بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 185962 | تاریخ : ۱۳۹۸/۲/۱ - 18:45
مردم؛ متضرر اصلی مدیریت پوپولیستی در حوزه سوخت
بررسی سهمیه‌بندی بنزین در گفت‌وگو با حسن مرادی

مردم؛ متضرر اصلی مدیریت پوپولیستی در حوزه سوخت

آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- حامل های انرژی از جمله عناصر تعیین کننده در اقتصاد ایران هستند که هرگونه تغییر قیمتی در آن ها نهایتاً بدون تاثیر در سایر حوزه ها نخواهد بود. افزایش قیمت همه کالاها به دنبال بالا رفتن قیمت بنزین را می توان گواه این مدعا دانست، اما چند سالی است که عدم افزایش قیمت بنزین موجب شده تا به گفته برخی کارشناسان، انگیزه برای خروج غیررسمی و قاچاق حامل های انرژی از مرزهای کشور بیشتر شود. نکته مهمی که باید در این میان موردتوجه قرار گیرد این است که هرگونه تغییر به نام اصلاح قیمت در حوزه های مهم همچون سوخت های موردنیاز مردم باید کارشناسی شده و در قالب طرح های پخته و سنجیده طراحی و عملیاتی شود تا به بحران تازه در اقتصاد بیمار ایران منجر نشود.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر حسن مرادی، استاد دانشگاه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و همچنین تحلیلگر حوزه انرژی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بحث سهمیه بندی بنزین مجدد مطرح شده است و برخی اعتقاد دارند که تغییر نرخ بنزین موجب فشار زیاد به مردم می شود و بعید است که این طرح اجرایی شود. شما در این خصوص چه اعتقادی دارید؟ فکر می کنید بنزین سهمیه بندی شود و افزایش قیمت را تجربه کنیم؟

به نظر من شرایط کنونی بدترین زمان برای تصمیم گیری در خصوص سهمیه بندی بنزین است؛ چراکه به دلیل کم‌کاری برخی از ارگان‌های نظارتی و متأسفانه برخی از نهادهای اجرایی و دولتی، گرانی همچون شلاقی بر گردن مردم سنگینی می کند که نتیجه بی درایتی مسؤولان است. اصولاً بنزین باید بعد از دولت نهم که طرح معروف یارانه های نقدی را بنیاد نهاد به صورت پلکانی افزایش قیمت را به طور سالانه به طور جزئی تجربه می‌کرد؛ افزایشی که در مجلس ششم نیز تصویب شده بود و به موجب آن مصوبه قرار بود که به طور سالیانه 20 درصد به قیمت حامل های انرژی افزوده شود، اما متأسفانه مجلس هفتم به بهانه تثبیت قیمت ها، اقدام به ایجاد طرح ناپخته ای کرد که بیشتر جنبه پوپولیستی داشت و با هدف جلب آرای مردم صورت گرفت و در مجموع برای کشور خسارت های بسیاری به دنبال داشت. نتیجه تثبیت قیمت حامل های انرژی این شد که سال های بسیاری قیمت بنزین ثابت ماند و میلیاردها دلار سوخت از مرزهای کشور از طریق قاچاق از کشور خارج شد تا این که در دولت نهم، طرح هدفمندی یارانه ها تصویب شد و قیمت ها به حدود فوب خلیج فارس نزدیک شد، اما قرار بود این نیز تداوم یابد و به صورت تدریجی افزایش یابد که متأسفانه دچار وقفه شد و تصمیمات پوپولیستی و درواقع عوام فریبانه موجب شد که این طرح در مجلس و دولت با مخالفت مواجه شود و آماج تاراج بیت المال از مرزهای کشور قرار گیرد. از هر نقطه مرزی کشور اگر بررسی کنیم خواهیم دید که سرمایه ملی ما به سمت کشورهای همسایه سرازیر شده است.

 

* شما چه راهکارهایی برای جلوگیری از تداوم چنین رویه ای که به زیان اقتصاد کشور است، پیشنهاد می کنید؟

پیشنهاد من این است که سهمیه ای برای اتومبیل ها در نظر گرفته شود و مازاد آن با قیمت متعارفی عرضه شود و کسانی که مصرف بیشتری دارند نیز پول اضافه تری بپردازند. راه دیگر این است که در مرزهای کشورمان تانکرهای سیار بسیاری داشته باشیم و این تانکرها بنزین را با نرخ مصوب و فوب خلیج فارس در شهرهای مرزی کشورهای همسایه به فروش برسانند. از این طریق می توان تا حد زیادی از قاچاق جلوگیری کرد و اجازه داد که مرزنشینان نیز منتفع شوند و هم این که برای کشور درآمدزایی کنیم.

 

* با توجه به این که برخی مسؤولان تأکید دارند علت اصلی حجم بالای قاچاق سوخت در مرزهای ایران قیمت پایین سوخت ها به‌ویژه بنزین در داخل است، به نظر شما سهمیه بندی و افزایش قیمت موجب کاهش مصرف در داخل و پایین آمدن میزان قاچاق می شود؟

در شرایط کنونی برای کسی که ماشین 500 میلیونی سوار می شود هزینه کردن 50 هزار تومان برای پُر شدن یک باک بنزین رقم بسیار ناچیزی است؛ از این رو می توان گفت که برای اتومبیل های مختلف سهمیه های متفاوت بنزین و حامل های سوخت باید تعیین کرد تا به این ترتیب اقدامی در راستای جلوگیری از روند تاراج بیت‌المال اتخاذ کرد تا از محل آن بتوانیم مشکلات مردم نقاط محروم و دورافتاده را ساماندهی کنیم.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.