بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 185606 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۳ - 15:40
چرا باید با پول نفت تئاتر تولید کرد؟
امیر دژاکام مطرح کرد:

چرا باید با پول نفت تئاتر تولید کرد؟

یک کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در حال حاضر تئاتر هنری برای تبلیغ و سرگرمی نیست، بلکه تئاتر هنری برای رسیدن به فهم مشترک و ایجاد صلح است، گفت: امروز تئاتر به نهادی برای تولید سرگرمی تبدیل شده و مدیران و مسئولان به این موضوع افتخار می‌کنند و آن را فریاد می‌زنند. مدیران تئاتر باید به این فکر کنند که مبانی فلسفی تولید تئاتر چیست و چرا باید پول نفت را برای تولید تئاتر خرج کرد؟

نوآوران آنلاین- امیر دژکام بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون درباره اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل هنرهای نمایشی، با ایسنا گفت‌وگو کرد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه "در اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل هنرهای نمایشی تمرکز بر اهمیت به تئاتر خصوصی و گروه‌هاست" افزود: اما آن چیزی که در بین اولویت‌های تعیین‌شده جایش خالی است، اتفاقی است که قرار است، بیفتد. چرا قرار است از سالن‌ها و گروه‌های تئاتری خصوصی حمایت شود؟ برای تولید تئاتر؟ مشکل بر سر این موضوع است که تئاتر برای سرگرمی تولید می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه مدیران و سیاست‌گذاران حوزه تئاتر مبانی و فلسفه تولید تئاتر را کنار گذاشته و فراموش کرده‌اند و تئوری‌های اقتصادی و استدلال‌هایی را که در حوزه اقتصاد درست است وارد حوزه هنر کرده‌اند، مشکلاتی در تولید تئاتر به وجود آمده و به سویی حرکت کرده که برای سرگرمی تولید شود.

دژکام توضیح داد: در اقتصاد ساده فعالیتی برای درآمدزایی انجام می‌شود، این اقتصاد اگر بر مبنای سرمایه‌گذاری مدرن باشد، فعالیت به هر نحوی انجام می‌شود تا به بالاترین سوددهی برسد. متأسفانه تئوری‌های اقتصاد مدرنیته با عنوان استدلال‌های درست از طرف مسئولین، مدیران و سیاست‌مداران در اکثر مواقع در حوزه هنر و تئاتر استفاده می‌شود.

به گفته او، هنر فعالیتی برای نیاز انسان به زیبایی‌خواهی است. اما زمانی که استدلال‌های حوزه اقتصاد وارد حوزه تئاتر می‌شوند، تئاتر و هنر هم به سمت فعالیت اقتصادی کشیده می‌شوند.

کارگردان نمایش «مکبث» با اشاره به اینکه "من تاکنون از مدیر یا مسئولی نشنیده یا نخوانده‌ام که فعالیت هنری به دلیل پاسخ به نیاز زیبایی‌خواهی انجام می‌شود و این فعالیت را یک فعالیت اقتصادی می‌دانند" گفت: اشکالی ندارد که یک فعالیت هنری منجر به درآمدزایی شود، اشکال اینجاست که تمام هدف یک فعالیت هنری، درآمدزایی شود. آن موقع است که هنر تئاتر به سرگرمی، شعبده بازی و … تبدیل می‌شود. در حال حاضر اکثر فعالیت‌های تئاتری تولید سرگرمی می‌کنند.

او در ادامه تاکید کرد: تئاتر یک تجربه خیالی برای ما به وجود می‌آورد، با دیدن این تجربه خیالی یک تجربه به تجربه‌هایمان زیاد می‌شود. اگر این مسیر را در حوزه‌های مختلف دنبال کنیم، به تجربه‌های مختلف دست می‌یابیم و از طریق این تجربه‌های مختلف به فهم مشترک می‌رسیم. گوهر هنر تئاتر فهم مشترک از پدیده‌هاست. رسیدن به یک فهم مشترک در جامعه منجر به صلح و آرامش و ترقی جامعه می‌شود و با تبدیل ابزار (تئاتر) رسیدن به این صلح و پیشرفت به سرگرمی، این امکان از بین می‌رود.

دژاکام تصریح کرد: در حال حاضر تئاتر دچار فراموشی و مسخ شده است. هیچ چیزی برای تئاتری‌های باقی نمانده که بتوانند از یک حمایت بهره‌مند شوند. کرایه‌های هنگفت سالن‌های نمایش به همین معناست که باید تولید سرگرمی شود. تئاتر از هویت اصلی خودش دور و دچار  یک از خود بیگانگی شده و آن را مدام فریاد می‌زند.

این بازیگر با اشاره به نقش تئاتر آزاد، گفت: تئاتر آزاد بدون هیچ ادعایی گردش مالی چند میلیاردی دارد که نه چهره معروفی در آن بازی می‌کند و نه دکور سنگینی دارد. هیچ نوع پُز روشنفکری و هنرمندی هم ندارند و خیلی راحت برای مردم سرگرمی تولید می‌کنند که این سرگرمی لازم است. اما در حال حاضر پیکر اصلی تئاتر کشور با فخرفروشی و استدلالی مبنی بر اینکه کدام انسان عاقلی کاری بدون مزد انجام می‌دهد فقط به سمت درآمدزایی می‌رود.

او افزود: من جواب این سوال را که می‌گویند "کدام انسان عاقل کاری بدون مزد می‌کند" می‌دهم، فردوسی 30 سال بدون دریافت مزدی و با فروختن زندگی‌اش شاهنامه را سرود و هنوز که هنوز است ما از این چشمه می‌نوشیم. بسیاری از انسان‌های عاقل کارهایی کرده‌اند که هیچ نفع اقتصادی برای آن‌ها نداشته است، این گروه از انسان‌ها هستند که تغییر را به وجود می‌آورند.

این بازیگر تئاتر و سینما با تاکید بر اینکه "اولویت اصلی در حال حاضر این است که تئاتر به جایگاه خودش بازگردد" ادامه داد: امروز تئاتر تبدیل به نهادی برای تولید سرگرمی شده و مدیران و مسئولان به این موضوع افتخار می‌کنند و آن را فریاد می‌زنند. مدیران تئاتر باید به این فکر کنند که مبانی فلسفی تولید تئاتر چیست و چرا باید پول نفت برای تولید تئاتر خرج کرد؟ در صورتی‌که می‌توان با آن پول مدرسه، بیمارستان یا جاده ساخت. مدیران و مسئولان باید به پاسخ این سوال‌ها برسند تا تئاتر با هدف درستی تولید شود.

او افزود: پاسخ به این سوال سخت است. باید تولید تئاتر، یک اندیشه بسازد، چراکه این اندیشه صدها مدرسه یا بیمارستان می‌سازد. شاید با بودجه تئاتر بتوان یک مدرسه ساخت اما با تربیت فکرها چند صد مدرسه ساخته شود. اگر این نهاد علمی، هنری و زیبایی‌شناسانه در جایگاه خودش قرار گیرد، تعداد پرونده‌های جنایی، اختلافات خانوادگی، سرقت‌ها و … کم می‌شود.

دژاکام در ادامه با بیان اینکه "حالا از مدیران سوالی دارد" سوال خود را این‌گونه مطرح کرد: آیا پول نفت را باید با امکانات دولتی در اختیار تهیه‌کننده خصوصی قرار دهیم؟ این کار غیرقانونی نیست؟ یا باید این بودجه و امکانات در اختیار هنر ملی قرار گیرد؟

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما یک نمایشنامه درباره کارگران ذغال‌سنگ، استادان دانشگاهی، مشکلات اجتماعی و … نداریم، چرا؟ این دردناک است. در این صورت من چه انتظاری از مدیرکل داشته باشم؟ توقع من از مدیران و سیاست‌گذاران این است که به این سوال پاسخ دهند، چرا هنر تئاتر را داریم؟ آیا می‌توانیم بودجه دولتی را صرف سرگرمی و تبلیغ کنیم؟ مگر هزار رسانه دیگر برای تبلیغ وجود ندارد؟

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.