تامین اجتماعی
تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/02/03
شماره 12151 - تاریخ 1398/02/03
آخرین اخبار
کارگاه‌های آموزشی موبایل سامسونگ درمرکز تجربه اندرزگو برگزار می‌شود
حضور فعال بانک صادرات ایران در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه «فاینکس ٢٠١9»
پرداخت وام قرض الحسنه کمک موثری به اقشار ضعیف جامعه است
ارایه محصولات و خدمات متمایز و ویژه ی بانک پارسیان در فاینکس 2019
اُفت قیمت خودرو بلای جان مقصرین در تصادفات
قیمت نفت با احتمال عدم تمدید معافیت‌ از تحریم ایران جهش کرد
باید از طریق گفت‌وگو، صلح برقرار شود
چرا ۴۰۰ هزار تومان برای همه کارکنان واریز نشد؟
اولویت تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه
توافق ایران و پاکستان برای ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک
ادامه واردات لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی/ لاستیک کالای اساسی است
وعده‌های گازی روی زمین ماند/ ۳میلیارد دلارسرمایه خاک می‌خورد
با تحریم‌های یک‌ جانبه آمریکا علیه ایران مخالفیم
رویداد ارائه به سرمایه‌گذار (TrigUp Day) توسط شتابدهنده تریگ‌آپ
۱۰۰ هزار میلیارد یارانه‌ پنهان در دخل و خرج دولت
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در بانک ملی
وقتی فرصت رقابت ایجاد شد، زنان جایگاه شایسته خود را بدست آوردند
نسخ قدیمی همراه بانک ملی از نیمه اردیبهشت ماه غیرفعال می‌شوند
پزشکیان: مصوبه مجلس درباره افزایش حقوق کارمندان لازم‌الاجراست
سردار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران شد
ذوالقدر: برای شنیدن صدای زنان فقط صندوق‌های رأی باقی مانده است
چرا تا ۲۰ سال آینده جنگلی در ایران نخواهیم داشت؟
دریاچه ارومیه جان دوباره گرفت
تمهیدات شهرداری برای برگزاری «نمایشگاه کتاب بدون خودرو»
ایجاد داروخانه‌های سیار در خوزستان/توزیع رایگان مواد سلولزی در مناطق سیل‌زده
سن بلوغ یک سال و نیم کاهش پیدا کرده است
ملخ مراکشی مهمان‌ناخوانده طارم
سالانه ۴۳۰ نفر به‌ دلیل هزینه‌های درمانی زیر خط فقر می‌روند
سیدجلال نقش اساسی در پرسپولیس دارد/توصیه به مدافع جنجالی سرخپوشان
ابهامات اعزام تیم ملی والیبال ایران به آمریکا/ یا همه یا هیچ‌کس!
دلیل «زوم» شدن آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ روی احسان حدادی چیست؟
احتمال نیمکت‌نشینی سه بازیکن کلیدی الهلال در بازی مقابل استقلال
کارشکنی مجدد الاهلی عربستان در بلیت فروشی بازی با پرسپولیس
گرانی نمی‌گذارد تجهیزات لازم را بخرم/ به قهرمانی آسیا امیدوارم
مرکز تازه تاسیس وزارت ورزش فقط رئیس دارد/ «اقتصاد ورزش» در خواب!
سینما ناجی یک اعدامی می‌شود؟
عواید کنسرت پازلی‌ها به سیل ‌زدگان رسید
«شجریان» به روایت هم‌محله‌ای‌ها/پاتوق خسرو آواز ایران تخریب می‌شود؟
«لابیرنت» در تدارک اکران عیدفطر / طرفدار سینمای قصه‌گو هستم
نقشم را قضاوت نمی‌کنم
«نفرین لالورونا»‌ در گیشه درخشید
منیر فرمانفرمائیان؛ زنی برای تمام فصول
اجرای برنامه های زمین پاک در سطح مناطق 22 گانه با شعار زمین پاک حفظ گونه زیستی
نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با حضور ایرانسل برگزار می‌شود
بیانات آیت ا... تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در جمع کثیری از ن روز میلاد با سعادت امام زمان (عج)
صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی، ضامن امنیت عرضه ، رونق تولید و توسعه ابزارهای نوین مالی
رونمایی کتاب «خواب خاک» در فرهنگسرای رسانه
دهقانی: کشور را نباید در انزوا قرار داد
فروکش هیجان بازار مسکن
پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان موسسات مالی غیرمجاز و شرکت بازرگانی پتروشیمی برگزار می‌شود
کد خبر: 182549 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - 14:02
نویسنده‌های ما تنبل شده‌اند
کیوان ارزاقی:

نویسنده‌های ما تنبل شده‌اند

کیوان ارزاقی با بیان این‌که توجه به اقلیم و جغرافیا در ادبیات داستانی ما کم شده است، می‌گوید: ما سال‌هاست که شهرنشین شده‌ایم؛ البته این موضوع دلیل نمی‌شود بخواهیم اقلیم‌مان را مختص به شهر و آپارتمان کنیم. به گمانم نویسنده‌های ما تنبل شده‌اند.

نوآوران آنلاین- این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم توجه به اقلیم و جغرافیا در ادبیات داستانی، اظهار کرد: یکی از فلسفه‌ها، اهمیت و رسالت ادبیات این است که ما بتوانیم تجربه‌های زیستی مختلف را در داستان بیاوریم. یکی از این موضوعات می‌تواند بحث اقلیم باشد. این موضوع چندسالی‌ست که در ادبیات داستانی ما کمرنگ شده است، دلیل آن هم این است که زندگی‌های ما مدرن و شهرنشینی شده و نویسنده‌های ما در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند. سال‌هاست نویسنده‌ای را ندیده‌ام که بخواهد کشف کند و یا این‌که بخواهد نویسنده‌ای باشد که شرایط روستایی داشته باشد.

او افزود: زمانی که بحث روستا وارد ادبیات می‌شود، ذهن‌ها ناخودآگاه به سمت محمود دولت‌آبادی می‌رود زیرا او تجربه زیستی روستایی داشته است. ما سال‌هاست که شهرنشین شده‌ایم ولی این موضوع دلیل نمی‌شود تا بخواهیم اقلیم‌مان را مختص به شهر و آپارتمان بکنیم. وقتی از مشکل صحبت می‌کنیم باید مجموعه عوامل را درنظر بگیریم.

ارزاقی با تأکید بر این‌که نویسنده‌ها تنبل شده‌اند، بیان کرد: ما می‌توانیم با بررسی و تحقیق، خودمان را در موقعیت روستایی قرار بدهیم و داستان خوب در حال و هوای روستا بنویسیم؛ مدت‌هاست که داستانی در چنین فضایی نخوانده‌ام. البته به واسطه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نویسنده‌ها هم انگیزه ندارند؛ مثلاً اگر بحث مالی را بخواهیم در نظر بگیریم، درآمد نویسنده‌ها از کتاب آن‌قدری نیست که بخواهند وقت بگذارند و خود را درگیر اقلیم‌های مختلف بکنند. این اقلیم‌ها مختلف می‌تواند موقعیت یک روستا باشد و یا موقعیت زندگی در اروپا و آفریقا. مجموعه این عوامل باعث شده تا داستان‌های ما شبیه به هم، شهری و آپارتمانی شود.

نویسنده رمان «شورآب» سپس با بیان این‌که ایرادی ندارد داستان ما داستان آپارتمانی شود، خاطرنشان کرد: زمانی که اسم داستان آپارتمانی می‌آید، انگار بار منفی به داستان می‌دهد، در حالی که این‌گونه نیست. داستان آپارتمانی هم می‌تواند داستان خوبی باشد زیرا این موضوع با زندگی‌های ما عجین شده است. صحبت سر این است که داستان‌های آپارتمانی شبیه به هم شده است. داستان آپارتمانی که خوب باشد و در ذهن‌مان بماند، کمتر دیده‌ام. این‌که داستانی داستان آپارتمانی باشد ایرادی ندارد.

ارزاقی همچنین اظهار کرد: نویسنده‌ها باید خودشان به ضرورت نوشتن از اقلیم پی ببرند؛ نمی‌توان به آن‌ها گفت از اقلیم بنویسند. نویسنده ایرانی هنوز این ضرورت را حس نکرده است. از طرف دیگر این پرسش مطرح می‌شود که اگر نویسنده قصه‌ای بنویسد که فضای شهری و آپارتمانی نداشته باشد، مردم استقبالی می‌کنند؟ این مسئله وجود دارد. اگر نویسنده سراغ اقلیم متفاوت برود، شاید از طرف مخاطب بازخورد خوبی نبیند.

نویسنده رمان‌های «سرزمین نوچ» و «زندگی منفی یک» درباره نقش اقلیم در معرفی ادبیات ایران به کشورهای دیگر نیز گفت: اگر ادبیات ما در سطح جهان معرفی نشده، نتیجه عوامل بسیاری است، ولی قاعدتاً این موضوع می‌تواند عامل مهمی باشد. ما می‌توانیم با ادبیات‌مان چهره درست و واقعی کشورمان را ارائه بدهیم. زیاد می‌شنویم هر توریستی که به ایران می‌آید می‌گوید چنین تصویری از ایران نداشتم، فکر نمی‌کردم تهران این‌قدر لوکس و مدرن باشد، یا فکر نمی‌کردم اصفهان شهری با این مشخصات باشد. هرکدام از توریست‌ها که می‌آیند اگر عاشق ایران نشوند به نوعی از این کشور خوش‌شان می‌آید، زیرا به خاطر مسائل سیاسی چهره خوبی از ایران ارائه نشده است.

او تاکید کرد: ادبیات یکی از جاهایی است که ما می‌توانیم چهره خوبی از شهر و کشورمان نشان دهیم. کاری که سال‌هاست در اروپا اجرا می‌شود، ده‌ها کتاب درباره پاریس نوشته شده، یا ده‌ها فیلم درباره این شهر ساخته شده است. اگر ما پاریس نرفته باشیم آن‌قدر درباره این شهر فیلم دیده یا کتاب خوانده‌ایم که پاریس را می‌شناسیم.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.