تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/05/28
شماره 1330 - تاریخ 1398/05/28
آخرین اخبار
هدایای اینترنتی همراه اول در «دوشنبه سوری» مردادماه
خرید حمایتی گوجه فرنگی با نرخ مصوب آغازشد
رسانه‌های جمعی، معمار ارتباطات انسانی
لزوم رصد پرونده های افراد کثیرالمراجعه به محاکم قضایی
ممنوعیت هرگونه پیش فروش خودرو بدون مجوز سازمان حمایت
تعیین مهلت برای ثبت حقوق کارکنان
نمایشگاه ها نباید محل فروش کالا باشد
قرارگاه رونق تولید در سطح استان‌ها فعال شود
اولویت اقتصاد حذف ۴ صفر از پول ملی نیست
راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه تورم‌زاست
احداث شهرک‌های مرزی مشترک با کشورهای همسایه
آزیتا ترکاشوند: «هیولا» واقعیت‌های جامعه را بازگو می‌کند
صالحی: افزایش غنی‌سازی از ۳۰۰ به ۳۷۰ کیلو
محسنی اژه‌ای: مردم نمی‌توانند تبعیض را تحمل کنند
دادستان تهران: پاک‌دستی و پاک‌زیستن مورد انتظار است
تاجرنیا: انتخابات پیش رو در دو قطب اصلی شکل می‌گیرد
هشدار احمد توکلی نسبت به رشد پدیده حاشیه نشینی در اطراف شهرها
رفع توقیف "گریس۱ " پیروزی دیپلماتیک برای ایران و شکستی برای انگلستان بود
عراقچی: تا زمانی که منافع‌مان تامین شود در برجام می‌مانیم
٧٠ درصد مشکلات با حضور مسؤولان در میان مردم، قابل حل است
برخورد با مسافربرهای شخصی در فرودگاه‌ها
استقرار اورژانس در ایستگاه‌های آتش‌نشانی
آتش‌سوزی در ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور از ابتدای تابستان
تشکر وزارت بهداشت از حکم دادگاه ویژه روحانیت برای دو مدعی طب اسلامی
معرفی 3000 خودروی پلاک مخدوش به پلیس در تهران
آیا رتبه‌های برتر کنکور از سربازی معاف می‌شوند؟
راهکارهای ایرانسل برای رفع مشکلات برخی مشترکان اینترنت ثابت در بعضی نقاط تهران
افزایش ٦٣ درصدی تسهیلات بانک صادرات ایران به بنگاه‌های کوچک و متوسط
تنوع در بازپرداخت وام قرض الحسنه، دریچه‌ای روشن در بازار پرتلاطم تولید
پایان مرداد، آخرین مهلت شرکت درقرعه‌کشی حساب‌های پس اندازبانک ملی
بررسی اشتغال کارگران ساختمانی نیازمند اصلاح است
حضور فعال بانک اقتصادنوين و بيمه نوين در دهمين نمايشگاه مادر، نوزاد و کودک
سي ‌و سومين مدرسه "مهر نوين" در شهرستان سروستان استان فارس احداث مي‌شود
بازدید رییس هیات مديره بانک قرض الحسنه مهر ايران از شعب استان بوشهر
تسهیلات بانک گردشگری برای ساخت جدیدترین هتل تهران
تقسیم وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی بین ۲وزارتخانه
نظام بانکی نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین می کند
ادامه مخالفت‌ها با مسکن مشارکتی
خرید و فروش رمزارز در داخل ممنوع است
نصب قیمت روی کالا و صدور فاکتور الزامی است
نوین‌سازی نظام بازرگانی و توزیع در دستور کار
تحویل ۲۰۰۰۰ خودروی دپوشده به مردم
آدبایور با قراردادی ۲ ساله به تراکتور پیوست
حمایت بانک شهر از جشنواره فیلم‌ کودکان و نوجوانان بر محور مسئولیت اجتماعی
بیانیه‌ بانک‌پاسارگاد در خصوص انتشار تحلیل‌های نادرست و ناقص از صورت‌های مالی بانک توسط برخی از رسانه‌ها
۹۵ درصد حساب‌های مشتریان حقیقی بانک ملی ایران، کد شهاب دارند
«هازارد» هنوز نیامده سه هفته خانه‌نشین شد
عرب: استعفای من پیش وزیر باز است
یکشنبه جلسه سرنوشت ساز فتحی و استراماچونی برگزار می شود
حضور زنان به فضای اخلاقی ورزشگاه‌ها اعتبار می‌بخشد
کد خبر: 182629 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ - 13:15
اندر باب چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل برنامه‌های سینمایی
نقد برنامه‌های سینمایی تلویزیون

اندر باب چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل برنامه‌های سینمایی

یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که مدیران و برنامه‌سازان با توجه به نوع ارتباط خود، از افرادی برای تولید برنامه‌های سینمایی استفاده می‌کنند که بیش از اینکه فرهنگی، اهل سینما و دارای شناخت کافی از سینما باشند، در چارچوب رفاقت و هم گروهی با آن‌ها قرار دارند.

نوآوران آنلاین- جبار آذین در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان مطالب بالا درباره برنامه‌های سینمایی تلویزیون که در ایام جشنواره فیلم فجر به روی آنتن می‌روند، بیان کرد: به دلیل آنچه عنوان کردم، اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون به جای اینکه سازنده باشند، ارتقای فرهنگی را ایجاد کنند، سطح دانش مخاطب را بالا ببرند و میان هنرمند، تماشاگر، مدیران و منتقدان ارتباط تعاملی برقرار کنند، به دلیل تک‌سویه بودن و یک‌جانبه‌نگری و گاه با اعمال نظرها و سلیقه‌های شخصی به جای خدمت به سینما باعث تخریب آثار سینمایی کشور و فرهنگ جامعه می‌شوند.

او ادامه داد: یکی از راه‌های اصلی، سازنده و تأثیرگذار، تعامل فرهنگی میان تلویزیون و سینما و تولید و پخش برنامه‌های مناسب فرهنگی، تخصصی و صادقانه سینمایی در تلویزیون است؛ البته سال‌هاست که تلویزیون در زمینه سینما خود را فعال نشان می‌دهد اما به‌رغم تولید چندین برنامه سینمایی در شبکه‌های مختلف تلویزیون به دلیل نحوه اداره و مدیریت شبکه‌های مختلف به شیوه سلیقه‌ای، اعمال نظر در ساخت و محتوای این برنامه‌ها متفاوت است.

این منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: در یک برنامه سینمایی تلویزیونی با مخاطب گسترده ضرورت حکم می‌کند که در درجه نخست برای بخش‌های نقد آثار سینمایی از منتقد و هنرمند و مدیری که در تولید این اثر نقش داشته‌اند، دعوت کنند. در واقع این افراد باید در یک نشست رو در رو با حفظ احترام و رعایت مسائل فرهنگی به دور از هرگونه بی‌احترامی به بررسی آثار سینمایی بپردازند. این مساله درست همان چیزی است که پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون است.

آذین با انتقاد از شیوه نقادی در برنامه‌های سینمایی تلویزیون خاطرنشان کرد: گردانندگان و مجریان بخش‌های نقد در تلویزیون به جای آنکه با صداقت و تخصص به آثار سینمایی، به ویژه آثاری که در این روزها در جشنواره به نمایش در می‌آید، بپردازند، با سلیقه خود و بدون اینکه اجازه دهند از عوامل آن فیلم در جلسه نقد حضور داشته باشند یک جانبه به قاضی می‌روند و راضی هم برمی‌گردند و این نقص این برنامه‌هاست.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: این برنامه‌ها برای اینکه تأثیرگذار باشند و صمیمیت و دوستی برای ارتقای سینمای کشور را در میان منتقدان، سینماگران و جامعه ایجاد کنند، باید نشست‌هایی صمیمانه با حضور عوامل تشکیل دهند تا برخی از فرصت طلبان اجازه سو استفاده در تولید آثار هنری و اهانت به هنر و هنرمند و حتی منتقد را پیدا نکنند. در هر حال این نقص در اغلب این برنامه‌ها وجود دارد؛ به ویژه برنامه‌هایی که متأسفانه بعضی از منتقدان و حتی مجریان آن، نقد را با هتاکی اشتباه گرفته‌اند و به جای نقد سازنده به تخریب هنر، هنرمند و سینمای کشور می‌پردازند و حتی به آبروی تلویزیون لطمه می‌زنند.

او با اشاره به وضعیت سه برنامه سینمایی تلویزیون گفت: برنامه «هفت» در یک قسمت به فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار پرداخت که در آن قسمت، سه منتقد شناخته شده حضور داشتند و برخلاف شب‌های دیگر نقد منصفانه شکل گرفت؛ چون هر سه منتقد با اصول و دانش کافی به این مقوله پرداختند اما قسمت‌های دیگر این برنامه، نقاد به جای نقد، به اهانت، تمسخر و بی‌ادبی درباره سینما و سینماگران می‌پرداخت. به نظرم این برنامه با شکل‌های ثابتی که دارد نه تنها الگوی خوبی برای این نوع برنامه سازی نیست بلکه برنامه سازان با دیدن ایرادهای آن باید درس عبرت بگیرند و از ساخت اینگونه برنامه‌ها پرهیز کنند.

آذین در پایان خاطرنشان کرد: عوامل دو برنامه «نقد سینما» و «سینماگرام» هم سعی می‌کنند با دید کارشناسانه به مسائل سینما نگاه کنند اما شاخص اصلی تولید آن‌ها این است که هیچگونه بی ادبی و بی احترامی به فرهنگ مخاطب، شعور مردم و حرمت شکنی بر هنر و هنرمندان صورت نگیرد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.