بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 182704 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ - 15:26
فقط هنرپیشه را هنرمند می‌دانستند!
آسیب‌شناسی جشنواره تجسمی فجر ـ عباس مجیدی

فقط هنرپیشه را هنرمند می‌دانستند!

یک هنرمند مجسمه‌ساز می‌گوید: «زمانی انتظارات ما درباره موفقیت و کاربردی بودن جشنواره تجسمی فجر محقق می‌شود که فضا را باز بگذاریم و اجازه دهیم که هنرمند آزادانه بتواند ایده‌های خود را پیاده کنند؛ در واقع جشنواره باید مقداری درباره قوانین و اصول خود کوتاه بیاید تا هنرمندان میل بیشتری برای حضور در جشنواره را داشته باشند.»

نوآوران آنلاین- رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران نظر او را درباره جایگاه جشنواره تجسمی فجر در بین هنرمندان و پیشنهادهایش برای حل مشکلات احتمالی این رویداد هنری جویا شده است.

مجیدی می‌گوید: با آغاز شکل‌گیری جشنواره‌ای به نام فجر، توجه خیلی کمی از طرف دولت نسبت به هنرهای تجسمی می‌شد؛ چراکه دولت هنر را تنها در سینما می‌دید آن هم نه با تاکید بر نویسنده و کارگردان بلکه تنها هنرپیشه برایش ملاک بود. ولی شاید آنچه که باعث شد هنرهای تجسمی در دوره‌ای وارد جشنواره فجر شود و مقبولیت ایجاد کند به خاطر توجه بعضی از هنرمندان و انجمن‌ها به این مسئله بود.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر جشنواره تجسمی فجر هم همچون تمامی جشنواره‌ها به جهت خصلت ذاتی جشنواره‌ها تا حدودی فرمایشی است و این غیرطبیعی نیست ولی انجمن‌های هنری به صورت مستقل به خصوص در حوزه تجسمی مسیرهای مشخصی دارند و بینال‌هایی (دو سالانه) را برگزار می‌کنند. از آنجایی که بینال‌ها مستقل‌تر عمل کرده‌اند پس طبیعی است که شاهد آثار جدی‌تر و با کیفیت‌تری بوده‌ایم و هنرمندان استقبال بیشتری می‌کرده‌اند.

حتی دوسالانه ونیز هم افکار خود را دارد

او بیان می‌کند که در همه جشنواره‌ها حتی در دوسالانه ونیز نیز نگاه و افکاری خاص وجود دارد و نمی‌توان گفت که این امر تنها مختص به جشنواره تجسمی فجر است؛ چراکه هنرمند می‌خواهد با حضور در آن فضا خود را محک بزند ولی اگر دید و نگاه آن فضا خیلی حاکم باشد، طبیعی است که هنرمند نتواند ایده خود را متناسب با آن پیاده کند.

رئیس انجمن مجسمه‌سازان همچنین می‌گوید که امسال توجه بیشتری نسبت به جشنواره تجسمی صورت گرفته و جشنواره دستاوردهای بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

او در همین راستا تصریح می‌کند: امسال ورود نگره گالری‌ها در جشنواره فجر باعث شد مقداری توجهات نسبت به آن افزایش یابد و ثابت شود که آثار خوب در جشنواره تجسمی فجر هم می‌تواند حضور داشته باشد. ولی با این‌حال دلایلی که ذکر کردم همیشه باعث می‌شود هنرمندان سرشناس تجسمی واکنش خوبی نسبت به جشنواره نداشته باشند و در آن حضور نیابند و بیشتر شاهد آثار دانشجویان و یا افرادی باشیم که بیشتر به دنبال تجربه هستند.

مجیدی همچنین درباره آثار دانشجویی که در جشنواره فجر حضور می‌یابند، می‌گوید: همیشه در میان دانشجویان دانشگاه‌ها ایده‌های خلاق وجود دارد ولی این ایده‌ها هنوز به پختگی نرسیده است؛ چراکه بیشتر دانشجویان هنوز تجربه کافی ندارند و در آن سطحی نیستند که بتوانند کار حرفه‌ای ارائه دهند؛ زیرا اثری حرفه‌ای است که هنرمند ضمن بیان ایده و سواد بصری بالا، تجربه زیادی در حوزه کاری خود داشته باشد. ولی با این حال در این دوره از جشنواره شاهد کارهای خلاق زیادی از دانشجویان هستیم.

او همچنین درباره علت موفق نبودن منتخبان جشنواره تجسمی فجر در فضای خارج از جشنواره، بیان می‌کند: زمانی که ما وارد یک جشنواره می‌شویم باید نگاه جشنواره را در نظر بگیریم. چون هر جشنواره‌ای یک سیستمی دارد و آن سیستم یک تفکر دارد که حاکم است. زمانی که یک هنرمند وارد جشنواره‌ای می‌شود آن تفکر را پذیرفته و حالا خود را در محک آزمایش قرار داده است که آیا در آن سیستم فکری جایی دارد یا نه؟ درواقع هنرمند با این کار اثر خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد و از طرف آن جشنواره خاص قضاوت می‌شود. پس لزوماً نمی‌توان انتظار داشت که خارج از جشنواره نیز موفق واقع شود چراکه تحت نظر و فکر آن جشنواره کار ارائه داده ولی شاید لازمه دنیای واقعی متناسب با فکر جشنواره نباشد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.