بانک آینده
تامین اجتماعی
روزنامه نوآوران - 1399/03/13
شماره 1509 - تاریخ 1399/03/13
آخرین اخبار
انقلاب نباید دچار ارتجاع شود
چگونه امام(ره) منحصر بفردترین قدرت تاریخ جهان را رقم زد؟
اولویت قوه قضائیه برای گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و احیای حقوق عامه
میراث بی‌زوال پیر ما، چون بنیان مرصوصی است که شعاعش از زمان و مکان فراتر می‌رود
سیروس عسگری به کشور بازگشت
سخنان امام خمینی علیه نژادپرستی الهام‌بخش آزادی‌خواهان در سراسر جهان است
آمریکا به مرز جنایت علیه بشریت رسیده است
مدیرعامل ایرانسل: ایرانسل متولد شد که انحصار را از بین ببرد
رشد ۶۲ درصدی حجم فروش نفت ایرانول در اردیبهشت
خدمات رسانی 100 درصدی سامانه های الکترونیک بانک شهر به مردم خوزستان
یحیی؛ مرد ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی
برگزاری تمرین آبی‌های تهران با حضور دیاباته
نامه درخواست میزبانی ایران از جام ملت‌های فوتبال آسیا ارسال شد
پیش‌بینی سایت اماراتی از تصمیم نهایی AFC برای لیگ آسیا
واکنش نبی به خبر تعلیق فدراسیون فوتبال
بررسی افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در جلسه هفته آینده شورای عالی کار
مشمولان سهام عدالت در چه صورتی به کد بورسی نیاز دارند؟
سهام بورسی و سهام عدالت وثیقه تسهیلات کارت اعتباری می‌شود
پرداخت یارانه نقدی به متولدان جدید مشروط شد
قیمت جدید 8 محصول ایران خودرو/ دنا 82 و پارس اتومات 105 میلیون تومان(جدول)
مشمولانی که کد بورسی ندارند، چگونه سهام خود را بفروشند؟
تکذیب خرید ارزان سهام عدالت توسط بانک‌ها
آغاز اعلام پیامکی نتیجه دوم ثبت نام مسکن ملی به متقاضیان
جدیدترین قیمت میوه‌های نوبرانه (+جدول)
سکه در مرز ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان
3 سال محرومیت در ثبت‌ نام خودرو با درج اطلاعات غلط / گرفتن مالیات از دلالی خودرو روی میز دولت
مشمولان طرح امهال اقساط وام قرض الحسنه در خرداد ماه فقط یک قسط پرداخت کنند
شرکت‌های عرضه کننده لوازم خانگی مکلف به ثبت قیمت در سامانه 124 شدند
برنامه‌های 22 گانه بانک مسکن در سال 99
پرداخت ۳۶۲هزار فقره تسهیلات از ابتدای سال 99توسط بانک مهر ایران
طرح اجاره داری حرفه ای تدوین شد
تقاضای گسترده خرید بلوکی سهام عدالت نشانه ارزندگی آن است
پخش نمایش‌های کوتاه اجتماعی از رادیو نمایش
تلاش برای بازگشایی چشمه‌های آب گرم اردبیل
جشنواره «سلفی 20» با موضوع پساکرونا راه اندازی شد
تخفیف ۶۰ درصدی بلیت سینما در کره جنوبی
«هدیه تولد مامان» در کتابفروشی‌ها
کارتون های ضدکرونایی کارتونیست ایرانی روی جلد مجله سنترال مکزیک
ماجرای باورنکردنی مدرسه من
بازیابی امید؛ وابسته به عملکرد مجلس
اقتصاد ایران؛‌ چشم انتظار تصویب قوانین حمایتی
با دانه درشت‌ها برخورد شود جرائم جزئی هم جمع می‌شوند
اولتیماتوم به مالکان انبارها و پارکینگ‌های احتکار خودرو
دولت در مسیر آرمان‌های امام (ره) قدم بر می دارد
روحانی: سیاست ایران، توسعه روابط با همه همسایگان است
فیرحی: نیازمند بازاندیشی در رابطه مذهب و حکمرانی هستیم
وقوع آتش‌سوزی‌ جنگلی طی ماه‌های آینده دور از انتظار نیست
با احدی شوخی ندارم
تاب‌آوری؛ مهم ترین دغدغه مدیریت‌ شهری
پرداخت بیش از دو هزار فقره تسهیلات مضاربه در سال ۹۹
کد خبر: 212189 | تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۲۸ - 11:35
دهلوی فرستاده‌ای برای سامان بخشیدن به موسیقی ملی بود
حسین علیزاده:

دهلوی فرستاده‌ای برای سامان بخشیدن به موسیقی ملی بود

«استاد دهلوی فرستاده‌ای بود تا موسیقی ما را سامان ببخشد. او در زمان خود روشن فکری بود که می‌دانست با موسیقی چه کند؟ ما شاگردان او به اینکه استاد ما بوده است، افتخار می‌کنیم. هیچ وقت چنین قداستی را در آدمی ندیده‌ام. او عصاره‌ای از رنجی است که موسیقی در این سال‌ها در ایران کشیده است. او تنها مریض نشد، او از رنجی که موسیقی می‌کشید بیمار شد و هیچ گاه در هیچ جا حرفی نزد.» بخش‌هایی از صحبت‌های حسین علیزاده (موسیقیدان) درباره حسین دهلوی (پیشکسوت موسیقی).

نوآوران آنلاین- حسین دهلوی ـ‌ از بزرگان عرصه موسیقی کشورمان ـ صبح روز سه‌شنبه (۲۳ مهر ماه) در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر حسین دهلوی از بزرگان عرصه موسیقی، صبح امروز ـ ۲۸ مهرماه ـ با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان عرصه موسیقی و دیگر هنرمندان از جمله حمیدرضا نوربخش (مدیر خانه موسیقی)، شهرام صارمی (نوازنده و آهنگساز)،حسین علیزاده (موسیقیدان)، محمد سریر(آهنگساز و موسیقیدان)، محمد الهیاری (مدیر کل دفتر موسیقی)،محمد اسماعیلی (موسیقیدان)،کیوان ساکت (آهنگساز)،رضا بنفشه‌خواه (بازیگر)،عباس مشهدی‌زاده (مجسمه‌ساز)، کامبیز روشن‌روان (آهنگساز)،علی ثابت‌نیا (مدیراجرایی سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر)، علی مرادخانی (مدیرعامل موزه موسیقی)،سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر ارشاد) و ... در مقابل تالار وحدت برگزارشد.

در مراسم تشییع این استاد موسیقی، حسین علیزاده (موسیقیدان) که از شاگردان استاد دهلوی بوده است، بیان کرد: من تمام عمرم هیچ وقت کسی را ایرانی‌تر از استاد دهلوی ندیدم. او کسی بود که همه چیز به درستی به او سپرده شده بود. زمانی که عهده‌دار مدیریت هنرستان موسیقی شد، سرنوشت موسیقی ایرانی عوض شد. البته پیش از آن هیچ گاه موقعیت نبود که به آن صورت به موسیقی ایرانی پرداخته شود.
او ادامه داد: اکنون با درگذشت این استاد بزرگ موسیقی می‌توان مکانی را به اسم او نامید. حتی می‌توان نام تالار وحدت را که پیش از این رودکی بود و من نمی‌دانم به چه دلیل آن را به وحدت تغییر دادند، دهلوی گذاشت. منتهی این چیزها همیشه آرزو می‌ماند و افرادی که صاحب قدرت هستند درک این را ندارد که به این چیزها توجه کنند و من نیز از هیچ مدیری این درخواست را نمی‌کنم. زمانی که رهبری ارکستر صبا پس از استاد ابوالحسن صبا (آهنگساز و نوازنده) به استاد دهلوی سپرده شد نام آن نیز مانند تالار وحدت، رودکی بود. حال پس از آن سال‌ها پیکر استاد دهلوی در این تالار قرار دارد و چه بهتر است که نام آن را دهلوی بگذارند. البته در وضعیت حاضر همین که این محل را برای برگزاری مراسم در اختیار ما قرار داده‌اند، باید سپاس گذار باشیم.
علیزاده اظهار کرد که تا زمانی که مسئولان نتوانند فردی مانند را درک کنند، وضع همین خواهد بود. افراد زیادی هستند که او را درک می‌کنند ولی در جایگاه دولتی قرار ندارند.
این موسیقیدان تصریح کرد: او فرستاده‌ای بود که موسیقی ما را سامان ببخشد. او در زمان خود روشن فکری بود که می‌دانست با موسیقی چه کند؟ ما شاگردان او چقدر افتخار می‌کنیم که استاد ما بوده است. هیچ وقت چنین قداستی را در آدمی ندیده‌ام. او عصاره‌ای از رنجی است که موسیقی در این سال‌ها در ایران کشیده است. او تنها مریض نشد، او از رنجی که موسیقی می‌کشید بیمار شد و هیچ گاه در هیچ جا حرفی نزد. همیشه به من می‌گفت:« حرف‌هایی که می‌زنی را چه کسی می‌خواهد درک کند؟» افتخاری بالاتر از این نیست که هر گاه اسم موسیقی بیاید اسم دهلوی در کنار آن هست. او رنج می‌کشید و خانواده او در کنارش رنجی مضاعف. او آنقدر بزرگ است که هر کس کنارش قرار می‌گیرد بزرگ و بزرگ‌تر میشود. سر تعظیم فرود میاورم در برابر معلمی که شاید تا سال‌ها مانند او را نبینیم.
در ادامه محمد سریر آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران، گفت: امروز آمده‌ایم با هنرمندی وداع کنیم که بیش از شش دهه ستونی بسیار استوار در موسیقی ملی ایران بود و برای حفظ و گسترش این موسیقی بسیار زحمت کشید. ایستادگی دربرابر مشکلات موسیقی کشور در تمام این سال‌ها توسط استاد حسین دهلوی انجام گرفت. او در زمینه‌های مختلف موسیقی کارهای بسیاری را انمام داد تا بتوان بستر مناسبی را برای موسیقی ملی ایران فراهم کند. او دلسوزانه دنبال ریشه‌ها بود و بر پایه همین ریشه‌ها مبانی نوین موسیقی ایران را پی‌ریزی کرد. مهم این بود که نمی‌خواست در گذشته بماند و برای تداوم این پایه‌ها به تحول جامعه نگاه می‌کرد و در اندیشه ارتقای موسیقی ایرانی بود تا با زمانه خود پیش رود.

او افزود: توجه او به تربیت هنرمندان علاقه‌مند به موسیقی ملی ایران برای من قابل توجه بود. این اعتقاد چه در دانشگاه و چه در هنرستان موسیقی در استاد دهلوی وجود داشت. او یگانه زمان خود بود که با اخلاقی هنری همواره تلاش‌های بسیار زیادی در عرصه موسیقی انجام داد. قطعا دوره مدیریت حسین دهلوی در هنرستان موسیقی ملی یکی از درخشان‌ترین دوره‌های مدیریتی این مجموعه بود. او همراه با اخلاق و منش، هنر را پی گیری کرد و این امر نشانی از درک او بود که از هنر به عنوان یک فهم عمومی در ارتقای اخلاق استفاده کرد. من اندیشه او را قدر می‌گذارم و امیدوارم نسل آتی بتوانند از حضور ارجمند ایشان و آثارش استفاده کنند. امیدوارم در آینده یاد گرامی خاطره ایشان در ما وجود داشته باشد.

پس از سریر، محمد اسماعیلی بیان کرد که ۳۰ سال خدمت استاد دهلوی بوده است و موسیقی ملی در زمان او جان گرفته است. دهلوی شاگردان زیادی تربیت کرد و هر کسی که اکنون در راس موسیقی است، از شاگردان او بوده است.
این موسیقیدان سپس شعری را در وصف زنده‌یاد دهلوی خواند.
کامبیز روشن‌روان نیز درباره این استاد موسیقی تازه درگذشته اظهار کرد: استاد حسین دهلوی جزو نسل موسیقیدانانی است که مورد بی‌مهری زیادی قرار گفت. او تنها معلم، آهنگساز، مولف کتاب موسیقی، رهبر ارکستر و... نبود؛ چراکه نمی‌توان وجه‌های هنری او را به یک باره بیان کرد. او در دوره مدیریت خود در هنرستان موسیقی شکوفاترین دوره موسیقی ملی را داشت و مدیریت او استثنایی بود و این امر را می‍‌شد در رهبری ارکسترش نیز، دید. او نظم خاصی داشت و می‌دانست با هر هنرجویی چگونه برخورد کند. هر چیزی را بسیار منظم و دقیق انجام می‌داد. من در ارکستر صبا به رهبری او نوازندگی می‌کردم. به یاد دارم هر نوازنده‌ای به هر دلیلی که تاخیر داشت به دلیل نظمی که استاد دهلوی در کار خود داشت، خجالت می‌کشید در گروه بیاید و بنوازد و صبر می‌کرد تا خود استاد از او بخواهد که به صحنه بیاید. مدیریت او مثال زدنی است. به جرات می‌توانم بگویم یکی از بهترین و شاخص ترین آهنگسازان موسیقی ملی است و هر چه که نوشته از فرهنگ دقیق ادبی ایرانی برآمده است. هر چه که از او می‌شنوید رگه‌های موسیقی ملی در آن وجود دارد. او از ادبیات ایران در آثار خود استفاده زیادی کرده و با شناختی که از فرهنگ موسیقی ایران داشت، آثار شاخصی را ساخته است.
او ادامه داد: به یاد دارم زمانی که با استادانی مانند زنده یاد حسین تهرانی (نوازنده تنبک) صحبت می‌کردیم، به من می‌گفت که در آن زمان خجالت می‌کشیدند نوازنده تنبک را به روی صحنه بیاورند ولی استاد دهلوی با ریسک پذیری که داشت، قطعه‌ای را در آن شرایط ساخت که نوازنده تنبک نیز می‌توانست همراه ارکستر بنوازد. کارهای او را باید در تاریخ موسیقی ایران ذکر کرد. باید فرصتی داشت تا آثار او و کارهایی را که کرده را بررسی کرد. کتاب تلفیق شعر او تنها مرجع ما در این زمینه است و سالیان سال آن را در دبیرستان تدریس می‌کرد. او شاید جزو معدود موسیقیدانان ایرانی است که بدون کمک دولت آثار خود را روی کاغذ ثبت کرد و به چاپ رساند که امروزه از مهمترین منابع یادگیری موسیقی ملی ایران است. خدماتی که او به موسیقی ایران کرده است کم نیست.
او در پایان درگذشت دهلوی را به خانواده او و اهالی موسیقی تسلیت گفت.

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.