تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/04/26
شماره 1308 - تاریخ 1398/04/26
آخرین اخبار
برجام دفع شر بود/ ادامه مسیر برجام باید مبتنی بر تصمیم‌ حاکمیت باشد
بازگشت ایران به برجام کار بسیار ساده‌ای است
بدون ایران تامین امنیت خلیج فارس ممکن نیست
ضرورت جلوگیری از تسلط «بابک زنجانی‌ها» بر منابع مالی
جریان‌های سیاسی ایران بیش از هر زمان دیگر متحد شدند
دولت در پرونده نجفی مداخله نداشته است
مدیرکل جدید ارتباطات همراه اول منصوب شد
کاهش تعهدات برجام قطعاً ادامه خواهد داشت
تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف برق ۲۴ سال یک مشترک خانگی است
کشاورز بازاری امن همچون بورس می خواهد
پول پروپئیچ پرداخت شد
سومین اطلاعیه سازمان لیگ: تا شرایط فراهم نشود، لیگ برتر را آغاز نمی‌کنیم
رفیعی و مصلح از فهرست پرسپولیس خارج شدند
تزریق پول به تنهایی راهگشا نیست
آمادگی کامل دستگاه قضا برای همکاری با سازمان امور مالیاتی
تعداد آثار ارکسترال ضبط شده در کشور به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد
برد پیت و اما استون بازیگر فیلم دمین شازل شدند
پس از برخوردِ جسم سخت به سر" دوباره به روی صحنه می رود.
تهیه‌کنندگان خارج از عُرف در سینما پرداخت نکنند
آقاخانی به‌دنبال لوکیشن کردنشین برای«نون.خ»
دو فیلم ایرانی به ایتالیا می‌روند
«حقیقت» تلخ است
کسری غفوری عضو جدید هيات مديره شركت نفت ايرانول شد
امکان ترمیم نمرات دروس نهایی برای دیپلمه‌های نظام جدید
واکنش حناچی به نامه سازمان بازرسی در مورد انتخابات شورایاری
تهیه پیش نویس اولیه «سیاست‌های کلی تامین اجتماعی» تا پایان مرداد
بازدید مدیراستانی بانک ایران زمین از کارخانه پروفیل فولاد آپادانا
اعتراض جمعی از سکنه و کسبه ویلا به یکطرفه شدن/ مردم راه خود را پیدا می‌کنند
پذیرش ۲۵ هزاردانشجو معلم/ جشن «خداحافظی با بخاری‌های نفتی»
بازداشت و بازجویی تعدادی در سازمان غذا و دارو
"مرگ‌هایی" که دیگر به چشم‌مان نمی‌آیند...
مدیر عامل:هدف اصلی بانک جلب رضایت ذینفعان است
کودکان با «سرزمین کودک» بانک‌پاسارگاد، بانکداری می‌آموزند
افزایش سرمایه بانک‌ها شتاب‌دهنده رونق تولید است
۱۴ میلیون تراکنش مالی موفق در اپلیکیشن «بله»
۴۰۰ هزار میلیارد ریال منابع جدید در ۱۵ ماه گذشته جذب شد
پیام مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران خطاب به همکاران
پایداری فعالیت توام با توسعه پایدار
نگاهی به قابلیت‎های سری QLED سامسونگ
با پیشرفته‌ترین فناوری کولرهای گازی آشنا شوید
برنامه‌های بزرگترین اپراتور دیتای ایران برای حضور در الکامپ 2019 تشریح شد
انتشار توکن با پشتوانه طلا نیازمند مصوبه بانک مرکزی است
۱۸۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان فرار مالیاتی در یک سال!
تازه‌ترین پروژه‌های هوشمند شهری در الکامپ
افتتاح هفتمین شعبه کارگزاری بورس بیمه ایران در شیراز
سهم هر ایرانی از یارانه‌، ماهی یک میلیون است
ممنوعیت واردات ۱۴۴۸ قلم کالا به کشور
نرخ ارز را ما تعیین نمی‌کنیم
اعتراف وزیر ارتباطات به کم فروشی دربسته های اینترنت
۳۱ تیر؛ مهلت بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز
کد خبر: 187846 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۲۸ - 19:01
جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند

جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند

انتشار نماهنگ «شبی که ماه کامل شد» با صدای محسن چاوشی دربرگیرنده نشانه‌هایی از رویکرد تازه و متفاوت دست‌اندرکاران سینمای ایران در جهت بهره‌مندی از ظرفیت موسیقی در حوزه تبلیغات است.

نوآوران آنلاین- طی روزهای گذشته موزیک ویدئویی تقریباً متفاوت از فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار منتشر شد که فضای تبلیغاتی پیرامون این فیلم را حال و هوایی متفاوت بخشید و طیف گسترده‌تری از مخاطبان را به سمت خود جذب کرد؛ نماهنگی برگرفته از پلان‌های دیده نشده یک فیلم جسور و کمتر تجربه شده از سینمای ایران که با ترانه حسین صفا، آهنگسازی و صدای خاص محسن چاوشی جلوه‌ای متفاوت از این اثر سینمایی را پیش روی مخاطبان ثبت کرد.

بهره‌گیری از ظرفیت موسیقی در راستای تولید موزیک ویدئوهایی مستقل از فیلم‌های سینمایی، در چندسال اخیر به صورت ویژه در دستور کار سینماگران قرار گرفته و از این منظر جریانی نو، متفاوت و تأثیرگذار را به‌وجود آورده است.

تبلیغ با یک پیوست محتوایی موثر

اینکه نرگس آبیار و همکارانش که در ارائه یک محتوای بسیار متفاوت از داستان دراماتیک عبدالمالک ریگی کوشیده‌اند خارج از کادر سیاست، فضایی دراماتیک را بر پرده سینما خلق کنند، این بار منتهی به یک رویکرد تبلیغاتی موثر شده و آن توجه به نقش تعیین‌کننده «موسیقی ویدئو» در ترغیب بیشتر مخاطبان به سالن سینما است. سازندگان این موزیک ویدئو به‌ویژه حمید نجفی‌راد تدوین‌گر آن با بهره‌گیری از عناصر خلاق بصری که اتفاقاً بخش‌هایی از آن در نسخه اصلی فیلم هم موجود نیست، پنجره‌ای را پیش روی مخاطب گشوده‌اند که با چاشنی صدای دلنشین محسن چاوشی اگر نگوییم قطعاً اما به شکل فزاینده تبدیل به مشوقی متفاوت برای فراخواندن مخاطبان به تماشای این فیلم سینمایی شده است.

آنچه در نماهنگ فیلم «شبی که ماه کامل شد» به مخاطبان این فیلم سینمایی ارائه شده است، دقیقاً همان هدفی را محقق می‌کند که گویی از پیش برای آن طراحی و برنامه‌ریزی شده بود. یعنی دست گذاشتن روی نام محسن چاوشی همیشه غایب در فضای رسانه‌ای، با آن صدای تلخ وزخم‌دار که دارای توانایی‌های صوتی ویژه‌ای است و تدوین تصاویری از فیلم که مخاطب در نسخه اصلی با آن روبه‌رو نشده است، شمایلی از ناگفته‌ها درباره موضوع دراماتیک فیلم را پیدا کرده و از همین منظر مخاطب هم با آن همراه می‌شود.

کما اینکه در مقاطعی از نماهنگ تازه تولیدشده فیلم بیننده با صحنه تکان‌دهنده‌ای از مواجهه «غمناز» مادر عبدالمالک (با بازی فرشته صدرعرفایی) با پیکر بی جان فائزه (با بازی الناز شاکردوست) و موهای خونینش هنگام شستشوی پیش از خاکسپاری مواجه می‌شود که چاشنی موسیقی و صدای چاوشی تبدیل به ارزش افزوده‌ای احساسی برای همراه شدن با جهان داستانی و فکری فیلم شده است.

به هر ترتیب جریان تولید موزیک ویدئو در سینمای ایران به ویژه در ماه‌های اخیر تبدیل به یک قالب هنری تقریباً ثابت در جریان تولید آثار سینمایی ایران شده که اگر چه می‌تواند در قالبی مستقل موردتوجه قرار گیرد اما گسترش فضای وب و قدرت رو به ازدیاد رسانه‌های مجازی، تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار سینمایی را واداشته تا در کنار سایر مولفه‌های تبلیغاتی آثارشان به جریان جهانی تولید نماهنگ پیوسته و از آن‌ها به عنوان یک ابزار رسانه‌ای مهم استفاده کنند.

تبلیغات موفق؛ جذابیت ماندگار

سینمای ایران اکنون وارد مرحله جدیدی از مارکتینگ اقتصادی خود شده و اتفاقاً بر همین اساس است که نقش غیرقابل‌انکار موزیک ویدئوها در عرصه تبلیغات، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند.به ویژه اینکه در این جریان کارگردان هوشمندی چون نرگس آبیار، و تهیه‌کننده‌اش محمد حسین قاسمی رگ خواب مخاطب و سلیقه موسیقایی او در ترکیب با نماهای سینمایی را به خوبی شناخته و تلاش کرده‌اند با ساخت موزیک ویدئویی کاملاً مستقل از اثر، اما کماکان در خدمتِ آن، فضای تبلیغاتی فیلم خود را صورتی متفاوت ببخشند.

رویکرد غالب در این فضا طی سال‌های گذشته در اغلب موارد محدود به تولید یک تک آهنگ روی تصاویر منتخب فیلم سینمایی موردنظر بود و در ساده‌ترین شکل ممکن تلاش می‌شد تا به جذابیت‌های تبلیغاتی یک اثر سینمایی بیفزاید؛ این فرآیند آسیب‌هایی را هم به همراه داشت و در مواردی حتی فعالان اقتصادی حوزه موسیقی را نسبت به برخی بهره‌گیری‌ها و تبادلات مالی سینمایی‌ها از طریق برندهای بازار موسیقی، حساس کرد.

حواشی این حوزه طی سال‌های اخیر برخی از تهیه‌کنندگان و خوانندگان موسیقی را در چالشی با اصحاب سینما قرار داد که برخی تبادلات اقتصادی پنهان و مافیاگونه مهمترین دستاورد این چالش‌ها بوده است. حاشیه‌هایی که نه تنها کمرنگ نشده، بلکه آنچنان ادامه یافته که امروز لزوم مراودات صنفی دو حوزه سینما و موسیقی را در برخی از موارد، پررنگ‌تر از اهمیت همکاری‌های صرف برای تولید موزیک‌ویدئوهای تبلیغاتی عیان کرده است.

به هر ترتیب تجربه ساخت موزیک ویدئو «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار با خوانندگی محسن چاوشی که در قالب یک اثر مستقل تبلیغاتی منتشر شده است، می‌تواند نقطه اوجی برای این رویکرد و جریان تازه در حوزه تبلیغات سینمای ایران محسوب شود؛ اتفاقی که پیش از این هم نمونه‌های موفقی از آن را برای دیگر تولیدات سینمای ایران شاهد بوده‌ایم.

موزیک‌ویدئوی آثاری چون «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی با صدای امیرعباس گلاب، «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند با صدای روزبه بمانی، «۲۱ روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان با صدای مهدی یراحی، «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی با صدای رضا صادقی، «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله با صدای همایون شجریان، «چند مترمکعب عشق» به کارگردانی برادران محمودی با صدای بنیامین بهادری، «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی با صدای محمد معتمدی و «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده با صدای سینا سرلک نمونه‌های قابل تاملی برای این نگاه مستقل به ظرفیت موسیقی از سوی دست‌اندرکاران حوزه سینما محسوب می‌شوند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.