تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/05/28
شماره 1330 - تاریخ 1398/05/28
آخرین اخبار
روحانی: با تضعیف دولت کسی تقویت نمی‌شود
روحانی: آبراه‌های بین المللی برای همه باید امن باشد
محسنی اژه‌ای: باید از امروز به فکر پرونده خودمان باشیم
شمخانی: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست، وادار کردن ما به تسلیم است
تاکید رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت برجام
نصب "راهبند الکترونیک" در خطوط ویژه پایتخت
دریافت شهریه با ترفندی بنام «مدرسه الکترونیکی»
عدم شفافیت قانون بکارگیری سلاح در ماموریت‌های محیط بانان
مجوز تاسیس داروخانه به دیپلمه‌ها و بالاتر به شرطِ...
عارف: آیه یاس خواندن و منفعل بودن چاره کار نیست
ظریف: در مقابل اقدامات خصمانه خویشتن‌داری نمی‌کنیم
مطهری: پیشنهاد ظریف برای مذاکره با عربستان درست و هوشمندانه است
تحقق وعده های وزیر راه و شهرسازی برای ارتقای حوزه ایمنی و حمل ونقل جاده ای استان کهیگلویه و بویراحمد
عرب: از استعفایم بی خبر هستم
ایجاد بیش از ۱۷۰ هزار شغل تا پایان امسال در کشور
کالدرون با پیروزی شروع کرد
دبیر: وضعیت فدراسیون کشتی قرمز است/ گفته بودند ۵ میلیارد بدهی داریم نه ۵۰ میلیارد!
تماشاگران محترم، لطفا سر جای خود بنشینید!
گام بزرگ بانک مسکن برای فروش اموال و املاک مازاد/انحلال ۲۱ شعبه ناکارآمد
تاج: در بازی‌های ملی در "آزادی" پذیرای بانوان خواهیم بود
بانک صادرات ایران سفارش و خرید آنلاین محصولات داروپخش را تسهیل کرد
سود سهام شرکت «نفت بهران» در شعب بانک صادرات ایران پرداخت می‌شود
افزایش سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به ۲۵۰۰ میليارد تومان
بازدید مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران از چهارمین نمايشگاه توانمندي هاي روستاييان وعشاير
ابلاغ طرح بخشودگی جرایم تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران
قیمت گذاری دستوری کالاها بهترین خبر برای واسطه هاست
کمبود و گرانی دو معضل بازار لوازم خانگی
مشارکت بانک ایران زمین در طرح "تا مهر با همدلی" کمیته امداد امام (ره)
مدیریت مصرف اینترنت با بسته های جدید اینترنت آسیاتک
اکران فیلم‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان
نقش بانک شهردر فروش اوراق مشارکت خط ۲ مترو کلانشهر شیراز
پرداخت هفت هزار فقره تسهیلات خرید دین در بانک ملی ایران
خرید دو هزار میلیارد ریال کالای بادوام داخلی با تسهیلات بانک ملی
پاسارگاد:برای افزایش امنیت پرداخت‌ها رمز پویا پرداخت کنید
اعلام آمادگی بانک ملت برای حمایت از شرکت های لبنی کشور
تجلیل از تلاش های بانک ملت در مسیر احداث بیمارستان یون درمانی
کارنامه بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری
معامله برد – برد دولت با مولدسازی دارایی‌ها
امضاء توافق نامه خرید یک رام قطار و ۲۰ دستگاه اتوبوس در منطقه ۲ پایتخت
7500 متر از باغات شهرداری منطقه 5 رفع تصرف شد
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران معارفه شد
تاپیکو امسال 2.7 برابر بیشتر از سال گذشته سود تقسیم کرد
تجربه بهبودیافته در استفاده از مولتی مدیا
در نمایشگاه IFA 2019، LG THINQ به همراه گجت کاربردی آمازون، آسایش و راحتی در خانه را به سطح جدیدی می‌رساند
نگاهی به 5 پیشرفت مهم در گلکسی نوت 10 سامسونگ
با فلیپ 2019 سامسونگ جلسات کاری را به هوشمندترین شکل ممکن برگزار کنیم
همکاری LG SIGNATURE، استودیو فوکساس (FUKSAS)در نمایشگاه IFA 2019
پاسخ شرکت بازرگانی پتروشیمی به نامه زاکانی​
هدایای اینترنتی همراه اول در «دوشنبه سوری» مردادماه
خرید حمایتی گوجه فرنگی با نرخ مصوب آغازشد
کد خبر: 185916 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۳۰ - 13:01
نفوذ پیامک‌های تبلیغاتی به سیستم هشدار در بحران!

نفوذ پیامک‌های تبلیغاتی به سیستم هشدار در بحران!

در حالی که استفاده از سرویس ارسال پیامک اضطراری تنها برای شرایط بحرانی طراحی شده است، ظاهرا برخی از اپراتورها تخلف کرده و مسیر ارسال پیامک‌های تبلیغاتی را از این سرویس باز کرده بودند.

نوآوران آنلاین- پس از اعتراض نسبت به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انبوه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شش شرکت را که اجازه دارند، در این حوزه فعالیت کنند، توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، به اپراتورها معرفی کرد و محتوای پیامک‌های ارسال‌شده هم حائز صلاحیت شناخته شد و پس از آن، اپراتورها اجازه یافتند زیرساخت‌های خود برای انتشار پیامک‌های انبوه را صرفاً در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند.

اما با محدود شدن ارسال پیامک توسط سرشماره‌های تبلیغاتی و مسدود شدن بسیاری از آن‌ها توسط کاربرانی که مایل به دریافت نبودند، برخی از کسب‌وکارها به سرشماره‌های شخصی روی آوردند و این موضوع موجب شد ارسال پیامک‌های مزاحم از سرشماره‌های محدود به شماره‌های شخصی نامحدودی برسد که رگولاتوری تنها راه جلوگیری از آن‌ها را تاکنون ارسال این شماره‌ها به سامانه ۱۹۵ دانسته است. اگر چه گستردگی شماره‌های شخصی به‌اندازه‌ای است که تا امروز هم با مسدود شدن بیش از ۱۰۰ هزار شماره، هنوز ارسال پیامک‌های مزاحم به صفر نرسیده است.

راه‌اندازی سرویس هشدار برای شرایط بحرانی

از طرفی، پس از بروز سیل همزمان با آغاز سال ۱۳۹۷ و پیامک‌هایی که از طرف ستاد بحران ارسال شد، این خواسته مطرح شد که به جای ارسال پیامک، از سیستم ارسال پیامک اضطراری برای اطلاع‌رسانی و جلوگیری از آسیب‌های بیش‌تر هنگام وقوع بلایای طبیعی استفاده شود. این موضوع هم سبب شد سرویس هشدار شرایط بحرانی توسط اپراتورها آغاز به کار کند تا پیش از وقوع بلاهای طبیعی، مردم از طریق تلفن‌همراه خود آگاه شوند.

با وجود این، اخیراً اخباری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر این‌که برخی از مشترکان اپراتورها همراه، روی صفحه گوشی خود، تبلیغاتی از این سیستم ارسال‌کننده پیام ضروری دریافت کرده‌اند که باید صرفاً در شرایط بحرانی از آن استفاده می‌شده است. این موضوع کاربران را بر آن داشت تا از وزیر ارتباطات بخواهند مساله را پیگیری کند که البته وزیر ارتباطات هم در پاسخ، تخلف صورت‌گرفته را تأیید کرد.

البته اپراتور متخلف، در جوابیه‌ای، پذیرفت که این خطا توسط یکی از شرکت‌هایی که با این اپراتور همکاری می‌کند، ارسال شده و اعلام کرد که با این شرکت برخورد می‌کند. هرچند باز هم این پرسش مطرح شد که چرا اپراتورها شخصاً زیر بار مسئولیت اینگونه مسائل نمی‌روند؟ اما از طرفی برخی معتقدند اپراتورها زیرساخت‌های ارتباطی را فراهم می‌کنند و بهره‌گیری از آن‌ها با نظرات متولیان قانونی برای شرکت‌ها و حتی افراد قابل استفاده است و بهره‌گیری هر مشترک حقیقی یا حقوقی دلیل بر متهم بودن شرکت ارائه‌دهنده زیرساخت‌ها نیست.

اپراتورها اشرافی به محتوای پیامک‌ها ندارند

در این راستا، مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که برخی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دایر بر این است که ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باید مدیریت شود، گفت: اپراتورها در چرخه ارسال پیامک قرار می‌گیرند. آن‌ها از طرفی باید مطابق مصوبات کمیسیون از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی جلوگیری کنند و از طرف دیگر با توجه به موضوع حریم خصوصی، اشرافی به محتوا ندارند و نمی‌توانند محتوا را پیش از این‌که ارسال شود، بررسی کنند و اشرافی به این موضوع داشته باشند که محتوا تبلیغاتی است.

وی ادامه داد: اما باید سازوکاری داشت که در حین یا پس از آن، بتوانند این موضوع را مدیریت کنند که اگر پیامک تبلیغاتی به مشترکی که قبلاً دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را لغو کرده بوده ارسال شود، با پنل‌داری که این ارسال پیامک را داشته، مطابق قراردادی که دارند برخورد و از وقوع مجدد آن خودداری کنند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در پاسخ به این‌که چگونه از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی جلوگیری می‌شود، گفت: این موضوع توسط سامانه *۸۰۰# یا در پنل‌های اپراتورها مدیریت می‌شود و مشترکین می‌توانند تعیین کنند که برایشان چه نوع پیامکی ارسال شود و یا این‌که اصلاً پیامکی دریافت نکنند و کلاً مسدودش کنند. این مدیریت پیش از ارسال پیامک است.

با ارسال‌کنندگان متخلف برخورد می‌کنیم

حقی ادامه داد: اگر پیامک تبلیغاتی توسط سرشماره‌های هویت‌دار و شناسنامه‌دار به کسانی ارسال شود که دریافت پیامک به سمت خودشان را بستند، حتماً تخلف است و ما با این موضوع به لحاظ پروانه‌ای و هر آنچه که به صورت قانون آمده، برخورد و جریمه می‌کنیم. البته این مانع از این نمی‌شود که مشترکان خودشان علیه این سرشماره‌ها شکایت کنند.

وی درباره‌ی نحوه‌ی جریمه‌ی اپراتورهای متخلف بیان کرد: این یک سلسله است که مسؤولیت دست به دست انتقال پیدا می‌کند. ما اپراتور را مطابق مصوبات کمیسیون و آنچه که در پروانه به عنوان جریمه در پروانه‌هایشان در نظر گرفته شده، جریمه می‌کنیم و اپراتور هم آن شرکت و ارسال‌کننده را با نسبتی که در قرارداد داشته، جریمه می‌کند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در ادامه با بیان این‌که اپراتور متخلف جریمه‌ی نقدی شده است، اظهار کرد: ما به اپراتور تذکر دادیم و برخورد کردیم و اپراتور هم با شرکتی که این پیامک را ارسال کرده، برخورد و دسترسی‌اش را قطع کرد و همچنین تضمین داده که از این پس این موضوع تکرار نشود.

با وجود این و اگرچه رگولاتوری اظهار می‌کند به اپراتور متخلف تذکر داده و تضمین گرفته که این موضوع دیگر تکرار نشود، به نظر می‌رسد مسیر ارسال پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی که بارها به دلیل مسدود شدن سرشماره‌های تبلیغاتی و شخصی بسته شده، این بار از طریق سیستم ارسال پیامک اضطراری باز شده تا گوی مسؤولیت بار دیگر از زمین اپراتورها خارج شود؛ موضوعی که شاید رضایت کسب‌وکارها و اپراتورها را در پی داشته باشد اما چندان مطبوع کاربرانی که از هر راهی برای دریافت نکردن پیامک‌های مزاحم تلاش می‌کنند، نیست.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.