بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/26
شماره 2469 - تاریخ 1403/02/26
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 183579 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۶ - 14:52
چه کسی برای حراجِ آن‌ها مجوز داد؟

چه کسی برای حراجِ آن‌ها مجوز داد؟

هنوز جوهر آئین‌نامه‌ی ابلاغ شده‌ی هیات دولت برای قرار گرفتن نام آثار کمتر از ۱۰۰ سال در لیست حراج‌های مختلف تهران خشک نشده، که در یک حراجی، دست‌کم ۱۷ اثر تاریخی با بیش از این قدمت فروخته شد.

نوآوران آنلاین- به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، «تبصره ۲» به ماده ۲۹ آئین نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی - تاریخی منقول مجاز موضوع تصویب نامه در تاریخ ۱۰ مرداد سال ۱۳۸۴ و اصلاح بعدی آن الحاق شد و مبنای آن، «صدور مجوز برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی، هنری و حراج و فروش آثار هنری تجسمی شامل نقاشی، ارتباط تصویری، عکاسی و مجسمه‌سازی که از زمان تولید آنها بیش از صد سال نگذشته باشد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. حکم این تبصره شامل حراج و فروش آثار و نفایس ملی نیست.» با این وجود بعد از گذشت بیش از ۱۰ روز در یک حراجی که سومین دور آن برگزار شد، آثاری که بعضاً طبق این تعریف، تاریخی محسوب می‌شدند، با محوریت «خط، خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی» در جمعه سوم اسفند عرضه شد.

در خبرهایی که از این حراجی منتشر شد، به وضوح قدمت برخی از آثار فروخته شده در حراجی، بالای ۱۰۰ سال اعلام شده‌اند؛ چه برسد به درصد نفیس بودن آن‌ها که با توجه به قیمت‌های به فروش رفته، می‌توان حدس زد چقدر ارزشمند بودند.

«اثر ملک محمد قزوینی مربوط به دوره قاجار»، «تابلوی شش قطعه‌ای مرقع میرعماد حسنی قزوینی (صفوی)»، «دو اثر از محمد حسین عماد الکتاب، خوشنویس دوره قاجار»، «صحیفه سجادیه اثری از سال ۱۰۷۱ هجری قمری»، «خط کوفی سده پنجم هجری قمری»، «اثر طلانویسی دوره قاجار»، «خط نسخ به قلم میرزا عباس‌آقا از دوره قاجار»، «اثری از ابوالحسن‌خان (غفاری) که تمثالی از حضرت علی (ع) را نیز نقش ‏کرده (قاجاری)، «حراج فرمان قاجاری (متن فرمان حقوق و مستمری میرزا سیدکاظم خوشنویس دربار ناصرالدین شاه)»، «عقدنامه قاجاری که ترکیبی از خطوط نستعلیق، نسخ و شکسته نستعلیق بود»، «فرمان قاجاری ‏دیگری- وقف‌نامه قجری - موضوع وقف در آمد حاصل از قنات وقف تهیه روغن چراغ‌های حرم امام هشتم (ع) -»، «یک شکسته نستعلیق و اثری دیگر از میرزا غلامرضا اصفهانی (قاجاری)»، «حسن ‏زرین قلم اثری ۱۰۸ ساله (قاجار)»، «کتیبه نویسی ۱۰ متری از دوره قاجار»، «اثر میرزا عمو تهرانی (قرن ۱۳)» آثاری بودند که در خبر منتشر شده نیز قدمت آن‌ها به وضوح نشان می‌داد که ظاهراً بیش از ۱۰۰ سال عمر داشتند.

براساس تبصره تازه تصویب شده برای ماده ۲۹، که صدور مجوز برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به برگزاری نمایشگاه‌ها، حراج‌ها و فروش آثار هنری تجسمی را که از زمان تولیدشان بیش از صد سال نگذشته باشد را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته است، حال باید دید آیا وزارت ارشاد این آثار را نیز براساس قدمت و نفیس بودن‌شان بررسی و داوری کرده بود؟

آن هم با توجه به این‌که محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعد از تصویب این تبصره اعتماد این سازمان به وزارت ارشاد را مطرح کرده و پای میراث فرهنگی را از حراجی‌ها بُرید.

از سوی دیگر با توجه به صحبت‌های وی مبنی بر این‌که «ممکن است یک اثر ده ساله داشته باشیم و یک شخص هنرمند آن را تولید کند، براساس معیارهای مشخص می‌توان آن را "نفیس ملی" نامید که نباید در لیست حراج باشد»، آیا می‌توان قرآنی که هفت میلیارد تومان به فروش رفته را جزو آثار نفیس برشمرد؟

با وجود همه‌ی این اتفاقات می‌توان این پرسش را مطرح کرد؛ زمانی که قانون ایران می‌تواند در وقت اعلام اسامی آثار تاریخی ایرانی قرار گرفته در لیست حراج کشوری دیگر، اثر ارزشمند و نفیس خود را از لیست حراج خارج کرده و آن را به کشور برگرداند، آیا امکان جلوگیری حرا ج چنین آثاری در داخل کشور هم وجود دارد؟

از سوی دیگر، آیا به خریداران چنین آثار تاریخی نیز این هشدار داده شده است که این آثار نباید به خارج از کشور منتقل شوند؟ علیرضا سمیع‌آذر، مدیر یک حراجی دیگر، مدعی است: «مسئولیت اثر با مالک اثر است و ما نمی‌توانیم در این موضوع مداخله کنیم. نه ما بلکه هیچ حراج‌گزار و گالری‌داری نمی‌تواند مسئولیت اثری را بعد از فروش به عهده بگیرد. اثر پس از فروش در تملک خریدار است و هرگونه مسئولیت قانونی و اخلاقی نگهداری آن نیز بر عهده اوست. اما اگر اثری بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد یا حتی قدمت کمتری داشته، ولی میراث فرهنگی محسوب شود، برای خروج از کشور به مجوز نیاز دارد. ما در هر حراجی اعلام می‌کنیم که این دسته از آثار برای خروج از کشور به مجوز سازمان میراث فرهنگی نیاز دارند. این مجوز نیز برای مواردی همچون ارائه در نمایشگاه‌های خارجی صادر می‌شود و این‌گونه نیست که اصلاً امکان خروج این آثار وجود نداشته باشد. همچنین مسئولیت خروج آثار از مرزها نیز برعهده مسؤولان مربوطه در فرودگاه‌ها و مرزها است که از خروج آثار قدیمی جلوگیری و حتماً مجوز خروج آن را مطالبه می‌کنند.»

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.