نوآوران آنلاین- کارشناسان معتقدند که گره کور معضل آلودگی هوا، آلودگی بصری، آلودگی صوتی که رفع آن به عنوان اصلیترین مطالبه مردم نیز هست، با TOD امکان پذیر است و نه تنها این مشکلات رفع میشود بلکه با اجرای طرح توسعه شهر آن هم مبتنی بر حمل و نقل عمومی، افزایش ایمنی تردد عابرین، افزایش امنیت تردد، پایین آمدن هزینههای خانوار ناشی از حمل و نقل، توازن بخش به توسعههای شهری، متعادل کننده نظام کاربری، ترویج پیاده مداری و.... را نیز شاهد خواهیم بود.
با این حال برخی کارشناسان نیز معتقدند TOD در شهر شلوغ و پیچیده تهران که گسترش آن بر پایه هیچ اصولی نبوده و نیست راه گشا نیست چراکه نمیتوان شاخصههای TOD را در خیابانها و معابر شکل گرفته تهران اجرایی کرد اما دبیر کمیته TOD شورای شهر تهران نظر دیگری دارد و معتقد است نه تنها تهران برای اجرای TOD مناسب است بلکه دوای درد بافت فرسوده پایتخت که از سوی مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته نیز توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است .
افشین خضرلو اقدم در گفت وگو با ایسنا، در تشریح طرح TOD ، گفت: در آغاز دوره مدیریت جدید شهر تهران نظرسنجی از مردم پایتخت صورت گرفته که طبق آن شهروندان تهرانی دو چالش اصلی شهر تهران را ترافیک و آلودگی هوا عنوان کردند.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که معضل ترافیک را نمیتوان با راه حل های پلیسی همچون بهینه سازی و زمان بندی چراغها، افزایش سطح معابر، احداث پل و تونل، پیوسته ترافیکی طرحها و پروژه هاو… حل کرد، گفت: بر همین اساس باید به دنبال راه حل بنیادین بود که خودروها و استفاده از آن را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد و اگر توانستیم راهی بیابیم که نیاز به خودرو را از سفرهای شهری کاهش دهیم، میتوانیم ادعا کنیم که سنگ بنای تغییر در ترافیک را برداشتیم و خود به خود نیز ترافیک کاسته خواهد شد.
وی با بیان اینکه نگاهی به آمارها نشان میدهد که وضعیت استفاده از خودرو و عوارض ناشی از آن در همه وجوه زندگی مردم تاثیر دارد، گفت: در تهران روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود یعنی سالانه از جیب مردم بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و از جیب دولت بابت یارانه بنزین بیش از ۸,۰۰۰ میلیارد تومان صرف بنزین میشود، یعنی تقریباً نصف بودجه شهرداری تهران و نزدیک به ۱۰ برابر بودجه سازمان محیط زیست کشور صرف بنزین میشود این در حالی است که تهران جز ده کلاًن شهر جهان است که بیشترین اتلاف زمان در ترافیک را به شهروندانش تحمیل میکند و نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان از ارزش زمان تهرانیها در ترافیک تلف میشود و این در حالی است که سالانه نزدیک به ۴۵۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان میدهند.
وی با بیان اینکه غیر از مسئله فرهنگ و عادات اجتماعی شاهد سیاستهای غلط کاربری زمین و نقض جدی در زیرساختهای حمل و نقلی غیر خودرویی تهران هستیم که در گذر تاریخ معاصر، نه تنها توسعه نیافته است بلکه هوشمند نیز نشده است، گفت: مبارزه جدی با خودرو محوری نیاز به عزم و اراده خاص دارد و راه حل آن نیز اجرای سختگیرانه سیاستهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است که معاونت حمل و نقل و ترافیک اقدامات زیادی را در این خصوص انجام داده است و معتقدیم برای شکل دهی مدلهای حمل و نقل عمومی نیازمند تغییرات بنیادین در نوع نگرش ما به دو مفهوم شهری، "کاربری و زمین" هستیم و معتقدیم که بر اساس این طرح، قطعاً با اصلاح طرح تفصیلی بارگذاریهای شهری باید به سمت حمل و نقل عمومی سوق داده شوند و نیز معابر ما که اکنون در سیطره خودروها هستند به نفع مدهای حمل و نقلی انسان محور و مد عمومی باز طراحی شده و به عبارتی TOD را اجرایی کنیم.
خضرلو در تشریح TOD و ویژگیهای آن با بیان اینکه " تی او دی" یک مجموعه اصلاحات شهری است که سبب میشود مترو یا هر سیستم حمل و نقل عمومی یک شهر، با راندمان بیشتر به کار گرفته شود، گفت: واقعیت این است که با اجرای TOD میتوان بدون هزینهای خاص، تنها با اصلاحات زیربنایی، شهر را از خودروها پس گرفت و زمینه تقویت جامعه محلی و رونق دهی به اقتصاد شهری را فراهم کرد.
وی با بیان اینکه توسعه و تجهیز سیستم حمل و نقل به خصوص مترو در TOD لازم و ملزوم یکدیگر هستند، به گونهای که توسعه شهر حول ایستگاه یا کریدور حمل و نقل عمومی شکل میگیرد، گفت: "تی او دی" چندین شاخصه دارد که برای اجرای این طرح باید اصلاحاتی صورت گیرد که مهمترین آنها توسعه "حمل و نقل عمومی" است که البته حمل و نقلی سریع، قابل اعتماد، با کیفیت و با ظرفیت بالا منظور است که وابستگی به سیستم خودروی شخصی را کاهش دهد که بر همین اساس ایجاد و توسعه وسایل حمل و نقل انبوهبری همچون بی آر تی، ال آر تی و یا مترو، پیشنهاد میشود.
وی افزود: در این مدل باید یک سیستم کامل حمل و نقلی ایجاد شود، بگونهای که افراد در هر کجای شهر که باشند، با طی مسافت ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ متر پیاده روی میتوانند به ایستگاه حمل ونقل عمومی مناسب و پر کشش دسترسی یابند که خوشبختانه اکثر نقاط تهران از زیر ساخت مناسب حمل ونقل برخوردار است.
وی ادامه داد: دور هر ایستگاه مترو و … پر کشش یک دایره به شعاع ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متر ایجاد میکنیم که به آن زون TOD میگویند که در مرکز این زون، دایره به شعاع ۲۰۰ الی ۳۰۰ مترو ایجاد میشود که به آن هسته مرکزی زون گفته میشود که مترو یا وسایل حمل و نقل عمومی پر کشش در داخل آن قرار دارد، پیشبینی میشود، خوشبختانه با احتساب ایستگاههای مترویی که هنوز فعالیت خود را آغاز نکردند، میتوان گفت که تهران ۲۷۰ زون "تی او دی" دارد.