تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/12/04
شماره 1221 - تاریخ 1397/12/04
آخرین اخبار
آهنگسازی در ایران نداشته و نداریم که صاحب سبک باشد
چرا نام این سریال «ن.خ» است؟/آقاخانی توضیح داد
بیمه تامین رویه‌های گمرکی رونمایی شد
هشدار سرمربی آمیان به سامان قدوس
با همراه بانک سینا حسابدار شخصی خود باشید
خرمگاه: بازی با استقلال می‌تواند قشنگ باشد/ باید برای هر ثانیه از بازی برنامه داشته باشیم
بسکتبال ایران در چه حالتهایی به جام جهانی صعود می‌کند؟
اهدای شلوار باستانی تختی به موزه المپیک
فدراسیون جودو به دنبال مکاتبه‌کننده ناشناس!/ برکناری مدیر روابط بین‌الملل
استقبال سرمربی استقلال از لغو داربی نوروز ۹۸/ شفر: شاید اسم من را نمی‌دانستند!
تاثیر خمیردندان و دهان‌شویه‌ در بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی
تدوین راهبردهای جدی مقابله با فساد در شهرداری تهران
یک برنامه استراتژیک برای "سلامت مردان"
کاهش ناپایداری‌های جوی در تهران
محاسبه جبران خدمات معلمان باید منطقی شود
افزایش 22 درصدی اعتبارات مدیریت بحران در لایحه 98 شهرداری تهران
آغاز طرح بهسازی خیابان لاله‌زار در نوروز
سود ۳۳هزار میلیارد تومانی مدارس غیردولتی برای آموزش و پرورش
مهلت شرکت در انتخابات معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش تمدید شد
عبور سامانه بارشی ضعیف از کشور
مسمومیت با الکل جان ۵۰ نفر را در هند گرفت
چالش بودجه‌ای مدارس خارج از کشور در سال آینده
بطحائی: با اجرای رتبه‌بندی، حقوق‌ تمامی فرهنگیان دو سه برابر نمی‌شود
افزایش رقم «وام ضروری» بازنشستگان کشوری
آغاز به‌کار نمایشگاه‌های نوروزی ویژه بانوان از روزهای آتی
امکان استعلام اصالت فراورده‌های غذایی و آشامیدنی فراهم می‌شود
تشکیل باند سرقت از سوی قاتلان بخشیده شده
پیش‌بینی کاهش ۸۵ درصدی مصرف کاغذ در سازمان محیط زیست
ماده پلنگ ایرانی باغ‌ وحش تهران باردار شد
ایرانی‌ها ۴۹۰۰ ساعت بیشتر از دانش‌آموزان سایر کشورها درس می‌خوانند
پیگیری برای اعطای تسهیلات سربازی به جوانان هلال احمری
تغییر در روند جذب نیرو در شهرداری / توقف معرفی نیرو از سوی واحدها
عکسبرداری و فیلمبرداری از بیماران مجاز است؟
تاریخ عقد؛ شرط دریافت «وام ازدواج»۳۰ میلیونی / «یارانه»، جایگزین ضامن می‌شود
پرداخت غیرحضوری عوارض نوسازی/کسب‌وپیشه و بهای خدمات مدیریت #پسماند
دادگاه هلند، شرکتهای کره جنوبی را به نفع شرکت ایران محکوم کرد
ضرورت توجه به محصولات حوزه ابری در کشور/امنیت ابری اعتماد عمومی را به همراه دارد
ققنوس ملت در آستانه تولد؛ هم اندیشی مدیران ارشد بانک ملت در حوزه"بلاک چین" و"رمز ارز"
شيوه‌نامه طرح نوروزي سال 98 به ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي سراسر كشور ابلاغ شد
با مسیر جایگزین سواره پیاده راه میدان قدس- تجریش اجرا می شود
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بیان کرد: حداقل ۳۵% از کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های شهروند، ارزانتر از موارد مشابه در بازار است.
​کالاهای ایرانی را با کارت اعتباری «همیاران سپهر» بانک صادرات ایران اقساطی بخرید
بنیان بانکداری دیجیتال بر روی تجربه مشتری استوار است
گلکسی S10 جهان گوشی‎های هوشمند را یک قدم به جلو می‏برد
رونمایی سامسونگ از اولین نسل گوشی‏های تاشو
اولین باخت فولاد با قطبی بعد از ۴ هفته/ پیکان بالاخره پیروز شد
پیروزی پدیده مقابل سپیدرود/ شاگردان یحیی جای پرسپولیس را گرفتند
همه می‌خواهند فیلم ‌شان را نوروز اکران کنند
تبلیغاتی که ضدتبلیغ می‌شود!
باز پس‌گیری تهران از خودروها با «TOD»
کد خبر: 182629 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ - 13:15
اندر باب چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل برنامه‌های سینمایی
نقد برنامه‌های سینمایی تلویزیون

اندر باب چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل برنامه‌های سینمایی

یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که مدیران و برنامه‌سازان با توجه به نوع ارتباط خود، از افرادی برای تولید برنامه‌های سینمایی استفاده می‌کنند که بیش از اینکه فرهنگی، اهل سینما و دارای شناخت کافی از سینما باشند، در چارچوب رفاقت و هم گروهی با آن‌ها قرار دارند.

نوآوران آنلاین- جبار آذین در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان مطالب بالا درباره برنامه‌های سینمایی تلویزیون که در ایام جشنواره فیلم فجر به روی آنتن می‌روند، بیان کرد: به دلیل آنچه عنوان کردم، اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون به جای اینکه سازنده باشند، ارتقای فرهنگی را ایجاد کنند، سطح دانش مخاطب را بالا ببرند و میان هنرمند، تماشاگر، مدیران و منتقدان ارتباط تعاملی برقرار کنند، به دلیل تک‌سویه بودن و یک‌جانبه‌نگری و گاه با اعمال نظرها و سلیقه‌های شخصی به جای خدمت به سینما باعث تخریب آثار سینمایی کشور و فرهنگ جامعه می‌شوند.

او ادامه داد: یکی از راه‌های اصلی، سازنده و تأثیرگذار، تعامل فرهنگی میان تلویزیون و سینما و تولید و پخش برنامه‌های مناسب فرهنگی، تخصصی و صادقانه سینمایی در تلویزیون است؛ البته سال‌هاست که تلویزیون در زمینه سینما خود را فعال نشان می‌دهد اما به‌رغم تولید چندین برنامه سینمایی در شبکه‌های مختلف تلویزیون به دلیل نحوه اداره و مدیریت شبکه‌های مختلف به شیوه سلیقه‌ای، اعمال نظر در ساخت و محتوای این برنامه‌ها متفاوت است.

این منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: در یک برنامه سینمایی تلویزیونی با مخاطب گسترده ضرورت حکم می‌کند که در درجه نخست برای بخش‌های نقد آثار سینمایی از منتقد و هنرمند و مدیری که در تولید این اثر نقش داشته‌اند، دعوت کنند. در واقع این افراد باید در یک نشست رو در رو با حفظ احترام و رعایت مسائل فرهنگی به دور از هرگونه بی‌احترامی به بررسی آثار سینمایی بپردازند. این مساله درست همان چیزی است که پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون است.

آذین با انتقاد از شیوه نقادی در برنامه‌های سینمایی تلویزیون خاطرنشان کرد: گردانندگان و مجریان بخش‌های نقد در تلویزیون به جای آنکه با صداقت و تخصص به آثار سینمایی، به ویژه آثاری که در این روزها در جشنواره به نمایش در می‌آید، بپردازند، با سلیقه خود و بدون اینکه اجازه دهند از عوامل آن فیلم در جلسه نقد حضور داشته باشند یک جانبه به قاضی می‌روند و راضی هم برمی‌گردند و این نقص این برنامه‌هاست.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: این برنامه‌ها برای اینکه تأثیرگذار باشند و صمیمیت و دوستی برای ارتقای سینمای کشور را در میان منتقدان، سینماگران و جامعه ایجاد کنند، باید نشست‌هایی صمیمانه با حضور عوامل تشکیل دهند تا برخی از فرصت طلبان اجازه سو استفاده در تولید آثار هنری و اهانت به هنر و هنرمند و حتی منتقد را پیدا نکنند. در هر حال این نقص در اغلب این برنامه‌ها وجود دارد؛ به ویژه برنامه‌هایی که متأسفانه بعضی از منتقدان و حتی مجریان آن، نقد را با هتاکی اشتباه گرفته‌اند و به جای نقد سازنده به تخریب هنر، هنرمند و سینمای کشور می‌پردازند و حتی به آبروی تلویزیون لطمه می‌زنند.

او با اشاره به وضعیت سه برنامه سینمایی تلویزیون گفت: برنامه «هفت» در یک قسمت به فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار پرداخت که در آن قسمت، سه منتقد شناخته شده حضور داشتند و برخلاف شب‌های دیگر نقد منصفانه شکل گرفت؛ چون هر سه منتقد با اصول و دانش کافی به این مقوله پرداختند اما قسمت‌های دیگر این برنامه، نقاد به جای نقد، به اهانت، تمسخر و بی‌ادبی درباره سینما و سینماگران می‌پرداخت. به نظرم این برنامه با شکل‌های ثابتی که دارد نه تنها الگوی خوبی برای این نوع برنامه سازی نیست بلکه برنامه سازان با دیدن ایرادهای آن باید درس عبرت بگیرند و از ساخت اینگونه برنامه‌ها پرهیز کنند.

آذین در پایان خاطرنشان کرد: عوامل دو برنامه «نقد سینما» و «سینماگرام» هم سعی می‌کنند با دید کارشناسانه به مسائل سینما نگاه کنند اما شاخص اصلی تولید آن‌ها این است که هیچگونه بی ادبی و بی احترامی به فرهنگ مخاطب، شعور مردم و حرمت شکنی بر هنر و هنرمندان صورت نگیرد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.