نوآوران آنلاین-عادل پیرمحمدی ، معاون تحقیقات و مهندسی شرکت خودرو سازی ایران خودرو در حاشیه آغاز به کار خط تولید این خودرو با بیان اینکه تولید پژو ۳۰۱ در مجموعه ایران خودرو بصورت مونتاژ نیست، اظهار کرد: در برنامه ریزیهای جدید ارتباط میان ایران خودرو و شرکت پژو، تنها به منظور انتقال دانش فنی است و هم اکنون نیز حدود ۶۰ درصد تولید این خودرو ساخت داخل است.
پیرمحمدی افزود: موتور این محصول ۸۰ درصد داخلی است و با تکنولوژی ایرانی و به دست مهندسان داخلی ساخته میشود.
معاون تحقیقات و مهندسی شرکت خودرو سازی ایران خودرو تصریح کرد: سالن تولید چند منظوره پژو ۳۰۱ در شرایط سخت تحریمی ایجاد شده است و در خاورمیانه نمونه این تکنولوژی وجود ندارد.
عبور صنعت خودروسازی ایران از مونتاژکاری
همچنین سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در حاشیه آغاز به کار خط تولید پژو ۳۰۱، گفت: پژو ۳۰۱ با ۶۰ درصد داخلی سازی تولید خواهد شد.
وی اظهارداشت : ما در صنعت خودرو از مونتاژکاری عبور کرده و به سمت تولید محدود پیش رفته ایم و این در شرایطی است که محصولات مشترک قرارداد ایران خودرو با پژو هم اکنون در حال تولید از سوی طرف دوم قرارداد است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: محصول تولیدی قرارداد مشترک ایران خودرو و پژو بعد از برجام به زودی از سوی ایران خودرو وارد بازار خواهد شد و نکته حائز اهمیت آن داخلی سازی ۶۰ درصدی قطعات است.
ستاری اظهارداشت: مجموعه ایران خودرو تلاش کرده تا قطعات باقیمانده در این خودرو را به مرز ۸۰ درصد داخلی سازی برساند. این در شرایطی است که با توجه به تحریم هایی که در آن قرار داریم، تامین قطعات سخت است و صنعت خودرو باید از این موقعیت استفاده کرده و دانش فنی را به کار گیرد.
وی تصریح کرد: بعد از خروج پژو از ایران، اتفاقی که افتاد توقف قرارداد بود اما اکنون به همت تولیدکنندگان داخلی محصول آن قرارداد وارد بازار خواهد شد.به گفته ستاری تا زمانی که به فکر واردات باشیم نمی توان اسم کار خود را صنعت بگذاریم.
۱۵۰ میلیون یورو خسارت از پژو گرفتیم
هاشم یکه زارع ، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم ازدریافت ۱۵۰میلیون یورو خسارت ازپژو ظرف ۵سال گذشته خبر داد و گفت: یکی ازقطعات استراتژیک صنعت خودرو که تابه حال هیچکس جرأت تولید آنرا نداشت، داخلی سازی کردیم.
مدیر عامل ایران خودرو گفت: با تولید انبوه پژو ۳۰۱، این خودرو جایگزین برخی از خودروهای این گروه خودروسازی میشود.
وی افزود: طبق هدف گذاری انجام شده در سالهای آینده به تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خواهیم رسید.
یکه زارع گفت: امروز ما صاحب پلتفرم ۳۰۱ هستیم و پلت فرم الکترونیکی خودرو را نیز خودمان طراحی کردهایم.
وی اضافه کرد: ما امروز خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ و امروز ۳۰۱ را بدون شرکت پژو تولید میکنیم.
یکه زارع ادامه داد: شهریور امسال نیز شاهد خودکفایی در تولید یکی از قطعات کلیدی خودرو خواهیم بود که جوانان کشور آن را تولید کردهاند و پیش از این کسی توان تولید آن را نداشت.
مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه شرکت پژو بعد از تحریمها و ترک ایران، مخالف تولید ۳۰۱ در ایران خودرو بود گفت: شرکت پژو بازنده خروج از ایران بود و تاکنون طی ۵ سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از این شرکت دریافت کردهایم.
یکه زارع افزود: در ساخت موتور این خودرو، ۸۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم و این موتور قابل استفاده در محصولات دیگر ایران خودرو نیز است.
وی گفت: در آخرین قراردادی که با شرکت پژو بسته شد خودکفایی تولید ۳۰۱ به شرکت ساپکو سپرده شد و به همین دلیل بعد از خروج شرکت پژو ساپکو توانست فعالیت خود را ادامه دهد.
یکه زارع افزود: پیشبینی میشود اواخر امسال یا اردیبهشت سال ۹۹ نخستین سری از خودروی پژو ۳۰۱ مشتریان تحویل شود.
مدیر عامل ایران خودرو اضافه کرد: ۳۰۰ قطعه ساز داخلی بدون کمک خارجیها در این طرح مشارکت میکنند.
هاشم یکه زارع افزود: خودروسازی پژو درحالی ایران را ترک کرد که برای تولید سه خودروی ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ با ایران خودرو همکاری داشت، اما از آنجا که ۳۰۱ تیراژ بالایی دارد هدف گذاری کردیم که بدون اتکا به پژو این خودرو را در داخل تولید کنیم که هم اکنون با ۶۰ درصد داخلی سازی، تولید آزمایشی آن آغاز شده و در شروع تحویل به مشتریان این میزان داخلی سازی به ۸۰ درصد خواهد رسید.
وی اضافه کرد: بعد از تولید رسمی سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو پژو ۳۰۱ ایرانی به مشتریان تحویل میشود که در مدت چهار سال این میزان به ۲۰۵ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت آنهم بدون اینکه در تولید این خودروی ایرانی به پژو اتکا کرده باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود ایرانی بودن درصد بالایی از قطعات پژو ۳۰۱ چرا نام ایرانی بر روی آن گذاشته نشده، گفت: میتوانیم این محصول را بدون نشان پژو هم تولید کنیم، اما از آنجا که ممکن است تبعات حقوقی داشته باشد فعلا به همین نام تولید میشود، زیرا این محصول پیرو همکاری دو خودروساز درحال تولید بود که فرانسویها ایران را ترک کردند ضمن اینکه ما تولید انواع محصول را بدون اتکا به پژو پیش خواهیم برد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: مجموع سرمایه گذاری برای تولید پژو ۳۰۱ ایرانی و خطهای مورد نیاز برای آن حدود ۶۰ میلیون یورو بوده است.
یکه زارع درباره تکمیل خودروهای دارای نقص گفت: هدف این است خودروهای برکف مانده را جمع کنیم، هم اکنون هم سیر نزولی موجودی خودروها در کف کارخانه اتفاق افتاده است ضمن اینکه تولید به سمتی پیش میرود که به صورت کامل باشد طوری که در چند ماه آینده به نقطهای خواهیم رسید که تعهدات بروز میشود.
بالاترین سطح داخلی سازی قطعات در تولید پژو ۳۰۱
همچنین مازیار بیگلو ، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو دراین مراسم با بیان اینکه حتی یک مهندس خارجی نیز هم اکنون در خطوط تولید پژو ۳۰۱ حضور ندارد، گفت: بالاترین سطح داخلی سازی قطعات در تولید ۳۰۱ مشاهده می شود.
وی گفت: ۳۰۱ اولین پروژه ای است که ساخت آن در صنعت خودرو با بالاترین سطح داخلی سازی شروع شده و نوع پیگیری این پروژه نیز بسیار خاص بوده است به نحوی که سالهاست به شکل کنونی هم افزایی میان خودروسازان و قطعه سازان شکل نگرفته است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: طراحی صورت گرفته در این پروژه در سطح مناسبی قرار دارد و در سخت ترین زمان ممکن اجرای آن آغاز شده است، به این معنا که برای اولین بار خودرویی در کشور تولید شده که حتی یک فرد خارجی نیز در سالن تولید آن حضور ندارد.
بیگلو ادامه داد: ما همواره در میان خودروسازان شاهد رو کردن برگ های برنده ای در مشارکت با خودروسازان بوده ایم که بر این اساس اگر یک خودروساز شریک فرانسوی داشته، خودروساز دیگر شریک کرهای یا ژاپنی را در خطوط خود وارد کرده است، در حالی که هم اکنون در پروژه تولید ۳۰۱ حتی با یک قطعه ساز خارجی هم کار نمیکنیم.
به گفته وی، برای خودکفایی در صنعت خودرو نیاز به بانک، وزارت نفت و وزارت صنعت وجود دارد و ما دوست نداریم ساده ترین قطعات پلیمری مورد نیاز صنعت قطعه و خودرو را از خارج وارد کنیم، در حالی که ما یک کشور نفت خیز هستیم.
تولید 100 هزار دستگاه پژو 301 تا سال 1400
منصور منصوری ، مدیرعامل ساپکو هم در مراسم آغاز تولید آزمایشی پژو301 اظهار داشت: این خودرو در دو مدل LX و ALX تولید میشود که موتور EC5 بر روی آن نصب میشود.
وی ادامه داد: تولید موتور با خودکفایی 80 درصدی و گیربکس دستی بر روی مدل LX صورت میگیرد و در نوع ALX نیز گیربکس اتومات نصب خواهد شد که پس از مدت کوتاهی بعد از لانچ کردن گیربکس دستی، این محصول نیز وارد بازار خواهد شد.
مدیرعامل ساپکو دسترسی به ایمنی بالاتر، ارتقا و تکمیل سبد محصولات و تحقق برنامه بلندمدت محصولات ایرانخودرو، برخورداری از استانداردهای 85گانه و مطابقت با سطح استاندارد یورو5 را از جمله ویژگیهای پژو301 عنوان کرد و گفت: بعد از پلتفرمهای پژو 206، پژو405، سمند و دنا، حالا جدیدترین پلتفرم ایرانخودرو برای پژو 301 طراحی شده است که امکان صادرات محصول را با استانداردهای بینالمللی فراهم میکند.
منصوری با بیان اینکه بستر لازم برای رشد توان طراحی شرکتهای زنجیره تامین در پروژه پژو301 فراهم شده است، افزود: در پروژههای دیگر، خودکفایی به مرور افزایش مییافت ولی در این پروژه داخلیسازی 61 درصدی در آغاز تولید مدنظر است و با بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید در تولید مواد اولیه و قطعات امکان دستیابی به بازارهای صادراتی فراهم میشود.
وی در مورد سرمایهگذاری انجامشده بر روی تولید پژو301 نیز گفت: 63 میلیون یورو و 280 میلیارد ریال در حوزه قطعات و 38 میلیون یورو نیز در سالن بدنهسازی جدید در این پروژه هزینه شده است.
وی ادامه داد: مرداد سال گذشته که پژو ایران را ترک کرد، میتوانستیم 40 درصد خودکفایی را در پژو301 محقق کنیم ولی حالا به 61 درصد رسیدیم که این رقم طی چند ماه آینده به 80 درصد خواهد رسید.
به گفته مدیرعامل ساپکو امسال 4000 دستگاه پژو301 در ایران تولید خواهد شد که این رقم در سال 1400 به 100 هزار دستگاه میرسد.
منصوری در مورد همکاری با شرکتهای سازنده قطعات نیز گفت: برای این پروژه 198 سازنده مورد بررسی قرار گرفتند که با 96 سازنده قرارداد منعقد شد. با در نظر گرفتن شرکتهای همکار با این سازندگان، در مجموع 300 سازنده درگیر پروژه پژو301 خواهند بود.
وی افزود: از تکنولوژی این خودرو از نظر کاهش وزن و راحتی سفر میتوان در بقیه خودروها نیز استفاده کرد.