تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/03/04
شماره 1273 - تاریخ 1398/03/04
آخرین اخبار
پیش بینی افزایش 10 درصدی قیمت برنج وارداتی
راه‌حل تنش‌های میان ایران و آمریکا، «دیپلماسی» است
لاریجانی: صدا و سیما از طرح مسائل اختلافی بین مذاهب پرهیز کند
محکومیت اقدام فرانسه در استرداد مهندس ایرانی به آمریکا
مردم کالای گران نخرند
ائتلاف کلی منتفی است اما باب گفت‌وگو باز است
قیمت‌های سرسام آور لاستیک کامیون‌ها در بازار آزاد!
واکنش پوند به استعفای نخست وزیر انگلیس
ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی لغو شد
چرا باید به تماس پمپئو که لحن توهین‌آمیزی دارد پاسخ دهم؟
تعیین دستوری اجاره بها جواب نمی‌دهد
هشدار مقام‌های آمریکایی به ترامپ در مورد افزایش تنش با ایران
باید برای آرام کردن اوضاع منطقه تلاش کنیم
امکان انتخاب و خرید خطوط تلفن رند آسیاتک فراهم شد
ضرورت هدایت سیل نقدینگی به سمت بازارهای مالی
رشد ۶۰ میلیونی جمعیت در ۶۰ سال
در آینده جدی‌تر به بازیگری خواهم پرداخت
مافیا نداریم اما انحصار و خودی و غیرخودی داریم
توقف «از یادها رفته»/ پخش دوباره سریال «نیاز» در شب‌های قدر
این تاخت‌وتازها به ضرر سینماست
ایجاد هفت موزه جدید در گیلان/لزوم بازنگری در قوانین میراثی بندر انزلی
دومین جایزه رسمی کن۲۰۱۹ اهدا شد/نماینده برزیل برگزیده «نوعی نگاه»
تکرار فرصت‌سوزی«نوروز» در«فطر»/فیلم‌هایی که اشتباهی اکران می‌شوند
هشدار نسبت به اپیدمی دوباره ایدز میان معتادان
لغو کلیه امتحانات مدارس در فردای شب‌های قدر
داروهای اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی چه عوارضی دارند؟
میزان فشارخون طبیعی چقدر است؟
اعلام شهریه مدارس غیردولتی شهر تهران؛ ۱۵ میلیون تومان بالاترین نرخ شهریه
دو عارضه مهم کمبود «یُد» / علایم کم‌کاری و پرکاری تیروئید
تاکید بر حمایت از اشتغالزایی با پرداخت تسهيلات قرض الحسنه
جزئیات افزایش حقوق سربازان
بازی با سپاهان اندازه دو جام می‌ارزد/ پرسپولیس قهرمان آسیا می‌شود
اسامی بازیکنان تیم ملی والیبال ایران اعلام شد
بازیکن تیم فوتبال استقلال در آستانه امضای قرارداد با الاهلی قطر
دعوت از المپین‎ها برای حضور در کمیسیون صلح و ورزش کمیته المپیک
برانکو آب پاکی را روی دست شاگردان خود ریخت
نتوانستیم با منصوریان توافق کنیم/ قطبی هم گزینه است
ملایی با برد حریف مغولستانی به فینال رسید
دبیر شورای عالی فضای مجازی از سداد بازدید کرد
سعید عسکری مدیرکل روابط عمومی ایرانسل شد
دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه ی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش
جدیدترین کارنامه تسهیلات پرداخت شده به طرح مسکن مهر
تغییر ساعت آغاز به کار شعب بانک اقتصادنوین به مناسب شب‌های قدر
بهره‌مندی ۲۵ هزار بنگاه اقتصادی از تسهیلات بانک ملی ایران
اعطای وام قرض‌الحسنه ازدواج از سوی بانک آینده از مرز 26/000 نفر گذشت
اشتغال‌زایی کمیته امداد با کمتر از نیم درصد از تسهیلات کل کشور
طراحی ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای جدید
بازدید مدیر منطقه‌ای بانک ایران زمین از شرکت اترک شیمی مشهد
سومین جشنواره بورس و رسانه کلید خورد
زمان انتشار سومین جلد سه‌گانه «هیلاری منتل» مشخص شد
کد خبر: 185888 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۸ - 18:15
خودروسازان قیمت تولیدات شان را به حاشیه بازار نزدیک کنند
مدیرعامل سابق سایپا در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

خودروسازان قیمت تولیدات شان را به حاشیه بازار نزدیک کنند

آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از سیاست های اشتباهی که دولت در سال گذشته انجام داد، قیمتگذاری دستوری خودرو بود. در شرایطی که خودروسازان با هزینه های بالای تولید مواجه بودند، اما دولت سعی کرد تا با بخشنامه و ابلاغیه به صورت دستوری اقدام به پایین نگه داشتن خودرو کند که نهایتاً این سیاست موفقیت آمیز نبود و منجر به این شد که قیمت ها در اواخر سال گذشته حتی به صورت ساعتی افزایش را تجربه کنند. به جای پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها در بازار خودرو باید دولت با ارائه تسهیلات و یا تامین ارز موردنیاز برای واردات برخی قطعات اولیه موردنیاز تولید خودرو اقدام به حمایت از خودروسازان و تقویت بنیه اقتصادی آن ها کنند تا این صنعت مهم در کشور ورشکسته نشود. 

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو سال جدید را با بی رمقی آغاز کرد و اخبار ضد و نقیضی درخصوص قیمت ها در این بازار مطرح می شود. به نظر شما در سال جدید بازار خودرو چه شرایطی خواهد داشت؟ آیا مثل سال گذشته شاهد افزایش ساعتی نرخ خودروها خواهیم بود؟

بی رمقی بازار خودرو طی روزهای اخیر ناشی از تعطیلات نوروز و تحت تاثیر قرار گرفتن تعطیلی بازار است. به طور معمول در ابتدای سال نیز همواره شاهد کاهش تقاضا برای خرید خودرو بوده‌ایم. به نظر من در سال جدید با توجه به تصمیماتی که برای کمک به خودروسازان و افزایش تولیدات شان اتخاذ شد پیش بینی می شود که تا حدی شرایط به نحوی بهبود یابد که میزان تولید بیش از سال گذشته اتفاق بیافتد. بخش عمده ای تولیدات خودرو در سال 98 به تعهدات قبلی تخصیص خواهد یافت، اما چون بسیاری از تعهدات قبلی قرار بود با قیمت های قبلی انجام شود به طبع تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی مواجه خواهند شد و بخشی از تولیدات شان نیز با مجوز وزارت صنعت به احتمال زیاد با قیمت بازار آزاد عرضه خواهند کرد. قیمت خودرو نیز در بازار تابعی از عرضه و تقاضا خواهد بود. زمانی که قیمت خودرو ثابت نگه داشته شود و تابع بازار نباشد با جهش کوچکی که به دلیل تقاضا در بازار اتفاق می افتد اختلاف قیمت میان کارخانه و قیمت بازار ایجاد می شود. این تفاوت قیمت که گاهی تا 50 درصد است موجب می شود که سرمایه های سرگردان و دلال ها وارد بازار شوند و به محض این که خودروساز درواقع آغاز به ثبت نام برای فروش می کند سرمایه های سرگردان برای پیش فروش می روند و این فاصله میان قیمت بازار و کارخانه عمیق تر می شود. در چنین شرایطی بهترین اقدام ممکن این است که خودروسازان مجاز باشند تا به قیمت روزی که خودرو در بازار وجود اقدام به فروش کنند. معمولاً در هنگام پیش‌فروش خودرو از یک سو صرفاً مصرف‌کنندگان واقعی وارد بازار می‌شوند و از دیگر سو نیز عده ای واسطه و سودجو به امید فروش خودرو پس از تحویل به قیمت های بسیار بالا اقدام به پیش فروش می کنند. به نظر من بهتر است که خودروسازان قیمت ها را به حاشیه بازار نزدیک کنند تا به این ترتیب سود اصلی نصیب آن ها شود نه دلالان.

 

* تصور می کنید که تقاضا نسبت به خرید خودرو در سال 98 چگونه باشد؟

به نظر من در سال 98 قیمت خودرو از حدی که سال 97 در اوج بود بیشتر شود؛ چراکه دیگر توان خرید وجود ندارد. اگر قیمت ها همچون سال قبل افزایش یابد طبیعی است که تقاضا نیز به شدت افت خواهد کرد، اما اگر شاهد ثبات و آرامش در بازار باشیم می توان گفت این بازار در شرایط رونق قرار خواهد گرفت.

 

* در برخی اخبار به نقل از دبیر انجمن خودروسازان این موضوع طرح شد که 20 هزار میلیارد تومان در سال گذشته خودروسازان زیان دیدند. اگر این روند امسال نیز تکرار شود دیگر انگیزه ای برای ادامه فعالیت خودروسازان باقی می ماند؟ در چنین شرایطی دولت چگونه می تواند به این صنعت داخلی کمک کند؟

 در سال 98 مجدد باید دولت حمایت هایی را از خودروسازان داشته باشد. در حقیقت باید دولت یارانه را برای تولید خودرو به خودروسازان بدهد تا ادامه فعالیت برای آن ها تبدیل به زیان نشود. قانوناً در هر زمینه ای که دولت وارد می شود و اقدام به قیمتگذاری می‌کند باید حتما سیاست هایی را نیز در نظر بگیرد تا مابه التفاوت قیمت فروش منهای قیمت تمام شده به اضافه سود را به خودروساز پرداخت کند؛ به این معنا که اگر خودرویی تولید می شود و دولت تعیین می کند که باید به قیمت کمتر از تولیدشده به فروش برسد باید این رقم به خودروساز در قالب یارانه پرداخت شود. خودروسازان متاسفانه طی سال های اخیر برای تامین هزینه های مالی شان اقدام به ارائه تسهیلات بانکی کردند و اکنون نیز که با مشکل نقدینگی مواجه اند هزینه های بالایی را متحمل شده اند و تبدیل به زیان شده است. به نظر من بهترین راهی که اکنون وجود دارد این است که خودروسازان در حاشیه بازار و با همان قیمت ها اقدام به فروش کنند. در حال حاضر به قدری بنیه مالی خودروسازان ضعیف شده است باید کمک های نقدی دولت را داشته باشند تا با افزایش تولید موجبات بالا رفتن تقاضا و همچنین بهبود کیفیت را فراهم کنند. حمایت های نقدی از خودروسازان باید ادامه دار باشد تا به این ترتیب در سال رونق تولید بتوانیم در راستای تحقق این مهم موفق باشیم.  

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.