سرمربی تیم ملی تا ۵ روز دیگر معرفی می‌شود
استوکس و پرسپولیس به توافق مالی رسیدند
استون ویلا به‌دنبال جذب مهدی طارمی
بورس کالا به تولید ملی اعتبار می بخشد
۲۷ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن از صندوق «یکم» پرداخت شد
ارسال کمک های غیرنقدی بانک ملت برای سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان
خدمات ارزی بانک ملی ایران، تمام قد در اختیار فعالان اقتصادی
گروه موسیقی «هیرکانیا» آثار علی‌اکبر شیدا را روی صحنه می‎برد
اثر جدید فرزاد بختیاری منتشر شد
آلبوم «چهارگون» امیر شریفی رونمایی می‌شود
آلبوم تک‌نوازی کمانچه «به یاد بهاری» رونمایی می‌شود
برنامه های بانک سینا برای ایجاد ارزش افزوده و رضایتمندی مشتریان
احتمال جدی تغییر مدیریت کتابخانه ملی
عملكرد و صورت‌هاي مالي طرح تملك دارايي هاي سرمايه اي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي در سال 97
نترسید و به گردشگر داخلی فکر کنید
سریال تاریخی «جلال» دهه فجر پخش می‌شود
پخش سریال «جعبه خاتم» به کارگردانی ژاله علو
ایرانسل، استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند
معاون وزیر جهاد کشاورزی گزارش داد: تحقق چشمگیر اهداف توسعه‌ای خدمات فنی و کشاورزی تعاونی های روستایی کشور
​ طرح «طراوت» بانک صادرات ایران با تأمین مالی ویژه، ناجی فولادسازان شد
ارائه محصول برگزیده سال ۹۸ درحوزه زیرساختهای شبکه های موبایل
قطر میزبان استقلال-الکویت و شهرخودرو-الرفاع
ارتقاء جایگاه و برند بانک سینا با اتکا به ظرفیتهای موجود میسر است
آغاز بخشودگی صد درصدی جرایم بیمه ای
اتاق خودروی هوشمند مبتنی بر 5G سامسونگ معرفی شد
فراکسیون امید پیگیر روشن شدن واقعیت درباره سقوط هواپیمای اوکراینی است
کد خبر: 214216 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۱۹ - 13:44
ادعای آب‌سوز کردن خودروها چه قدر صحت دارد؟

ادعای آب‌سوز کردن خودروها چه قدر صحت دارد؟

درحالی پس از افزایش قیمت بنزین، تبلیغات آب‌سوز کردن خودروها مطرح شده است که به گفته کارشناسان خودرو از نظر قوانین فیزیکی چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد و از سوی دیگر سازمان محیط زیست و وزرات صنعت نیز مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌اند اما با وجود این سایتی برای ثبت‌نام متقاضیان راه‌اندازی شده و در حال دریافت اطلاعات افراد است تا خودروها را به قیمت ۴.۵ میلیون تومان آب‌سوز کند.

نوآوران آنلاین-طی روزهای اخیر تبلیغاتی در فضای مجازی در زمینه آب‌سوز کردن خودروها دست به دست شد که طی آن سایتی اقدام به ثبت‌نام برای نصب سامانه آبسوز روی خودروها می‌کند تا نیاز خودرو به بنزین برطرف می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هزینه پایه این سامانه برای نصب روی خودروهای داخلی ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده است این درحالیست که به گفته کارشناسان خودرو چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

فربد زاوه - کارشناس خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این برای اولین بار نیست که در دنیا کسی چنین ادعایی می‌کند، اظهار کرد: بشر از گذشته دور تاکنون علاقه‌مند بوده است که ماشین دائمی بسازد و وسیله‌ای اختراع کند که بدون ورود انرژی کار کند اما این موضوع از نظر فیزیکی قانون بقای انرژی را نقض می‌کند چرا که هر دستگاه مکانیکی و پدیده‌ای دارای اتلاف انرژی است و این موضوع مانع از آن می‌شود که ما بتوانیم ماشین دائمی بسازیم.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه آب به تنهایی نمی‌تواند بسوزد و نیاز دارد که طی فرایند الکترولیز مولکول آن را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کنیم، تصریح کرد: بخشی از انرژی در زمان تجزیه مولکول آب و ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن به‌صورت حرارت از دست می‌رود بنابراین آزاد کردن انرژی شیمیایی از آب نیاز به انرژی بیشتری نسبت به مقدار انرژی آزاد شده دارد و این سبب نقض قانون ترمودینامیک می‌شود.

زاوه ادامه داد: عملیات الکترولیز، آب را به داخل موتور هدایت می‌کند و پس از آن یا با سوخت مایع مخلوط می‌شود و یا به صورت مستقل احتراق را ایجاد و موتور را روشن می‌کند. اگر چنین سیستمی ایجاد شده باشد پس ما می‌توانیم لوله اگزوز را به باک بنزین وصل کنیم و در نتیجه آب به جای اینکه به هوا منتقل شود دوباره به موتور برگردد و خودرو مادام العمر کار کند که در واقع چنین چیزی نشدنی است.

این کارشناس خودرو افزود: از سوی دیگر هیدروژن گاز بسیار خطرناکی است و خودرویی که هیدروژن حمل می‌کند احتمال انفجارش وجود دارد همچنین احتمال از بین رفتن قطعاتی که در مسیر عبور این سوخت هستند نیز وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای هیدروژنی در دنیا موتور احتراق داخلی ندارند، اظهار کرد: در این خودروها ترکیب هیدروژن و اکسیژن در فضایی انجام می‌شود که بتوانند الکترون مازاد آن را جمع‌آوری و از آن برق تولید و در خودرو استفاده کنند. در این نوع از خودروها هیدروژن را از متان می‌گیرند و در نهایت انرژی استفاده شده در قالب پیل سوختی دوباره در خودرو آزاد می‌شود و خودرو را به حرکت وامی‌دارد.

به گفته زاوه در خودروهای هیدروژن‌سوز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی مولکول‌های متان تجزیه می‌شود و هیدروژن را با استفاده از پیل سوختی به آب و برق تبدیل می‌کنند. در در حال حاضر نیز دو مدل خودرو در دنیا مجهز به پیل سوختی و هیدروژنی هستند.

از سوی دیگر پیش از این احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - اعلام کرده بود که تمامی آنچه که در زمینه تولید خودروی آب‌سوز ادعا می‌شود واقعیت ندارد این در حالیست که متاسفانه برخی افراد فریب می‌خورند و در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

سازمان محیط زیست و وزارت صنعت مجوزی برای خودروهای آب‌سوز صادر نکرده‌اند

هر چند که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده‌اند که هیچ مجوزی در زمینه تولید خودروی آب‌سوز صادر نشده است اما سایتی که مدعی آب‌سوز کردن خودروهاست در حال حاضر فعال است و حتی برای نصب سامانه آب‌سوز ثبت نام می‌کند و تاکنون هیچ ارگانی جلوی فعالیت آن را نگرفته است.

در این زمینه بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در درجه اول باید اثبات شود که‌ آیا آب‌سوز کردن خودروها شدنی است یا خیر؟ چند وقت پیش طرحی تحت عنوان آب‌سوز کردن خودروها برای سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که فاقد توضیحات فنی بود. به همین دلیل ما مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: موارد خاصی مانند آب‌سوز کردن خودروها مورد روتینی نیست که قانون مشخصی برای چگونگی برخورد با آن داشته باشیم. برای این موارد خاص باید کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شود و پس از اعلام نظر سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و... دولت مجوزهای لازم را صادر کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.