بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 213795 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۹ - 15:53
در حوادث اخیر هیچ دانش‌آموزی دستگیر نشده/ارائه تسهیلات به فرهنگیان ساکن در بافت فرسوده
وزیر آموزش و پرورش:

در حوادث اخیر هیچ دانش‌آموزی دستگیر نشده/ارائه تسهیلات به فرهنگیان ساکن در بافت فرسوده

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متناسب با صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی معلمان، دریافتی آنها در طرح رتبه‌بندی متفاوت است گفت: منطق اصلی رتبه بندی ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان است. برای این طرح ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده است.

نوآوران آنلاین-محسن حاجی میرزایی در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: در آستانه نودمین روز حضورم در آموزش و پرورش لازم دانستم گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی ارائه کنم.

وی افزود: در هفته گذشته اتفاقاتی رقم خورد که جزو وعده‌هایم در زمان رای اعتماد بود؛ یکی آیین نامه رتبه بندی است که در هیئت وزیران به تصویب رسید و بر اساس آن معلمان متناسب با رتبه‌هایی که کسب می کنند از مزایای متفاوتی برخوردار می‌شوند. هدف این است که معلمان با دانش، تجربه و عملکرد متفاوت از دریافتی متفاوتی برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از پیش نیازهای کیفیت، در نظر گرفتن پاداش برای کارهای باکیفیت است گفت: متناسب با صلاحیت حرفه ای و تخصصی معلمان، دریافتی آنها متفاوت است. منطق اصلی رتبه بندی ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان است. برای این طرح ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده است.

 حاجی میرزایی ادامه داد: معلمانی که دو سال سابقه دارند در رتبه اول قرار می گیرند و به همین ترتیب با دارا بودن سابقه شش، ۱۲،۱۸ و ۲۴ سال در رتبه‌های پنجگانه قرار می گیرند. بر اساس این مصوبه، آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پیش دبستانی، مراقبان سلامت، معاون و مدیران مدارس و مشاوران آموزشی که حدود ۷۲۰ هزار نفر می شوند، مشمول طرح رتبه بندی هستند اما معلمانی که به بخش اداری منتقل شده‌اند از امتیازات بخش اداری برخوردار می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه افزایش حقوق معلمان از گام‌هایی است که هم برای کیفیت بخشی آموزش و هم برای تامین معیشت معلمان در نظر گرفته‌ایم گفت: حقوق معلمان نیازمند ترمیم اساسی است و باید به تدریج و گام به گام به سمت بهبود آن برویم که یکی از ملزومات آن برخورداری فرهنگیان از قانون خاص اداری و مالی و خروج آنان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های من تلاش برای ارتقای معیشت معلمان است و انتظار داریم معلمان نیز برای کیفیت بخشی آموزش تلاش بیشتری داشته باشند.

جزییات احداث مسکن ویژه فرهنگیان؛ ارائه تسهیلات ویژه به فرهنگیان ساکن در بافت فرسوده

وزیر آموزش و پرورش همچنین به تفاهم نامه اخیر با وزارت راه برای صاحب مسکن شدن ۱۷۰ هزار فرهنگی اشاره و اظهار کرد: قیمت زمین از عناصر تعیین کننده قیمت واحد مسکونی است. قرار شده هرجا آموزش و پرورش زمین مناسب دارد در اختیار وزارت راه قرار دهد و اگر زمین مناسب در اختیار نداشت از سوی وزارت راه تامین شود. این طرح سه ساله است.

وی ادامه داد: از جمله شرایط فاقد زمین و فاقد واحد مسکونی بودن، عدم استفاده از تسهیلات دولتی مسکن، تاهل و سرپرست خانوار بودن، زنان خودسرپرست با ۳۵ سال سن است. کلیه همکاران رسمی و قراردادی و بازنشستگان می‌توانند از این امکان بهره مند شوند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه وزارت راه فهرست واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی و سایر پروژه‌هایش را در اختیار دارد و فرهنگیان را در اولویت قرار می دهد گفت: همکارانی که در بافت‌های فرسوده ساکن‌اند و نیازمند بهسازی منازل خود هستند می‌توانند از امتیازات مندرج در توافق نامه بهره مند شوند.

نحوه جذب و تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، مربیان پیش دبستانی و نهضتی‌ها

وی همچنین به ابلاغ ‌شیوه نامه تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی و نهضتی‌ها در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: حق التدریس‌های دارای سابقه همکاری از قبل ۹۱ و مربیان پیش دبستانی قبل از ۹۱ به استخدام در می آیند، البته باید یک دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در آزمون نهایی بعد از دوره یکساله قبول شوند. البته به میزان ظرفیت اختصاصی از سوی سازمان استخدامی و متناسب با نیاز، جنس و رشته این جذب انجام خواهد شد.

وی افزود : همکاران نهضت سوادآموزی باید در آزمونی شرکت کنند و اگر ۵۰ درصد نرخ را کسب کردند دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان می‌بینند و سپس استخدام می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: آن دسته از مربیان پیش دبستانی که حقوق خود را از آموزش و پرورش دریافت نکرده‌اند از شمول این قانون خارج هستند.

توزیع شیر رایگان در استانهای محروم

وی همچنین از توزیع شیر رایگان در تمام مدارس با اولویت هشت استان محروم کشور خبر داد و گفت: عملیات توزیع شیر در استانهای ایلام، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان آغاز شده است، اگر اعتبارات افزایش یابد استانهای بیشتری مشمول می‌شوند.

تسویه پاداش پایان خدمت به تاخیر افتاده بازنشستگان سال ۹۷

حاجی میرزایی همچنین به تسویه پاداش پایان خدمت به تاخیر افتاده بازنشستگان سال ۹۷ و بخش عمده معوقات حق التدریس سال ۹۷ در هفته‌های گذشته اشاره و عنوان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که به تدریج از انباشته شدن معوقات جلوگیری و هرکسی خدمتی ارائه می دهد سرماه دریافتی داشته باشد.

تامین ارز کافی برای پرداخت حقوق و معوقات فرهنگیان خارج از کشور 

وی ادامه داد: دریافتی معلمان خارج از کشور نیز به دلایلی چون مشکلات ارزی و ... به تاخیر افتاده بود. با تامین ارز کافی، پرداخت حقوق کلیه همکاران خارج از کشور را تا پایان سال تامین کردیم و نگرانی بابت پرداخت حقوق معلمان شاغل در خارج از کشور وجود ندارد و تلاش می کنیم تسویه معوقات آنها را نیز انجام دهیم.

انتقاد وزیر از نحوه رفع کمبود نیروی انسانی 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۸ هزار معلم در ابتدای سال تحصیلی گفت: با راهکارهای مختلفی چون استمرار خدمت، افزایش ساعات حق التدریس و.... نیروی انسانی مورد نیاز فراهم شد، اما آیا این روشها مناسب و کیفی هستند؟ باید ارزیابی دقیقتری به عمل بیاوریم که این راهکارها تا چه اندازه موجب افزایش کیفیت می‌شود. اینها روش‌های قابل قبول ما نیست و ناگزیر بودیم از این روش ها استفاده کنیم. امیدواریم سال آینده ساماندهی مناسبتری داشته باشیم.

حال ناخوش بودجه آموزش و پرورش 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وضع بودجه آموزش و پرورش وضع خوبی نیست گفت: بودجه طی سال‌های گذشته همگام با سایر بخش‌های دولت رشد کرده اما واقعیت این است که مجموعه بودجه آموزش و پرورش توان حمایت و آموزش باکیفیت را ندارد.

وی ادامه داد: نیازمند توجه عمیقتری به بودجه آموزش و پرورش هستیم. پیش بینی وزارت آموزش و پرورش اعتبار ۷۳ هزار میلیارد تومان برای سال آتی است ولی فعلا رقم پیش بینی شده در لایحه ۵۴ هزار میلیارد تومان است.

 حاجی میرزایی ادامه داد: بودجه هنوز در دولت نهایی نشده و این پیش‌بینی‌های اولیه است و امید داریم‌ بتوانیم بودجه آموزش و پرورش را واقعی تر کنیم. باید مشخص شود به ازای چه مقدار بودجه چه میزانی از کیفیت برای آموزش باید محقق شود.

گفت‌وگو با میراث فرهنگی برای تبدیل مدارس خالی به بوم‌گردی 

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اقدامات کارگروه اقتصادی با حضور آقای طیب نیا که جزو وعده‌های وزیر در ابتدای حضورش بود گفت: کارگروه اقتصادی از هفته‌های اول تشکیل شده است. آموزش و پرورش دارای حدود ۱۱۰ هزار ملک است که بیش از ۵۰ درصد به لحاظ سند دچار مسئله و مشکل است که باید در این باره اقدام شود. 

وی افزود: گفت وگوهایی با میراث فرهنگی درباره تبدیل برخی مدارس در مناطقی که دانش آموز ندارند و خالی افتاده‌اند صحبت شده تا در طرح بوم‌گردی استفاده شوند. کار با جدیت پیش می رود اما تجربه موفقی در سطح کشور کمتر در این باره وجود داشته و پیچیدگی‌هایی دارد. تلاش می کنیم برای تبدیل به احسن این مدارس موقعیتهای مناسبی را ایجاد کنیم.

دخالت نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمی‌دانم

 وزیر آموزش و پرورش درباره تنوع مدارس گفت: تاکید کردیم که ماموریت ما ارائه آموزش با کیفیت به همه مخاطبان است و به اقتضای زمان مدارسی شکل گرفته است و به قوت خود باقی مانده است. اگر اقتضائات گذشته باشد می‌توان آن مدارس را حدف کرد. دخالت نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمی‌دانم؛ ای کاش دخالت‌ها محدود به همین نهادهای تخصصی می شد.

وی افزود: حال آموزش و پرورش خیلی خوب نیست و باید همه جریانهایی که عمیقا به آموزش و پرورش فکر می‌کنند با جدیت بیشتری وارد شوند و به بهبود حال آموزش و پرورش کمک کنند.

در حوادث اخیر هیچ دانش‌آموزی دستگیر نشده است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره «دستگیری دانش‌آموزان در حوادث و آشوبهای اخیر» گفت: از آغاز اجتماعات یکی از مراقبت‌های ما کسب اطلاع از استانها درباره این بود که دانش آموزی دچار حادثه یا دستگیر شده یا خیر؟. ما گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانش‌آموزی در حوادث اخیر نداشتیم.

وی همچنین درباره فیلم منتشرشده‌ای در فضای مجازی که حاکی از استفاده از مدرسه‌ای در تهران برای انتقال بازداشتی‌ها بوده و در پاسخ به اینکه آیا نیروهای امنیتی و نظامی می‌توانند وارد مدرسه شده و از آن برای عملیات خود استفاده کنند یا خیر؟ گفت: از همکاران خواستم فیلمی که منتشر شد راستی آزمایی شود، هنوز اطلاع دقیقی ندادند؛ البته مدیر مربوطه تکذیب می‌کرد که فیلم مربوط به اکنون نیست. ضمن آنکه مسئولان امنیتی هم توجه کافی را به احترام و حرمت مدرسه که نهاد آموزشی است دارند.

در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید «تعداد زیادی از نوجوانان در سن پایین در اجتماعات اخیر حضور داشتند و حتی یک دختر و پسر ۱۳ و ۱۴ ساله بین کشته شدگان حوادث اخیر بوده‌اند»  او ادامه داد که به اعتقادش «معاونت پرورشی به شکاف نسلی و دغدغه‌های این نسل توجه ندارد، در این باره چه کرده‌اید؟» که وزیر پاسخ داد: اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شده‌ای نیست.  از استان ها اطلاع گرفتیم و گزارش مستند و دقیقی درباره کشته‌شدگان هم نداریم. 

وزیر آموزش و پرورش در عین حال افزود: اما قبول داریم که جامعه در معرض تغییرات گسترده و پرشتاب است که روح و ذهن و روان نسل جدید را هم متاثر کرده‌ است. تجهیز جوانان به توانمندی‌هایی برای مواجهه فعال با این تغییرات از ماموریت‌های اصلی ماست. برای این حادثه خاص کمیته و کارگروهی تشکیل نشده اما در مجموع توجه ویژه به نسل نوجوان در اولویت ماست.

تفاوت معناداری میان نتایج کنکور دانش آموزان دولتی و غیردولتی وجود ندارد

حاجی‌میرزایی درباره مدرسه داری مسئولان دولتی و تاثیر لایحه تعارض منافع بر این موضوع با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد مدارس ما دولتی است، گفت: ما هم خود را متعهد می‌دانیم خدمات لازم را به این مدارس ارائه کنیم و بررسی نتیجه نشان می‌دهد تفاوت معناداری میان نتایج کنکور دانش آموزان دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همواره باید مراقبت‌های لازم را از مدارس دولتی داشته باشیم.

وی با اشاره به لایحه تعارض منافع اظهار کرد: این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و قطعا در آموزش و پرورش هم تمام افرادی که مشمول قانون می‌شوند این تعارض را در نظر می‌گیرند. افرادی که در جایی فعالیت دارند نباید مدرسه داری کنند، اما اینکه تا چه حد مدرسه داری مسئولان مصداق دارد؛ باید بررسی شود و به جد با آن برخورد می‌کنیم.

هرکسی، حتی شخصیت‌های مطرح می‌توانند مدرسه دایر کنند 

وی درباره اداره شدن مدارس گران غیردولتی که منتسب به رجال سیاسی و شخصیت‌های مطرح و شناخته شده هستند نیز گفت: نحوه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هرکسی مجوز بگیرد، می تواند مدرسه دایر کند، می‌خواهد مسئول باش، می‌خواهد نباشد. با قانون تعارض منافع موضوع را کنترل می کنیم. به هرحال این کار غیرقانونی نیست. قانون حمایت می‌کند ما هم حمایت می‌کنیم اما موسسی تخلف کند برخورد می کنیم. حدود شهریه‌ها مشخص است. مدارس متعددی در شورای نظارت بررسی می‌شوند و مسلط بر موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک موضوع جدی است، اظهار کرد: ما متعهد هستیم و تمام تلاش خود را می کنیم که نظام تعلیم و تربیت انسانها را برای پذیرش بیشتر دانش آموزان تربیت کند.

چالش تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس

حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به چالش تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس گفت: زیر پوست آموزش و پرورش مسایل مختلفی وجود دارد از جمله تراکم بالا در برخی مدارس و توزیع دانش آموزان در مناطق مختلف. برای احداث مدارس در برخی از مناطق نیز مشکل وجود دارد به گونه‌ای که در تعدادی مدارس با زیر ٢٠ دانش آموز کلاس تشکیل می شود و در برخی مناطق ٣۵ تا ۴٠ دانش آموز در یک کلاس حضور دارند که باید تعادلی برقرار شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.