بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 212428 | تاریخ : ۱۳۹۸/۸/۳ - 12:57
بازار لوازم خانگی در پیچ تاریخی

بازار لوازم خانگی در پیچ تاریخی

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از تولیدکننده های داخلی لوازم خانگی که از نام برند خارجی برای عرضه محصولات خود استفاده می کنند انتقاد کرده و اعلام کردند سیاست های بازار لوازم خانگی باید مبتنی بر صداقت و در راستای کیفی سازی تولید باشد.

نوآوران آنلاین-به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر حاشیه های بازار بسیاری از کالاها که سال گذشته به دلیل تحریم ها دچار التهاب شده بودند، کاهش یافته، اما برخی بازارها مانند لوازم خانگی همچنان در حاشیه به سر می‌برد. محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت که گفته برخی محصولات لوازم خانگی داخلی با برند خارجی توزیع می‌شود، اعلام کرد« فروش محصولات با نام برندهای خارجی نوعی کم فروشی و خیانت است چراکه با این عمل، خریدار فریب می‌خورد. در صورتی که لوازم خانگی ایرانی با قیمت‌ و کیفیت‌ مناسب در بازار به فروش رسد، خریدار پس از یک بار استفاده، به این محصولات اعتماد کرده و در خریدهای بعدی خود نیز به دنبال برند ایرانی خواهد رفت. اما نمی‌توان با نام یک برند معروف، محصولی بی کیفیت را به بازار عرضه کرد و صرفا به دلیل وجود عنوان برند، انتظار فروش بیشتر را داشت، حتی کالاهای چینی نیز کیفیت‌های متفاوتی دارند و متناسب با کیفیت قیمت‌گذاری می‌شوند.»

البته مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج این موضوع را رد کرد و گفت: «در حال حاضر چند تولیدکننده ایرانی که قطعات مورد نیاز خود را از برندهای ال جی و سامسونگ تامین می کردند امروز به دلیل تحریم ها برای واردات قطعات از کره با مشکل مواجه شده اند. از این رو قطعات مورد نیاز خود را از کشورهای همچون چین و ترکیه وارد می کنند و محصولات جدیدی را به بازار عرضه  می کنند.»

البته این موضوع پس از پیگیری از مسئولان کارخانه های تولید کننده محصولات سامسونگ و ال جی که محصولات کره ای در ایران عرضه می کردند رد شد و خبر دادند که از ابتدای سال جاری به طور کامل تولیداتشان متوقف شده و هیچ محصولی نه تنها با برند کره ای تولید نمی کنند، بلکه تغییر خطوط تولید برای عرضه محصولات جدید نیز نهایی نشده است. البته شنیده ها از منابع آگاه حاکی است که در هفته های آینده گروه سام که سال ها تولید توزیع و خدمات پس از فروش برند سامسونگ را در کشور به عهده داشت، قرار است با بهره گیری از تکنولوژی انتقال یافته از کره در سال های گذشته و با کمک همان خطوط تولید محصولات سامسونگ، محصولات جدیدی را با برند ملی سام (که بیش از دو دهه از ثبت آن می گذرد و برای ایرانیان نام آشنا است) به بازار کشور عرضه کند.

چه کسانی به اعتماد در بازار لوازم خانگی آسیب می زنند؟

امروز یکی از رازهای موفقیت در بازار صداقت است و نمی توان با دور زدن مشتری در بلند مدت سهمی از بازار را در اختیار گرفت. بنابراین امروز همه می دانند که تولیدکننده برندهای خارجی ایران را ترک کرده اند و آنچه که به عنوان محصول کارنکرده از این برندها عرضه می شود موجودی انبارهاست که در سال پیش به بازار عرضه شده بود. البته یکی از شرکت هایی که محصولات با برند کره ای عرضه می کرد، در اقدامی پیش دستانه و با هدف دور زدن تحریم ها مبادرت به انعقاد قرارداد با یکی از تامین کننده های پنل در کشور چین کرد و طی مراسم رسمی از تلویزیون جدید خود با نام جی پلاس در حضور نمایندگان رسانه ها رونمایی کرد. این محصول که چند ماهی از عرضه آن می گذرد قیمت مناسبی را برای مصرف کننده داشت و می توانست برای قشر متوسط و ضعیف جامعه استقبال خوبی را به همراه داشته باشد، اما تحقیق میدانی از بازار خلاف این نکته را نشان داده و گویا کیفیت محصول ارایه شده نتوانسته در مقابل سایر رقبا که بعضا از طریق قاچاق وارد کشور می شوند توان مقاومت داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولیدکننده های داخلی که محصول را با برچسب خارجی عرضه می کنند مردم را فریب می دهند، گفت: همواره در شرایط خاص این مردم هستند که سرشان کلاه می رود یا کلاه آن ها برداشته می شود. امروز بسیاری از قطعات تولیدی لوازم خانگی در کشور از محصولات چینی درجه دو و سه موجود در بازار، کیفیت بالاتری دارند اما می بینیم که برخی محصولاتشان را با نام خارجی به بازار عرضه می کنند و این درست نیست، حکایت تاجری است که به چین سفر کرده بود و در هنگام صرف نهار به میزبان چینی گفته بود که من مرغ نمی خورم چون ذبح اسلامی نشده است، اما در زمان سفارش کالا از تولیدکننده چینی خواسته بود روی محصولات ساخت ژاپن درج کند.

ولی ملکی با بیان اینکه در ایران توانمندی های قابل قبولی داریم، افزود: در شرایطی که نمی توانیم صنعت را متوقف کنیم و سطح اشتغال در کشور باید حفظ شود باید در زمینه بهبود تولید تلاش کرد و  این محصولات داخلی نباید با نام یا بسته بندی خارجی عرضه شود. در واقع امروز باید به شرایط اقتصادی کشور نگاه کرد و متناسب با آن در زمینه تولید محصولات با کیفیت تلاش کرد.

سیاست غیر اقتصادی در بازار لوازم خانگی

در حال حاضر طبق سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت قرار است تولید برخی محصولات از لوازم خانگی همچون تلویزیون کاملا داخلی سازی شود و  محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، نیز با تایید این موضوع گفت:« در حال حاضر تمام تلویزیون‌هایی که با گارانتی رسمی در کشور وجود دارد داخلی هستند، اما پنل اصلی این دستگاه از چین وارد کشور می شود. درواقع در دنیا ۳۵۰ کارخانه، تلویزیون تولید می کنند که ۷ کارخانه از این تعداد پنل‌ ساز هستند که ۵ کارخانه از آن ها در چین قرار دارند.» حال باید توجه داشت از آنجایی که پنل‌ سازی کاملا متفاوت از قطعات دیگر تلویزیون است و تولید آن هزینه زیادی به همراه دارد، ورود ایران به تولید پنل به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد مگر اینکه ایران به دنبال تولید حداقل 5 میلیون دستگاه در سال باشد که این آمار 5 برابر میزان ظرفیت پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه است و از طرف دیگر چند برابر نیاز سالانه بازار داخلی به تلویزیون است.

البته باید توجه داشت پیش از اینکه تحریم ها وضع شوند برند‌های معروف دنیا در ایران تولید و عرضه می‌شدند و همان محصولات در شرایط کنونی به شکل های غیرقانونی به کشور قاچاق می شوند یا اینکه نام آنها در برخی از محصولات تولید داخلی بر روی محصولات مشابه استفاده می شود که کاملا غیرقانونی است. هرچند این اقدام ممکن است مخفیانه در سوله هایی غیر رسمی انجام شود اما از آنجایی که حداقل ظاهر محصول ذکر شده باید کیفیت و مشابهت زیادی با نمونه خارجی داشته باشد که بتواند مشتری را فریب دهد و متقاعد به خرید به اصطلاح محصول خارجی کند، پیگیری سرچشمه این موضوع از سوی دستگاه های نظارتی دور از دسترس نیست. این موضوع نه تنها باعث آسیب زدن به وجهه بازار لوازم خانگی می شود در بلند مدت به اعتماد مشتریان نیز آسیب می زند.

در شرایط کنونی به دلیل اینکه دو شرکتی که با برندهای کره ای لوازم خانگی تولید می کردند فعالیتشان متوقف شده قاچاق در کشور نیز افزایش یافته، زیرا نه تنها استقبال از تولیدات داخلی کم است، میزان تولید آنها نیز جوابگوی نیاز داخلی نیست. در حال حاضر یک میلیون دستگاه تلویزیون در کشور از سوی ۱۵ واحد تولید می‌شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.