بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 188042 | تاریخ : ۱۳۹۸/۴/۳ - 17:32
عاشقانه‌ای تلخ اما دیدنی
نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»

عاشقانه‌ای تلخ اما دیدنی

فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» مانند هر اثر هنری دیگر از ضعف و قوت‌هایی برخوردار است که البته به دلیل پرداخت درست فیلم در روایت و بازی‌ها آن را قابل توجه و دیدنی کرده است.

نوآوران آنلاین-بی‌شک آنچه که قبل از هر چیز برای مخاطب، فیلم «شبی که ماه کامل شد» را جذاب می‌کند، داستان واقعی فیلم است. روایتی از بخشی از زندگی خانواده عبدالمالک ریگی سرکرده گروه تروریستی جندالله که به واسطه جنایاتی که انجام داده است بسیار در ایران شناخته شده است و به خودی خود از جذابیت‌های بالایی برای مخاطب برخوردار است. اما اینکه تا چه اندازه نرگس آبیار کارگردان اثر در به تصویر کشیدن این قصه واقعی موفق عمل کرده است، چیزی است که به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

مشکل اصلی فیلم آبیار به ویژه در سکانس‌های آغازین به نوعی فضاهای عاشقانه و شاعرانه در بخش نخست، استفاده از حرکت دوربین روی دست فیلم است که با توجه به نماهای بسیار بسته در این حرکت‌های دوربین به شدت مخاطب خود را آزار می‌دهد.

دوربین روی دست به خودی خود و در حالت عادی اگر به خوبی کنترل نشده باشد برای مخاطب اذیت کننده می‌شود، حال آنکه این حجم از نماهای بسته و کلوزآپ هم قرار باشد در این حرکت‌های تند دوربین اضافه شود قطعاً خستگی و کلافگی مخاطب را به همراه خواهد داشت.

به ویژه در سکانس‌های عاشقانه فیلم بهتر بود که آبیار با این حرکت‌های تند و غیر عادی دوربین، فضای ملتهب بخش دوم «شبی که ماه کامل شد» را از ابتدا به روایت خود تزریق نمی‌کرد و می‌گذاشت هیجانات بخش‌های بعدی فیلم از ابتدا لو نرود و سکانس‌های آغازین فیلم در مسیر درست خود و بدون لکنت شکل بگیرد.

فیلم اگرچه در پرداختن به فضاهای بومی سیستان و بلوچستان در بخش نخست به خوبی عمل کرده است اما می‌توانست از ایجاز بیشتری برخوردار بوده و از برخی سکانس‌های کلیشه‌ای به اصطلاح رمانتیک و آب بازی و دم دستی که مشابه آن در سینمای ایران به شدت تکرار شده است خود را نجات دهد.

در بخش دوم اما فیلم از تعلیق بیشتری برخوردار است و هم روایت شکل بهتری به خود می‌گیرد و هم انگار دوربین از جایگاه بهتری برخوردار است.

آبیار در پرداخت فضای شهری در پاکستان انصافاً به خوبی عمل کرده است و سکانس‌های بسیار نابی از کوچه پس کوچه‌ها، خیابان‌ها و فرهنگ شهری مردم به تصویر کشیده است. به ویژه سکانس بهانه خرید گوشت توسط کاراکتر فائزه با بازی الناز شاکردوست که به شدت به فضای، ملتهب، پر رعب و وحشت و تلخ فیلم نزدیک است و همین سکانس به تنهایی کافی است تا مخاطب به فضای ذهنی و درونی فیلمساز نزدیک شود.

در بخش‌های جنگی و تعقیب و گریز نیز آبیار نشان داده است که به دنبال یک ترقه بازی سطحی در فیلم نبوده است و تلاش خود را در جهت خلق فضاهایی باور پذیر برای مخاطب به کار گرفته است.

اما آنچه که بیشتر در بخش دوم فیلم نیازمند پرداخت بود، شاید نشان دادن چهره دقیق‌تر و هوشمندانه‌تری از عبدلمالک ریگی بود که فیلم چندان در این راستا موفق عمل نکرده است و سکانس‌های مربوط به عبدالمالک ریگی تا اندازه‌ای شعاری و سطحی از آب درآمده است.

نکته دیگر در فیلم نرگس آبیار بی شک مقوله بازیگری فیلم است. اگرچه فیلم در بخش بازیگری از چینش خوبی برخوردار است و بازیگران فیلم تلاش خود را در ایفای هر چه بهتر کاراکترهای خود به خرج داده‌اند اما این حجم از سیمرغ بلورین برای بازیگران اصلی و مکمل فیلم، انتظاری در مخاطب ایجاد می‌کند که اصلاً بر پرده سینما برآورده نمی‌شود.

بازی‌ها اگرچه در سطحی نسبتاً خوب قرار دارند و با ضعف چندانی در بازی‌ها مواجه نیستیم اما قطعاً با شاهکار و پدیده‌های خاصی در بازیگری نیز مواجه نیستیم و اتفاقاً بازی شبنم مقدمی اگرچه در فیلم محدود است اما به شدت تأثیر گذارتر از بسیاری از بازیگران مورد توجه فیلم است! به ویژه در سکانس پخش بریدن سر فرزندش از تلویزیون که همین تک سکانس برای نشان دادن توانایی‌های بازیگری وی کافی است.

فیلم آبیار آن‌قدری که در بازیگری مورد توجه داوران جشنواره فیلم فجر قرار گرفت در بخش‌های دیگر فیلم به ویژه طراحی صحنه، صداگذاری و جلوه‌های ویژه و بصری فیلم موفق تر عمل کرده و قابل توجه تر است.

اما به عنوان کلام آخر، زمزمه‌ها و مباحث مربوط به حمایت‌های ارگانی و سازمانی از «شبی که ماه کامل شد» دلیل نمی‌شود تا از ارزش‌های ذاتی فیلم بکاهد چرا که در تاریخ سینمای بعد از انقلاب ایران شاهد حمایت‌های سازمانی و دولتی از فیلم‌های مختلفی بوده‌ایم که نتایج خوبی نیز به همراه نداشته است و بسیار فیلم‌های بی‌کیفیتی از آب در آمده‌اند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.